Trio brenkal med igranjem. Foto: Igor Velše
Trio brenkal med igranjem. Foto: Igor Velše

Nastopili bodo ugledni solisti in izkušeni komorni izvajalci: harfistka Urška Križnik Zupan, dolgoletna članica in solistka Simfoničnega orkestra Slovenske filharmonije, Slovenskega kvarteta harf in drugih komornih skupin ter glasbena pedagoginja, kitarist Izidor Erazem Grafenauer, virtuoz na klasični moderni kitari, navdušen kitarist na starejših zgodovinskih kitarah, član Slovenskega kitarskega kvarteta, izvajalec na lutnjo in teorbo ter docent za komorno glasbo na ljubljanski Akademiji za glasbo. Tokrat v Komornem studiu prvič gostuje vse bolj uveljavljena citrarka Tajda Krajnc, docentka za citre na Visoki šoli za glasbo in gledališče v Münchnu in pedagoginja na Konservatoriju za glasbo in balet Ljubljana, ki si v Sloveniji in tudi mednarodno prizadeva za kakovostno izvajanje umetnostne glasbe na citrah.

Harfistka Urška Križnik Zupan. Foto: Igor Velše
Harfistka Urška Križnik Zupan. Foto: Igor Velše
Citrarka Tajda Krajnc. Foto: Igor Velše
Citrarka Tajda Krajnc. Foto: Igor Velše

Kitarist Izidor Erazem Grafenauer pravi, da so se povezali na pobudo Društva slovenskih skladateljev za koncert Noč slovenskih skladateljev, kjer so izvajali nove naročene skladbe, ki so jim jih skladatelji posvetili. "Pri soigri smo se dobro ujeli in začeli razmišljati, da bi ta repertoar še razširili. Poznal sem suito baročnega skladatelja Sylviusa Weissa, ki sem jo pred leti posnel na baročno lutnjo. Vsa tri brenkala, ki s katerimi jo danes predstavljamo, igrajo po transkripcijah, saj originalnih skladb za ta tri glasbila iz obdobja baroka ni. Tako je zanimivo, da je baročna lutnja s svojim repertoarjem primerno stičišče vseh treh glasbil," pove.

Trije glasbeni virtuozi bodo predstavili pester izbor del od poznega baroka: Sonate in Chaconne nemškega skladatelja in lutnjarja Sylviusa Leopolda Weissa. Izvedli bodo tudi tri solistične skladbe skladateljev, ki so se rodili v drugi polovici 19. stoletja in so ustvarjali še v prvi polovici 20. stoletja: za harfo francoska harfistka Henriette Renié, za citre avstrijski citrar Josef Haustein in za kitaro eden vodilnih španskih skladateljev Manuel de Falla.

"Henriette Renié je skladateljica in harfistka, ki je med harfisti zelo cenjena," pravi harfistka Urška Križnik Zupan. "Bila je prva ženska, ki je postala profesorica na pariškem glasbenem konservatoriju, in ena redkih žensk, ki je pisala za harfo in si je tudi upala harfo uporabiti kot harmonsko zelo bogato glasbilo. Zato jo vsi cenimo in njena dela zelo radi izvajamo. Uporabljamo tudi njeno metodo za harfo, ki je koristna za učitelje pri poučevanju in postavitvi rok na harfo. Iz cikla njenih 'Šestih kratkih skladb' sem izbrala tri skladbe, ki se redko izvajajo, a so lahkotnega izraza. Izbrala sem značajsko različne stavke, kot so Premišljevanje – meditacija, Sanjarjenje in Plesna melodija."

Citrarka Tajda Krajnc o citrah pravi, da so v drugi polovici 20. stoletja, posebej v zadnjih tridesetih letih, doživele velik razvoj. "V Sloveniji je k temu veliko prispevalo citrarsko društvo Slovenije, ki je pripravilo zelo veliko citrarskih dogodkov, tudi tekmovanje za citre. Vzgajamo tudi veliko mladih citrarjev, saj je zanimanje za to glasbilo vse večje in zato tudi nastajajo nova dela za citre. Tudi sama zelo veliko sodelujem s sodobnimi skladatelji in si prizadevam, da so citre prisotne na koncertnih odrih sodobne glasbe."

Kitarist Izidor Erazem Grafenauer. Foto: Igor Velše
Kitarist Izidor Erazem Grafenauer. Foto: Igor Velše

Na radijskem koncertu slovenskega tria brenkal v Komornem studiu bomo poslušali tudi dve letos ustvarjeni skladbi sodobnih slovenskih skladateljev: Kapljice Blaženke Arnič Lemež in Sozvočja 95-ih strun Tomaža Habeta, ki sta ju napisala za trio harfe, citer in kitare. Trije izvajalci so že na Noči slovenskih skladateljev Društva slovenskih skladateljev v okviru Slovenskih glasbenih dni suvereno predstavili vrsto slovenskih skladb za zasedbe brenkal, ki so jih napisali tudi Tomaž Svete, Uršula Jašovec, Diana Novak, Črt Sojar Voglar in Žiga Stanič.

Tomaž Habe. Foto: Arhiv DSS
Tomaž Habe. Foto: Arhiv DSS
Blaženka Arnič Lemež. Foto: Annalisa Mansutti
Blaženka Arnič Lemež. Foto: Annalisa Mansutti

"Za letošnjo sezono so bila, med drugim, razpisana brenkala, kar mi je bilo kot naročeno," pove skladateljica Blaženka Arnič Lemež. "V mislih sem že nekaj časa načrtovala glasbeno pravljico, kjer bi mi ustrezala kombinacija: harfa, citre in kitara. V zgodbi nastopajo tri kapljice: vsa tri glasbila so mi bila po karakteristični zvočni barvni paleti že domača, poznam tudi njihove tehnične zmogljivosti. Za vsako glasbilo sem že napisala solistične skladbe, kljub temu pa mi je bila zasedba tria nov in hkrati privlačen izziv."

Skladatelj Tomaž Habe pa je dejal: "Izziv je bil, kako ta tri glasbila: harfo, kitaro in citre združiti v glasbeno sozvočje in pustiti njihove tipične značilnosti, da se ne 'utopijo' v sozvenenju samih strun. Zato je skladba raznolika v slogovnem pogledu in bil mi je izziv, kako to zvočno izpeljati. Drugi izziv je bilo pisanje zato, ker skladbo igrajo naši trije vrhunski poustvarjalci na brenkalih. Poleg tega pa je bil zame izziv, kako med njimi ustvariti zanimiva zvočna razmerja."

Glasbeni producent koncerta je Boris Rener, mojster zvoka Grega Samar, zvokovni tehnik Peter Križ, mojster videa Matjaž Šercelj, koncert povezujeta napovedovalec voditelj Igor Velše ter scenaristka in urednica oddaje Tjaša Krajnc.