Portret, ki v Louvru danes verjetno pritegne največ radovednih pogledov, tudi tistih, ki jim za slikarstvo ni kaj dosti mar, je ena tistih umetnin, okoli katere se že dolgo pišejo številne študije. Te so povezane predvsem z dvojim - skrivnostnim nasmehom portretiranke in pravo identiteto osebe, ki jo je Leonardo naslikal med letoma 1503 in 1506. Poleg najbolj razširjene in uveljavljene teorije, da gre za Liso Gherardini, ženo bogatega firenškega trgovca Francesca del Gioconda, se kot mogočega portretiranca omenja tudi samega avtorja.
Zadnje počivališče v Franciji
Ravno slednjo teorijo namerava preveriti skupina italijanskih znanstvenikov, ki so vložili prošnjo za dovoljenje za odprtje grobnice v gradu Amboise v dolini reke Loare, kjer naj bi bilo umetnikovo zadnje počivališče. Antropolog Giorgio Gruppioni meni, da bi, če bi se jim posrečilo najti Leonardovo lobanjo, lahko rekonstruirali njegov obraz in ga primerjali z obrazom Mone Lize.
'V ženski portret skrita lastna podoba'
Tisti, ki so zagovarjali možnost, da je Mona Liza pravzaprav Leonardov avtoportret, pojasnjujejo to z umetnikovo domnevno homoseksualnostjo in navdušenjem nad zabavnimi zagonetkami. Podobnosti med Mono Lizo in Leonardovim obrazom, kakršnega poznamo iz njegovih avtoportretov, je iskala tudi Američanka Lillian Schwartz, ki naj bi z računalniškim programom podrobnosti tudi našla, poroča Times.
Po besedah skupine italijanskih strokovnjakov, francoske oblasti in lastnik gradu načeloma nimajo nič proti odprtju grobnice, uradno dovoljenje pa naj bi prejeli to poletje. Cerkev, v kateri so Leonarda pokopali leta 1519, ko je bil star 67 let, je bila uničena med francosko revolucijo 1789, zato so leta 1874 umetnikove posmrtne ostanke prenesli v manjšo kapelo Saint-Hubert.
Iskanje vzroka Leonardove smrti
A pot do dokazovanja skupnih potez je še dolga. Vodja italijanske skupine Silvano Vincenti pravi, da je treba najprej potrditi, da ostanki dejansko pripadajo renesančnemu mojstru. To bodo storili z datiranjem po razpadu izotopov ogljika in s primerjavo vzorcev DNK-ja, vzetih iz pokojnikovih kosti, in zobovja ostankov ljudi, ki so jih v tem času pokopali v Bologni.
"Čeprav v knjigah o tem ničesar ne najdemo, bomo ugotovili, ali je Leonardo umrl zaradi bolezni, kot sta na primer sifilis ali tuberkuloza," pravi Vincenti, ki dodaja, da je vse to mogoče spoznati z analizo kosti. Poleg sifilisa, ki je bil takrat pogost vzrok smrti, bi lahko Leonardo umrl tudi zaradi zastrupitve s svincem, kar se je takrat zgodilo marsikateremu slikarju, saj so bili neprestano izpostavljeni strupenim pigmentom.
Zakaj bi odkrivali toplo vodo?
Pa vendar prav vsi umetnostni zgodovinarji in drugi strokovnjaki ne vztrajajo pri tem, da je treba zgodbi Mone Lize priti do dna, oziroma so prepričani, da je to že storjeno. Nekateri nad izkopavanjem Leonardovih posmrtnih ostankov niso navdušeni, saj menijo, da je teorija o Moni Lizi kot avtoportretu le mit, zato je odkrivanje tople vode odveč, ostanke pa bi pustiti na miru.
"Sliši se rahlo bizarno, malo noro, kot bi te ljudi prevzel Leonardov ponoreli duh. Vemo, da je bila Mona Liza obstoječa oseba in to je njen portret. Če bi Leonardo vse to slišal, bi se pošteno nasmejal," se na račun načrtov italijanskih strokovnjakov zabava nekdanji kurator muzeja Getty Nicholas Turner.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje