Življenjske zgodbe se pogosto znajdejo tudi v središču socialnega dela, česar se zelo dobro zavedajo snovalci in sodelujoči v mednarodnem projektu StoryTeller. Foto: EPA
Življenjske zgodbe se pogosto znajdejo tudi v središču socialnega dela, česar se zelo dobro zavedajo snovalci in sodelujoči v mednarodnem projektu StoryTeller. Foto: EPA

Festival, ki so ga podnaslovili "Fikcija je vse", bo potekal med 24. in 27. oktobrom v novih prostorih uredništva na Trubarjevi 51 v Ljubljani.

"Biti pisateljica je dovolj, preveč in premalo. Pisanje se odziva na svet in ga reflektira, a obenem vanj tudi posega, ga spreminja in postavlja v odnos do množice drugih umišljenih svetov. Ti se lahko dopolnjujejo ali izključujejo. V času hiperprodukcije dobi marsikatero pisanje oznako 'literatura', pri čemer pa ni vedno jasno, ali je to formalna oznaka ali odraz avtorjevega stanja duha, mogoče tudi zgolj bralčeve prizanesljivosti," so zapisali ob festivalu.

Sorodna novica Dijana Matković: Revščina je tisto nasilje, ki producira novo nasilje

Sprašujejo se, kdaj začne pisanje, ki (domnevno? vedno?) črpa iz lastne izkušnje, avtorico presegati, da postanejo meje njenega sveta prepustne. Ne nazadnje se sprašujejo tudi, kdo je sploh lahko avtor – trpeča duša ali umetna inteligenca – in zakaj bi nas to sploh moralo zanimati.

"Komaj smo ločili avtorja od govorca, že v literaturi ponovno iščemo avtorja, še posebej če ga želimo zaradi njegovega delovanja v resničnem svetu poklicati na odgovornost. Smrt avtorja je bila kratkotrajna. Ko začne avtofikcija premikati meje romana in postavljati nova merila za njegovo presojanje, se moramo vprašati tudi, kje so meje literature. In se ob tem zavedati, da bo odgovor bržkone določil tudi meje naše ideologije. Kajti vse je fikcija in fikcija je vse," poudarjajo na festivalu, ki ga organizirata Veronika Šoster in Andrej Hočevar.

Odpirajo ga s pogovorom o različnih vidikih avtofikcije z Dijano Matković, avtorico romana Zakaj ne pišem, in Katjo Kobolt, teoretičarko, ki je doktorirala na temo ženske vojne pisave ter naslavlja avtofikcijo tako na področju književnosti kot drugih umetnostnih praks. Pogovor, naslovljen Pisanje nima nobene zveze z nevihto bo vodila Iva Kosmos.

Annie Ernaux. Foto: Reuters
Annie Ernaux. Foto: Reuters

"Podelitev Nobelove nagrade za književnost primadoni francoske avtobiografske pisave Annie Ernaux je potrdila status avtofikcije kot privilegiranega medija za izražanje deprivilegiranih oziroma dodatno utrdila sloves avtofikcije kot žanra za literarno refleksijo strukturnih neenakostih, ki jih doživljajo ženske, nižji razredi, prišleki in druge skupine," so zapisali ob opisu izhodišč tega pogovora.

Sledilo bo branje 10 prepišnih prišlekov za 10 prepišnih let. Predstavili se bodo avtorji in avtorice knjižne zbirke Prišleki, to so Primož Čučnik, Katja Gorečan, Sara Fabjan, Jernej Županič, Aljaž Primožič, Davorin Lenko, Primož Mlačnik, Jure Jakob, Ajda Bračič in Franci Novak.

Drugi festivalski dan bo zaznamovan s srečanjem in delavnico o pisanju avtofikcije s Katjo Gorečan Kako (ne) pisati o sebi ter nakratki. Kratka, desetminutna predavanja so za prvi del pripravili Dejan Koban, Jaka Železnikar in Vuk Ćosić, za drugi pa Matjaž Ivanišin, Tomaž Grom in Izar Lunaček.

"Dokler pripovedujemo zgodbe, obstajamo, pa čeprav zgolj v zgodbah. Kolikokrat si jih moramo povedati, da jim začnemo še sami verjeti?

-

Zadnji festivalski dan, v četrtek, nadaljujejo pogovor Onkraj zgodovinjenja, na katerem bosta ob jubileju festivala spregovorila Andrej Hočevar in Dražen Dragojević. "Dokler pripovedujemo zgodbe, obstajamo, pa čeprav zgolj v zgodbah. Kolikokrat si jih moramo povedati, da jim začnemo še sami verjeti?" so ob tem zapisali.

Festival bo sklenil recital Večnost je premajhna za žlico, ki ga bodo sestavljale medjezikovne domislice in besedne igre zasedbe Matter. "Ta poezija nedvomno sodi v žanr nizkohermetične poezije z visokimi udarci. Rekli boste, da tak žanr sploh ne obstaja, ampak od Matter naprej je dejstvo," so zapisali.

Festival Prepišno uredništvo je del projekta Bralna kultura.