Na knjigo se je v Direktu odzval Bojan Požar. Foto: RTV SLO
Na knjigo se je v Direktu odzval Bojan Požar. Foto: RTV SLO
Lahko se zgodi, da bo knjiga Ane Jud tabloidom napravila celo uslugo. Foto: RTV SLO

Menim, da utegne njena objava tabloidnemu tisku celo koristiti, saj ponuja številne nastavke za nadaljnje senzacio-nalistične objave.

Melita Poler Kovačič
Mićo Mrkaić

Direkt je postavil standard, kjer se pričakuje, da bralci ne premorejo celega centralnega živčnega sistema, ampak samo hrbtenjačo.

Mićo Mrkaić

V Operaciji Direkt nekdanja sodelavka tabloida piše o tem, kako naj bi nastajali novinarski prispevki za ta časopis. Njen namen je bil, kot je dejala sama, opozoriti na nizko raven, na katero se je spustil tabloidni tisk. Pri Direktu so na knjigo že odgovorili, da je moderno novinarstvo terensko delo, ki naj bi prinašalo podatke o zakulisju politike, zabave in športa. Avtorja uvodne besede Mića Mrkaića so ob tem označili za dvoličneža, ki zdaj napada Direkt, prej pa je želel z njim sodelovati tudi kot kolumnist.

Štirimesečne izkušnje pri Direktu
Ana Jud je za Direkt, ki izhaja šest mesecev, pisala štiri mesece, nato pa je bila odpuščena. V knjigi časopis, za katerega je pisala, razkriva kot izdelek, katerega novinarji si zgodbe izmišljajo, ponarejajo dogodke, zlorabljajo vire in delujejo kot orožje, ki ga skupina ljudi uporablja za obračunavanje. Časopis pa za ta namen uporabljajo tudi nekateri politiki, ki so z novinarji v stalni navezi in jih oskrbujejo s pikantnimi zgodbicami. Novinarjevi glavni viri niso materialni dokazi, ampak informatorji, med katerimi so politiki, poslovneži in medijski trgovci.

Način pisanja, ki prizadene novinarje in žrtve
Za sodelovanje pri Direktu se je sicer se je odločila, ker naj bi bil to tabloid, v katerem bi bili vsi ljudje obravnavani enako, je povedala avtorica skoraj 350 strani dolge knjige, ki sta jo založbi Koščak in Ignis izdali v 10.000 izvodih. Predvidevanja o načinu dela na Direktu se za Ano Jud niso uresničila, na predstavitvi knjige pa je priznala tudi, da si je za objavo v časopisu stvari izmišljevala in lagala, kar naj bi jo zelo prizadelo, zato je knjiga napisana živo in osebno zavzeto. Prav o prizadetosti vpletenih v svoji kolumni v enem od slovenskih časnikov piše tudi avtor spremne besede Mićo Mrkaić, ki trdi, da Direkt pušča posledice tako na svojih žrtvah kot na sodelavcih.

Medijski umori, ki jih je zakrivil Direkt
Po njegovem mnenju naj bi bilo problematično zlasti, ker je med tabloidi Direkt monopolist, zato žrtve njegovih člankov nimajo možnosti, da odgovor na pisanje objavijo v primerljivem mediju. Prav "medijski umori" nekaterih prijateljev sourednika knjige Mateja Leskovarja naj bi tega spodbudili k razmišljanju, da mora delo Operacija Direkt: resnica o prostituciji priti v javnost. Sourednik je delo opisal kot kombinacijo objektivne analize in osebne pripovedi, zaradi česar naj bi bilo delo prijazno do bralcev, z njim pa lahko prebirajo tudi eno bolj pronicljivih študij sodobne slovenske družbe.

Prav ostajanje na ravni tabloidnega pisanja pa je pomanjkljivost, ki jo je v delu Operacija Direkt izpostavila Melita Poler Kovačič, docentka na Fakulteti za družbene vede, kjer predava tudi novinarsko etiko.

Javnosti ni treba vedeti vsega
Poler Kovačičeva se ne strinja s pisanjem Bojana Požarja o tem, kakšno mora biti sodobno novinarstvo. Za MMC je zapisala, da je prepričanje, da ima javnost pravico vedeti vse, kaj se dogaja v zakulisju, zmotno. "Upravičena je le do tistega, kar je v legitimnem javnem interesu, to pa ni tisto, kar občinstvo morda želi izvedeti, kar zadovoljuje njegove voajerske nagibe in včasih prav morbidno radovednost, ampak je javni interes tisto, kar državljani potrebujemo za življenje v demokratični družbi," je zapisala Melita Poler Kovačič, ki pravi, da knjigo težko ocenjuje, ker je še ni v celoti prebrala, a da je pretirana trditev, da bo knjiga prispevala k dvigu slovenskih medijev.

Usluga tabloidnemu tisku?

"Menim, da utegne njena objava tabloidnemu tisku celo koristiti, saj ponuja številne nastavke za nadaljnje senzacionalistične objave," trdi Poler Kovačičeva, ki v dokaz navaja pisanje petkove številke Direkta. K večji kakovosti novinarstva naj bi prispevale le "učinkovitejša sodna praksa in ustrezni mehanizmi novinarske samoregulacije, dobra izobrazba novinarjev in bolj urejen socialni položaj, pošteno plačilo za profesionalno opravljeno delo, pa tudi večja medijska pismenost, kritičnost občinstva".

Operacija Direkt za demonizacijo tabloida
Anton Koščak je Direkt obtožil, da je z njim rumeni tisk prekoračil vse etične norme, ki pa jih njegov urednik Bojan Požar zavrača. Knjigo nekdanje sodelavke ocenjuje kot kontradiktorno in nekredibilno, z njo pa naj bi Ana Jud več povedala o sebi kot o časopisu, za katerega je včasih delala. "Ob polletnici Direkta pa se kljub dobrim rezultatom ali prav zaradi njih pojavlja svojevrstna demonizacija Direkta," piše v petkovi izdaji Požar, ki meni, da je knjiga Operacija Direkt eden od načinov njegove demonizacije.

Neverodostojna avtorja?
S knjigo sicer Požar ne namerava polemizirati, kot piše v petkovi izdaji, sodbo o njej pa prepušča bralcem. Kljub temu Ano Jud označuje kot novinarko, za katero naj bi bil pred njeno zaposlitvijo posvarjen, naj je ne zaposli, a je to še vseeno storil. Judova naj bi v uredništvu zagotavljala, da piše na podlagi zanesljivih virov in preverjenih informacij, v knjigi pa priznava, da si je vse izmislila, zato naj ne bi bila verodostojna novinarka.

Pomanjkanje verodostojnosti Požar očita tudi Mrkaiću, ki naj bi Direktu razkrival podatke o nekaterih slovenskih politikih in gospodarstvenikih, poleg tega pa naj bi bil obseden s tabloidi. Po drugi strani pa avtor spremne besede v svoji petkovi kolumni piše, da je glavni Direktov namen obravnavane ljudi uničiti, pri čemer jim ne daje pravice do obrambe.

Mrkaić: Tudi resni mediji niso neoporečni
Kot razloge za uspeh Direkta Mrkaić navaja monopolizacijo gospodarstva in to, da zaradi velikih stroškov, s katerimi je povezan nastanek novega časopisa, Direkt nima konkurence. Drugi razlog, obenem tudi težava slovenskega "resnega" novinarstva, naj bilo površinsko analiziranje novinarjev, ki naj se ne bi poglabljali v strokovna vprašanja. Če že resni mediji niso neoporečni, potem tega ne moremo pričakovati niti od tabloidov, piše Mrkaić, ki pravi, da je "Direkt postavil standard, kjer se pričakuje, da bralci ne premorejo celega centralnega živčnega sistema, ampak samo hrbtenjačo". Tretji razlog za Direktov uspeh pa naj bi bila funkcionalna nepismenost štirih petin Slovencev, zaradi česar naj bi bilo treba pisati na nizki intelektualni ravni.

Menim, da utegne njena objava tabloidnemu tisku celo koristiti, saj ponuja številne nastavke za nadaljnje senzacio-nalistične objave.

Melita Poler Kovačič

Direkt je postavil standard, kjer se pričakuje, da bralci ne premorejo celega centralnega živčnega sistema, ampak samo hrbtenjačo.

Mićo Mrkaić