Figuri, ki sta bili tipičen okras pomembnih javnih stavb v nekdanji Avstro-Ogrski, so na podlagi originalov izdelali v restavratorskem centru ZVKDS-ja s pomočjo sodobne 3D-tehnologije.

Kipa so na piedestala pred muzejem namestili danes dopoldne. Foto: Narodni muzej Slovenije
Kipa so na piedestala pred muzejem namestili danes dopoldne. Foto: Narodni muzej Slovenije
S prihodom še dveh skulptur predvidoma prihodnje leto ob tem času pa bo muzejsko pročelje
S prihodom še dveh skulptur predvidoma prihodnje leto ob tem času pa bo muzejsko pročelje "zasijalo v sijaju, kot ga je imelo leto 1888". Foto: Narodni muzej Slovenije

Tik pred 201. obletnico ustanovitve muzeja sta se na pročelje vrnili alegoriji umetne obrti oziroma umetnosti ter dela ali poljedelstva, manjkata pa še naravoslovje in zgodovina. Gre za tipičen okras javnih oziroma pomembnih stavb v Avstro-Ogrski, ker pa gre za muzej, so izbrali alegorije tistih ved ali znanosti, ki jih je muzej takrat pokrival, je ob umestitvi skulptur povedala vršilka dolžnosti direktorice Narodnega muzeja Slovenije Mateja Kos.

Da kipe vrnejo na svoje mesto, so se odločili ob pripravah na praznovanje 200-letnice ustanovitve muzeja, za finance in naročilo restavratorskemu centru ZVKDS-ja je poskrbel prejšnji direktor Pavel Car.

Aplikacija sodobne 3D-tehnologije v umetnosti
Zavod za varstvo kulturne dediščine Slovenije (ZVKDS) je naročilo za izdelavo dobil na začetku leta 2021 in jih do konca leta tudi izdelal. Po besedah direktorja ZVKDS-ja Jurija Hudolina je šlo za interdisciplinarno delo, ki je zahtevalo sodelovanje več strok, ne samo restavratorstva. Same figure so izdelali v restavratorskem centru po sodobni tehnologiji izdelave kopij. Za leto 2023 pa je v načrtu še izdelava preostalih dveh figur.

Vodja projekta izdelave kopij kipov iz restavratorskega centra Rok Hafner je pojasnil, da so uporabili sodobno 3D-tehnologijo v sodelovanju s klasičnim kiparskim delom. Izdelali so po dva 3D-modela za original v kamnu in kopijo v poliuretanski smoli. Če je bil original v pravilnem kontrapostu, površinska struktura pa je bila uničena, je pri kopiji iz poliuretanske smole veljalo nasprotno. Pri izdelavi novih kipov so tako združili oba modela, zadnja roka pa je bila po njegovih besedah kiparjeva.

Prvotna (v ozadju) in nova kopija v restavratorski delavnici. Foto: RC ZVKDS
Prvotna (v ozadju) in nova kopija v restavratorski delavnici. Foto: RC ZVKDS
Pročelje muzejske stavbe leta 1994. Pred njim stojijo kopije vseh štirih alegorij. Foto: Arhiv Narodnega muzeja Slovenije
Pročelje muzejske stavbe leta 1994. Pred njim stojijo kopije vseh štirih alegorij. Foto: Arhiv Narodnega muzeja Slovenije

Originali odstranjeni nekje med 1903 in 1926
Kipi iz peščenjaka so bili ob vhodnih vratih takratnega Kranjskega deželnega muzeja postavljeni leta 1885, še preden je bila stavba odprta za javnost. Ob njenem odprtju leta 1888 so bili že poškodovani, vendar so še nekaj časa ostali na fasadi. To je veljalo še leta 1903, medtem ko so bili leta 1926 že odstranjeni, kar so po besedah Mateje Kos ugotovili na podlagi fotografij. Na podstavke so nato leta 1979 postavili kopije iz plastične mase, ki so jih, ker so prav tako razpadle, odstranili leta 2007.

Po besedah v. d. direktorice imajo zagotovilo, da je tokratni material obstojnejši. Kot računajo, bo figure morda treba obnoviti vsakih 15 let, vendar na mestu brez odvažanja v restavratorski center. S prihodom še dveh skulptur predvidoma prihodnje leto ob tem času pa bo muzejsko pročelje "zasijalo v sijaju, kot ga je imelo leto 1888".

Originalne kipe, ki jih je izdelal avstrijski kipar Richard Kauffungen, ki je deloval za prvo dunajsko kiparsko zadrugo, muzej hrani v kleti. Skice zanje so bile vrisane že v načrtih za stavbo.