Drama Jakob Ruda je v inovativni interpretaciji in odrski postavitvi mariborskega režiserja Sebastijana Horvata v obdobju propadanja kapitalističnih veljakov in tako imenovanih tajkunov še posebej aktualna. Foto: Prešernovo gledališču Kranj
Drama Jakob Ruda je v inovativni interpretaciji in odrski postavitvi mariborskega režiserja Sebastijana Horvata v obdobju propadanja kapitalističnih veljakov in tako imenovanih tajkunov še posebej aktualna. Foto: Prešernovo gledališču Kranj
Jakob Ruda
Predstava Jakob Ruda pripoveduje zgodbo o propadajočem kapitalistu, ki za rešitev svojega premoženja žrtvuje srečo in svobodo svoje hčerke, v njem pa se zbudi vedno bolj pekoča vest. Foto: Prešernovo gledališču Kranj
Horvat o Jakobu Rudi in sodobnih tajkunih

Predstava, ki je bila premierno prikazana v Prešernovem gledališču v Kranju, govori o lastniku tovarne, ki finančno propade in se skuša iz zagate rešiti na moralno sporen način. Za rešitev svojega premoženja žrtvuje srečo in svobodo svoje hčerke, v njem pa se zbudi vedno bolj pekoča vest.
Kapitalist, ki ga "zadene" zavest o zlostorilstvu
Drama Jakob Ruda je v inovativni interpretaciji in odrski postavitvi mariborskega režiserja Sebastijana Horvata v obdobju propadanja kapitalističnih veljakov in t. i. tajkunov še posebej aktualna.
Horvat je predstavo pospremil z razmišljanjem o povezavi med Jakobom Rudo in trenutnim političnogospodarskim položajem v Sloveniji: "Predstavo sem na začetku želel posvetiti Igorju Bavčarju. Začel sem izrezovati članke o propadu Istrabenza in se pričel poglabljati v finančne malverzacije, notranje odkupe in reprograme kreditov slovenskih tajkunov. Zdaj jo posvečam Hildi Tovšak. Pred slabim letom sem na vprašanje, kaj bom delal v prihodnji sezoni, znanemu slovenskemu filozofu odgovoril, da se pripravljam na igro o kapitalistu, ki ga v nekem trenutku zadene vest in zavest o svojem zlostorilstvu, kar ga odpelje v samomor, in da jo posvečam gospodu Bavčarju v obliki etičnega navodila, kaj storiti za odkup svoje duše. Njegov odgovor je bil smeh in komentar, da bi morali tovrstni tajkuni v SSKJ-ju poiskati pomen besede vest."
Sodobni pogled na "klasičnega" Cankarja
Horvat je od leta 1993 režiral v skoraj vseh slovenskih gledališčih in prejel številne nagrade: veliko nagrado 29. tedna slovenske drame za uprizoritev Ion, Borštnikovo diplomo in posebno nagrado po presoji žirije za režijo uprizoritve Makbet, za režijo Alamuta pa je leta 2005 prejel nagrado za mladega režiserja na salzburškem festivalu Salzburger Festspiele 2005. Leta 2008 je za svoje režije prejel nagrado Prešernovega sklada. Sebastijan Horvat se je v zadnjih letih proslavil prav z režijami Cankarjevih dram (Romantične duše, Lepa Vida, Za narodov blagor) ter s sodobnim pogledom "klasičnega" Cankarja ponovno približal današnjemu svetu.
Horvat o tem, kaj naj storita Tovšakova in Bavčar
Ruda se za svoja dejanja v moralnem smislu odkupi s samomorom, pri čemer pa Horvat dodaja, da se sodobni tajkuni, ki jim je predstava posvečena, za svoja dejanja ne morejo odkupiti. "Oni lahko samo za trenutek pridejo v stik s svojo dušo in mogoče zares doživijo vest. Mislim, da nimajo absolutno nobenega občutka, da kar koli delajo narobe; torej če delaš v skladu z zakonom, je vse v redu. Po mojem mnenju to ni res, obstaja še legitimnost, ne samo legalnost. Najbolje bo, da Tovšakova in Bavčar ustanovita nek skupen fond v katerega vložita svoje celotno premoženje in ga namenita delavcem. Še bolje pa bi bilo, da bi se Hilda Tovšak zaposlila kot šivilja, Bavčar pa kot delavec, da bi dogradil znameniti cestni križ," je Horvat povedal za Odmeve.
Posestnika Jakoba Rudo v predstavi igra Peter Musevski, njegovo hčer Ana Dolinar Horvat, v drugih vlogah pa nastopijo tudi Darja Reichman, Borut Veselko, Aljoša Ternovšek, Vesna Slapar, Primož Pirnat, Brane Grubar, Pavel Rakovec in Matjaž Višnar.

Horvat o Jakobu Rudi in sodobnih tajkunih