Predstava Tramvaj Poželenje bo premiero doživela drevi ob 20. uri na odru Male drame SNG-ja Drama Ljubljana.

Drama A Streetcar Named Desire Tennesseeja Williamsa (1911–1983), postavljena v surovo okolje ameriškega juga prve polovice 20. stoletja, je doživela premiero na Broadwayu leta 1947. Štiri leta pozneje je sledil še celovečerec v režiji Elie Kazana. Tako na odru kot v filmu je Stanleyja Kowalskega, osrednji moški lik, upodobil Marlon Brando.

Skoraj 80 let staro besedilo danes nemara še bolj aktualno
Skoraj osem desetletij po nastanku bo drama, ki predvsem preizprašuje nasilje v posamezniku in družbi, sploh prvič zaživela na odru ljubljanske Drame. Po besedah ravnateljice Vesne Jurca Tadel so se za uprizoritev med drugim odločili, ker je dramsko besedilo, ki govori o nasilju in osamljenosti, še kako aktualno za današnji čas. A pri tokratni uprizoritvi ne gre le za obujanje klasike in zgodbo, ki se dogaja v preteklosti, temveč "za zgodbo, ki se lahko zgodi tudi danes".

Williams je s kompleksnim besedilom globoko posegel v psihologijo junakov, s čimer vedno znova vabi, "da se ne uklonimo temu, da bi gledali na junake skozi stereotipne predsodke (...), ampak se tega lahko lotimo na novo", je prepričana ravnateljica ljubljanske Drame. Prevajalec Zdravko Duša je besedilo za aktualno uprizoritev tudi posodobil.

Jure Henigman in Polona Juh kot Stanley Kowalski in Blanche. Foto: SNG Drama Ljubljana/Peter Uhan
Jure Henigman in Polona Juh kot Stanley Kowalski in Blanche. Foto: SNG Drama Ljubljana/Peter Uhan

Tudi v sodobni družbi primitivizem zmaga nad subtilnim
Kot je povedala režiserka Nina Šorak, so v ustvarjalnem procesu v ospredje postavili vprašanje nasilja, predvsem družinskega. Prav tako so se poglobili v vprašanje, zakaj tudi danes še vedno primitivizem zmaga nad subtilnim, s čimer smo po njenih besedah še zmeraj v času kamene dobe. V želji, da bi sodobnega človeka predramili, se scenografija predstave, ki jo podpisuje Urša Vidic, približa gledalcu, ki je tokrat postavljen na oder in s tem tudi bolje udeležen v samem dogajanju.

Po mnenju dramaturga Roka Andresa prav vsaka od tem, ki jih odpira to Williamsovo nadvse avtobiografsko in brezčasno besedilo, danes nemara odzvanja še močneje kot v času svojega nastanka. V Tramvaju Poželenje imamo opravka tako z nasiljem nad ženskami kot z nasiljem na splošno v družbi. Gre za razmerja med spoloma in družbenimi razredi, razkorake med posameznimi družbenimi razredi in tudi za bitke, ki jih bije vsak sam s sabo. Andres poudarja še, da osrednjo napetost besedila predstavlja razkorak med resničnostjo in željo.

Williams se je v Tramvaju Poželenje izognil vsakršnim olepšavam in je povsem surovo predstavil življenje ameriškega juga. Foto: SNG Drama Ljubljana/Peter Uhan
Williams se je v Tramvaju Poželenje izognil vsakršnim olepšavam in je povsem surovo predstavil življenje ameriškega juga. Foto: SNG Drama Ljubljana/Peter Uhan

Se današnja družba, ko gre za kompleksno in večplastno nasilje, vrti nazaj?
Po besedah Polone Juh, ki nastopa v vlogi Blanche, je to dramsko delo aktualno tudi zaradi tega, ker nasilje "je in bo vedno prisotno". Dodala je še, da ne glede, kako kdo bere Williamsovo besedilo, izkušnje pričajo, da se vse do danes glede tega ni nič spremenilo. V vlogi Stanleyja Kowalskega nastopa Jure Henigman, ki po lastnih besedah z obžalovanjem ugotavlja, da se današnja družba, ko gre za kompleksno in večplastno nasilje, vrti nazaj. Tudi Henigman meni, da je ta drama danes nemara še veliko bolj aktualna, kot bi bila še pred dvema desetletjema.

Ob njiju v predstavi igrajo še Iva Babić, Boris Mihalj, Vanja Plut, Gorazd Logar in Matija Rozman. Lektorica je Tatjana Stanič, kostumografinja Tina Pavlović, avtor glasbe Blaž Gracar, oblikovalec svetlobe Dani Žorž, oblikovalka maske Merima Čehić in asistentka dramaturga Nika Šoštarič.