Ivor Martinić je v slovenskem prostoru dobro poznan: nova predstava je že tretje njegovo delo, ki ga urizarja MGL. V našem prostoru ga je
Ivor Martinić je v slovenskem prostoru dobro poznan: nova predstava je že tretje njegovo delo, ki ga urizarja MGL. V našem prostoru ga je "odkril" zdaj že pokojni Dušan Jovanović, ki je predstavo takrat še neznanega dramatika za repertoar predlagal Barbari Hieng Samobor. Foto: Peter Giodani/MGL

Liki v igri Le zaljubiti se ne smemo ne želijo živeti, bojijo se sprememb, ne razumejo, da se življenje spreminja. Zato ta naslov. Brez zaljubljanja ni življenja. Brez tega, da si upaš, ni sprememb. Spremembe pa so življenje.

Ivor Martinić

Režijo prve slovenske uprizoritve predstave Dobro je, dok umiremo po redu – v prevodu Le zaljubiti se ne smemopodpisuje Alen Jelen. Spletna premiera, torej prenos z Male scene, bo danes zvečer na platformi Tretji oder.

Dramo odpre prizor, ki nam je v zadnjem letu postal znan: slavnostno odprtje luksuzne restavracije je bilo odpovedano. V restavraciji so se zbrali njen lastnik Janko, njegova žena, od katere se pravkar ločuje, in njegova nova partnerica. Pozneje se jim pridruži še dekle, ki jo je Jankov sin pred kratkim zapustil, ker odhaja v Ameriko. Jankov oče se medtem v bolnici poslavlja od življenja. Noč, dež in hlad, ki divjajo zunaj, "vladajo tudi v njihovih srcih", so vsebino igre povzeli v MGL-u.

Le zaljubiti se ne smemo je tako drama o poslavljanju, odhajanju, zapuščanju znanega, kar je zmeraj boleče in povezano z negotovostjo. Mnogo pripetljajev in izjav v tej noči pa je tudi smešnih. Glavni junak Janko je melanholičen – in v isti sapi komičen. Obenem je tudi prestrašen – in kot tak vreden pomilovanja.

Izvirni naslov predstave so v gledališču – v dogovoru z avtorjem – spremenili, da ne bi vzbujal nenamernih asociacij na covidno krizo. Foto: Peter Giodani/MGL
Izvirni naslov predstave so v gledališču – v dogovoru z avtorjem – spremenili, da ne bi vzbujal nenamernih asociacij na covidno krizo. Foto: Peter Giodani/MGL

Martinić se v drami, ki načenja temi strahu pred spremembami in človeških slabosti, sprašuje, ali imamo pravico do spremembe, čeprav z njo prizadenemo svoje bližnje. Bolečina Martinićevih likov seže v srce – a vzbuja tudi upanje in smisel za humor (tudi na lasten račun).

Opis, da se v igri "nič ne zgodi", še ne pomeni, da stoji na mestu ali da se v njej kar naprej ponavlja isto, v gledališkem listu opozarja prevajalka in dramaturginja Diana Koloini. Prav tako drama ni abstraktna: ustvarja vtis avtentičnega življenja, "zdi se, da se odvija naravno kot življenje samo, saj sledi nenačrtovanim vzgibom svojih likov, ki so se znašli v neki posebni, pa vendar povsem življenjski situaciji".

Igrajo Boris Ostan, Bernarda Oman, Iva Krajnc Bagola in Lara Wolf. Scenograf je Matej Filipčič, kostumografka Belinda Radulović, avtorica glasbene opreme Darja Hlavka Godina, lektorica Maja Cerar, oblikovalec svetlobe Boštjan Kos. Režiser spletnega prenosa je Klemen Dvornik.

"Grozno, kako hitro si moški predstavljate, da ste nesmrtni in vam nihče nič ne more. Dovolj je že, da se vam uresničijo ene sanje in ena ženska," Janku (Boris Ostan) na samem začetku zabrusi Nikolina (Iva Krajnc Bagola), ki jo njegova patetičnost živcira. Foto: Peter Giodani/MGL

Leta 1984 rojeni Martinić zadnja leta živi v Barceloni; njegove igre uprizarjajo tudi številna gledališča v Španiji in Južni Ameriki. V MGL-u sta bili uprizorjeni že dve njegovi besedili: Drama o Mirjani in tistih okrog nje (2005) in Ko je otrok bil otrok (2015). Igra Le zaljubiti se ne smemo je bila krstno uprizorjena v Zagrebškem gledališču mladih septembra 2019.

Ponovitve bodo 31. marca ter 8., 9. in 11. aprila na spletni platformi Tretji oder.

Premiera drame Le zaljubiti se ne smemo