Jasna Jasna Žmak je nagrado poklonila vsem ženskam, ki so žrtve spolnega nasilja in diskriminacije. Foto: Tanja Drobnjak/Bitef
Jasna Jasna Žmak je nagrado poklonila vsem ženskam, ki so žrtve spolnega nasilja in diskriminacije. Foto: Tanja Drobnjak/Bitef

Grand prix Mire Trailović je prejel performans Jasne Jasne Žmak "this is my truth, tell me yours", ki je nastal v produkciji Centra dramske umetnosti (CDU) Zagreb, Vie Negative in Mesta žensk, Ljubljana.

Performans this is my truth tell me yours. Foto: Španski borci
Performans this is my truth tell me yours. Foto: Španski borci

O predstavi Jasne Žmak je žirija v utemeljitvi zapisala, da gre za "avtentičen, natančno artikuliran, večplasten predavanje-performans, v katerem avtorica razpravlja o tradicionalnih patriarhalnih in kapitalističnih pritiskih v performativnih umetnostih. V solo performansu nas je presunil spoj nežnosti, plemenitosti in iskrenosti, posebej pa smo hoteli podčrtati in podpreti krhkost in nezlomljivo vsebino predstave". Žmak je nagrado poklonila "vsem nevladnikom regije in vsem ženskam, ki so žrtve spolnega nasilja in diskriminacije, zlasti tistim, ki so o tem spregovorile".

Premišljevanje o lastnem odnosu do umetniškega polja
Dramaturginja in pisateljica Jasna Žmak se v zmagovalnem performansu ukvarja s svojim odnosom do umetniškega polja, pri čemer prevprašuje lastne in tuje avtorske pozicije ter odgovornost in tesnobo, ki jih le-te implicirajo. Izhajajoč iz osebne izkušnje iz leta 2011, ko je kot gledalka predstave MandićStroj režiserja Bojana Jablanovca in igralca Marka Mandića zaradi strela z gledališko pištolo zbolela za tinitusom in hiperakuzijo, Žmak v tokratnem ŽmakStroju raziskuje načine, kako umetnost oblikuje realnost, ki jo živimo. Osrednje okostje predstave se sestavi iz na videz nepovezanih tem tinitusa in patriarhata, nastane pa performans, ki deluje na meji med stand-up komedijo in predavanjem.

Spolna vzgoja II: Borba. Foto: Nada Žgank
Spolna vzgoja II: Borba. Foto: Nada Žgank

Opomin, da nikoli ne pozabimo na veliko borbo, ki so jo bojevale ženske
O predstavi Spolna vzgoja II: Borba je žirija Bitefa zapisala, da se predstava z namenom, da bi raziskala, kako je abortus pristal v ustavi Jugoslavije, "opre na našo skupno preteklost, to pa nato poveže z današnjim časom, ko ženskam v marsikateri državi to pravico znova kratijo". Žirante sta navdušili dostopnost in interaktivnost, s katerima so izvajalke predstavile gradivo, pa tudi način, "kako nas predstava opominja, naj nikoli ne pozabimo na veliko borbo, ki so jo bojevale ženske in ki se še nadaljuje".

"Posebno cenimo način, kako opozori na moško nasilje. Take predstave so nujne, ker izobraževanja o spolnosti v naši družbi skorajda ni. Zato predstavi Spolna vzgoja II: Borba podeljujemo posebno nagrado," je še zapisala žirija.

"Take predstave so nujne, ker izobraževanja o spolnosti v naši družbi skorajda ni," je žirija zapisala o Spolni vzgoji II: Borba Foto: Nada Žgank

Predstava Tjaše Črnigoj, Sendi Bakotić, Vande Velagić, Tijane Todorović in Lene Lekše je nastala v koprodukciji Nove pošte (Slovensko mladinsko gledališče, Maska Ljubljana) ter Mesta žensk. Je del niza predavanj-performansov Spolna vzgoja II, ki z različnih zornih kotov ter z raznolikimi uprizoritvenimi praksami osvetljuje pravico do seksualnega užitka kot temeljno spolno pravico v okviru človekovih pravic. Niz predstav je v sezoni 2022/2023 nastal na Novi pošti.

Letošnji Bitef se je s podelitvijo nagrad najboljšim končal v petek. Drugo posebno nagrado je žirija dodelila predstavi Karoline Bianchi Cadela Forca Trilogy 1: The Bride and the Goodnight Cinderella. Mednarodno žirijo so sestavljali francoska režiserka in avtorica Marine Mane (predsednica), igralki Jelena Stupljanin in Tihana Lazović, dramaturg in pisec Dimitrije Kokanov ter novinarka in kritičarka Nataša Tripni.

Lepota (ne) bo rešila svet(a)
Sicer pa je Bitef letos potekal pod motom Lepota (ne) bo rešila svet(a), program pa je prinesel stvaritve, ki tematizirajo potrebo po ponovnem preučevanju arhetipov ženskosti ter interpretaciji znanih mitov in zgodb z novih, sodobnih vidikov.

Predstavilo se je več slovenskih gledališč. V glavni program festivala sta bili izbrani tudi predstavi Mestnega gledališča ljubljanskega (MGL) Razpoka, ki jo je po predlogi Rrose Selavy zrežiral Jan Krmelj ter Bodočnost v avtorstvu Žige Divjaka in Gregorja Zorca, v režiji Divjaka. Sicer pa so se v glavnem programu predstavile še produkcije iz Nemčije, Francije, Švice, Bolivije, Brazilije, Nizozemske, Belgije, Hrvaške in Srbije.

Selektorsko ekipo so sestavljali umetniški direktor festivala Nikita Milivojević, dramaturginja Tijana Grumić in izvršna direktorica festivala Ksenija Đurović.