Letošnjo bero dramskih tekstov je podrobno prečesala petčlanska žirija, ki jo sestavljajo režiserka Renata Vidič (predsednica), kritik in teatrolog Matej Bogataj, dramaturginja in prevajalka Darja Dominkuš, igralka Vesna Jevnikar ter režiser in literat Marko Sosič.
Kaj prinaša tekmovalni program letošnjega Tedna slovenske drame, preberite tukaj.
Simona Semenič je nominirana za besedilo z naslovom sedem kuharic, štirje soldati in tri sofije, Matjaž Zupančič za Pesmi živih mrtvecev, rokgre za Tarzana, Vedrana Grisogono za besedilo Delamo na sebi, Möderndorfer pa si je nominacijo zagotovil s Tremi ženskami. Žirija je poleg nominiranih besedil izpostavila še dve deli, in sicer Varni Mihe Mazzinija in Hlod na avtocesti Ize Strehar. Nagrajenca bodo razglasili 7. aprila na sklepni slovesnosti Tedna slovenske drame.
Pomanjkanje samorefleksije avtorjev prispelih besedil
Žirija, ki je izbirala med 35 prispelimi besedili, je bero označila kot zelo povprečno. Po besedah predsednice žirije Renate Vidič je kar nekaj avtorjev besedilo oddalo po "anything goes«. Kot pravi, je opazno pomanjkanje samorefleksije in kritike, kar jo zelo čudi, saj je Grumova nagrada najvišja nacionalna nagrada na področju dramatike.
Več monologa, manj akcije
Prispela dramska besedila se ukvarjajo s široko paleto tem, od medvrstniškega nasilja, socialnih stisk in družinskih tragedij, do samomorov, vojne, nasilja, pedofilije in posilstev, ukvarjajo se s polpreteklo zgodovino, pa tudi intrigami, tajkuni in korupcijo. Lovijo duh časa, ki pa se v večini prispelih dramskih tekstov ne pusti ujeti. Kot je zapisala žirija, ostaja neulovljiv na oblikovni, slogovni in idejni ravni. Oblikovno jih lahko označimo za klasična besedila, ki pa ostajajo daleč stran od velikih klasičnih dram. Velik poudarek je na monologih in monoloških replikah, obenem pa opaziti odsotnost dejanj in akcije. "Večina dramskih del ne ponudi celovitega bralskega doživetja. Tudi njihova uprizoritvena moč je močno vprašljiva," je zapisala žirija. Nominirana besedila bodo predstavljena v okviru tradicionalnega dneva nominirancev, ki bo 3. aprila med 10. in 18. uro potekal v stolpu Škrlovec Kranj.
Kratka predstavitev nominiranih besedil:
Dramsko besedilo sedem kuharic, štirje soldati in tri sofije je pronicljiva drama, ki jo zaznamuje izrazita zvočna podoba. Delo je posvečeno spominu trem izjemnim ženskam aktivistki Sophii Magdaleni Scholl, revolucionarki Sofiji Perovskajevi in matematičarki Marie Sophie Germain, piše v obrazložitvi nagrade.
Igra Pesmi živih mrtvecev prinaša jedko in sarkastično, a tudi točno podobo današnjega sveta. V njej smo priča sestanku t.i. strokovno-politične komisije, ki se je zbrala, da bi preučila nenavaden, že kar absurden incident. Igra je spretno izpisana in izjemno duhovita, njen črni humor se preliva v pretresljivo podobo globoko razcepljenega sveta, v katerem komisije nikoli ničesar ne rešijo.
Eksotična drama Tarzan se dogaja v džungli, čeprav ima ta precej lastnosti sodobnega urbanega in opustošenega sveta. Besedilo je spisano kot niz absurdnih, pa vendar tudi skoraj domačih in prepoznavnih replik, kakršnih se hitro nabere v monotonem, pa vendar napetem zakonskem vsakdanu.
Delamo na sebi je komedija, ki z naslovom prikliče današnji trend samoizgradnje posameznika, čeprav naslov posmehljivo opozori, da je delo na sebi predvsem delo zase in bogatenje z mahinacijami. Komedija se zafrkljivo loti dveh v teh krajih množičnih dejavnosti - znojnega gibanja in kulture telesa, zato se dogaja na prostem, med tekanjem in iskanjem notranjega ravnovesja rekreativcev.
Tri ženske je pronicljivo dramsko delo o treh drobnih življenjskih zgodbah iz našega vsakdana, ki preraste v učinkovito, duhovito in obenem trpko metaforo o stanju sodobnega človekovega duha, ki je med drugim zaznamovano z nasiljem potrošniških modelov.
Dramske miniature mladih avtorjev
Prešernovo gledališče Kranj od leta 2012 podeljuje tudi nagrado za mladega dramatika, za katero lahko konkurirajo nova slovenska dramska besedila avtorjev, starih do trideset let. Letos je na natečaj prispelo osem besedil, po besedah žirije gre večinoma za dramske miniature in prve dramske poskuse.
Festival, ki se začenja 27. marca, bo v dvanajstih dneh ponudil 16 predstav, od tega osem v tekmovalnem, tri v spremljevalnem in pet v mednarodnem programu. V zadnjem se bodo predstavila gledališča iz Indije, Izraela, Avstrije in Makedonije.
Odprtje na svetovni dan gledališča
V znamenju podelitve nagrad bo že slovesnost ob odprtju festivala, ki sovpada s svetovnim dnem gledališča, zato bo Združenje dramskih umetnikov Slovenije priložnost izkoristilo za podelitev priznanja za umetniške dosežke v preteklem letu in priznanji za življenjsko delo (odličje Marija Vera in veliki bršljanov venec). Na sklepni večer bodo poleg Grumove nagrade za najboljše dramsko besedilo, podelili še Šeligovo nagrado za najboljšo predstavo festivala, nagrado za mladega dramatika, Grün-Filipičevo priznanje za dosežke v slovenski dramaturgiji, vse predstave pa se bodo potegovale za nagrado občinstva.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje