Emir Kusturica je na letošnjem festivalu v cannesu predstavil svoj novi film Obljuba, ki pa ga kritiki, resnici na ljubo, niso preveč pohvalili. Foto: EPA
Emir Kusturica je na letošnjem festivalu v cannesu predstavil svoj novi film Obljuba, ki pa ga kritiki, resnici na ljubo, niso preveč pohvalili. Foto: EPA
Čas ciganov
Pisana zasedba nove predstave (na sliki je je le tretjina) je takole zavzela Pariz.
Opera Bastille
Najnovejše 'romsko vprašanje' bodo odprli na odru moderne pariške opere. Foto: EPA

Emir Kusturica v pariški operi Bastille režira triurno punkopero Čas Ciganov, ki je nastala po predlogi filma Dom za obešanje, za katerega je Kusturica leta 1989 v Cannesu prejel nagrado za režijo. "Mislim, da bom pustil film in režiral le še opere. Delo v operi je bilo zelo zabavno," je izjavo 52-letnega Kusturice na novinarski konferenci v torek zvečer v Parizu povzela nemška tiskovna agencija DPA. Premiera opere bo 26. junija.

Film Dom za obešanje (ki v angleščini nosi naslov Time of the Gypsies, Čas ciganov) je sicer bil izhodišče za opero, ki pa ni le njegova kopija. "Za razliko od filma, kjer je v veliki meri mogoče izraziti abstrakcijo, v glasbeni postavitvi to ni povsem možno. V tem je tudi zapletenost gledališke predstave, ki pa vendarle ponuja možnost, da se na najboljši način prenese umetniška in glasbena energija dela."

Temno ozadje tragikomedije
Naj spomnimo: Dom za obešanje, eden od redkih filmov z romsko tematiko, v katerem celo večino časa govorijo v tem jeziku, se je rodil iz črne kronike - resnične zgodbe o jugoslovanskih Romih, ki so ugrabljene (prav tako romske) otroke prodajali Italijanom in Američanom, ki si niso mogli privoščiti uradne posvojitve.

Balkanski melos sreča klasiko
V operni različici zgodbe o mladem romskem fantu s telekinetičnimi sposobnostmi, Perhanu, ki ga usoda zanese v milansko kriminalno podzemlje, bosta kot glasbena spremljava nastopili cigansko-rockerska skupina No Smoking Orchestra in Garbage Serbian Philharmonia. "Glasba bo presenetljiva mešanica balkanskega folka in klasičnih motivov," napoveduje Kusturica. Povedal je še, da ga je bilo malo strah delati v tako veliki operni hiši, vendar so bili delovni pogoji "sijajni". Ne izključuje niti možnosti, da bo opero predstavil tudi v Moskvi, kjer je že večkrat nastopil s svojim bendom.

Ni se pridružil nikakršnim trendom!
Do nedavnega zaprašeni žanr opere je v zadnjih letih doživel pravi preporod; svet je obkrožilo kar nekaj predstav, ki so operi primešale elemente popkulture ali uglasbile vsem znane zgodbe; Aleksander Sokurov je tako postavil Borisa Godunova, Andrej Končalovski pa Vojno in mir. Kusturica zatrjuje, da njegov projekt nima nikakršne zveze z morebitno modo v umetniških krogih.

A. J.