Presojo na Tednu slovenske drame je sicer od leta 1979 v okviru podelitve Grumovih nagrad prestalo 999 dramskih besedil, nagrajenih je bilo 34 dram, od katerih pa jih je bilo dejansko uprizorjenih le 30. Foto:
Presojo na Tednu slovenske drame je sicer od leta 1979 v okviru podelitve Grumovih nagrad prestalo 999 dramskih besedil, nagrajenih je bilo 34 dram, od katerih pa jih je bilo dejansko uprizorjenih le 30. Foto:
Hlapci v Anton Podbevšek Teatru
Ivan Cankar je dogajanje Hlapcev postavil v obdobje po volitvah, ko učitelji pričakujejo zmago naprednjakov, po presenetljivi zmagi klerikalcev pa svoje prejšnje nazore zlahka priredijo novemu političnemu vrhu. Vsi pa se vendarle ne obračajo po novih političnih vetrovih, saj se Jerman in njegova mati temu upreta. To vodi v spopad s predstavniki oblasti in zmanipulirano množico, zaradi česar si junaka izbereta drugo življensko pot. Cankar je dramo, za katero je bil prepričan, da je ena njegovih najboljših, dokončal leta 1910, zaradi številnih kritik in cenzure pa nikoli ni dočakal njene uprizoritve. Foto: Anton Podbevšek Teater
Marko Sosič
Selektor festivala in umetniški vodja Slovenskega stalnega gledališča (SSG) v Trstu Marko Sosič, ki je bil v sezonah 2003/04 in 2004/05 tudi selektor Borštnikovega srečanja, si je v sedmih mesecih ogledal 37 predstav in po lastnih besedah izbiral predvsem znotraj slovenskih dramskih predlog oziroma izrazito avtorskih režijskih branj v povezavi z estetsko inovativnostjo, na koncu pa so prevladale predvsem novitete. Foto: MMC RTV SLO

V tekmovalni kategoriji bo osrednji festival slovenske dramatike v svojem 40. letu postregel s sedmimi uprizoritvami, ob tem pa še s po petimi v spremljevalnem (odpade predstava Spomenik G) in mednarodnem programu. Poleg pregleda najboljših uprizorjenih dram v zadnjem letu v Kranju napovedujejo še vrsto okroglih miz, delavnic dramskega pisanja in seveda podelitev nagrad Rudija Šelige (za najboljšo uprizorjeno dramo) in Slavka Gruma (za najboljše slovensko dramsko besedilo).

Kot je ob začetku festivalu zapisal direktor Prešernovega gledališča Kranj Borut Veselko, so Hlapci najprimernejši uvod v štirideseti Teden slovenske drame zato, ker so še po stotih letih verodostojno zrcalo slovenske družbe. Ne kažejo le srži slovenske narave, ampak nas tudi opozarjajo, kako malo se je le-ta spremenila.

Tokratna kranjska različica predstave se rahlo razlikuje od originalne novomeške, tako po gledališkem ansamblu kot tudi po globini oziroma širini igralske površine (ohranja pa posodobljeno besedilo, ki razkriva mnoge skrite plasti Cankarjeve mojstrovine.)

Najboljše uprizorjene drame:
Za Šeligovo nagrado se bodo po izboru selektorja Marka Sosiča potegovale predstave Pot v Jajce (SNG Drama Ljubljana in SNG Nova Gorica), Samorog (SLG Celje), Eda - zgodba bratov Rusjan (Slovensko mladinsko gledališče Ljubljana in SNG Nova Gorica), Znamke, nakar še Emilija (Gledališče Koper/Teatro Capodistria), Lep dan za umret (Prešernovo gledališče Kranj), Neskončni šteti dnevi (SNG Nova Gorica) in Art Export (Slovensko stalno gledališče Trst).

Najboljša dramska besedila:
V konkurenci za Grumovo nagrado so nominirani Janez Janša s Slovenskim narodnim gledališčem, Žanina Mirčevska z Luknjo, Ivo Prijatelj z dramo Totenbirt, Simona Semenič s 24 ur in Ivo Svetina z Grobnico za Pekarno. Pet nominirancev so sicer izbrali med 54 na natečaj prijavljenimi dramskimi besedili.


Omenjeni nagradi in nagrado občinstva bodo dobitnikom izročili 2. aprila na sklepni slovesnosti Tedna slovenske drame, ki si jo bo letos prvič mogoče ogledati tudi v neposrednem prenosu na TV Slovenija. Lani je Šeligovo nagrado sicer dobil Osvajalec Andreja Hienga, Grumovo Konec Atlasa Žanine Mirčevske in 5fantkov.si Simone Semenič, nagrado občinstva pa Solistika Branka Završana.

Spremljevalni in mednarodni program
Spremljevalni program sestavlja pet predstav: Čefurji raus! (Dejmo stisnt teater, Gledališče Glej in Zavod No History), Krizantema na klavirju (Slovensko mladinsko gledališče Ljubljana), Passion de Pressheren (Rozinteater), Slovenske kobile (Zavod Zofka in KUD France Prešeren) ter Skok iz kože (Gledališče Glej, KD Integrali in Mestno gledališče ljubljansko). V mednarodni program, ki je po Veselkovih besedah ključen za vsakoletno primerjavo s predstavami čez mejo, pa so uvrščene predstave: Stric iz Amerike (Theater im Keller, Avstrija), Alisa, Alice (Theatre de l'Oriental-Vevey, Švica), Arija (Tristan Bates Theatre, Anglija), druga različica Arije (Hercegnovsko pozorište, Črna gora) in Antigona zdaj (National Heritage Theatre Company, Egipt).

Jubilej je hkrati priložnost za analizo preteklega in načrtovanje poti naprej, vseskozi pa namen festivala ostaja jasen: vzpodbujati slovensko dramatiko. Danes tako na delavnicah šolajo mlade dramatike, presojajo slovensko aktualno dramatiko in letos tudi skrbijo za povezave z drugimi narodi.

Nagrajene drame gredo v svet
Konec leta 2009 so se pri gledališču namreč lotili zahtevne naloge, da s prevodi nagrajenih slovenskih dram v angleščino prodrejo tudi na tuje trge, novost pa bo letos tudi že omenjeni prenos sklepne prireditve Tedna slovenske drame na TV Slovenija.

V galeriji so utrinki s predstav, ki se potegujejo za nagrado za najboljšo uprizorjeno dramo.