Delovna naslovnica Jeza ali Anger (levo) in končna objavljena različica desno za časopis Guardian Tomata Koširja. Foto: MMC RTV SLO
Delovna naslovnica Jeza ali Anger (levo) in končna objavljena različica desno za časopis Guardian Tomata Koširja. Foto: MMC RTV SLO

V Galeriji Prešernovih nagrajencev v Kranju je na ogled pregledna razstava nagrajenca Prešernovega sklada za leto 2024 Tomata Koširja, ki se je skozi leta uveljavil kot eden najvidnejših slovenskih grafičnih oblikovalcev, predvsem na področju vizualnih komentarjev za časopise in druge publikacije. Razstava bo na ogled do 31. januarja prihodnje leto.

Sorodna novica Tomatu Koširju prestižna nagrada za odmevno naslovnico o Gazi

Podobe naslovnic – kar bralci in bralke najprej opazijo
Časopisne naslovnice in vizualni komentarji omogočajo dojemanje vsebine, ki je lahko hitrejše in bolj intuitivno, saj z vizualnim jezikom povzamejo bistvo člankov oziroma usmerjajo njihovo razumevanje, še preden se bralec poglobi v branje besedila. Oblikovanje vizualnih komentarjev zahteva sposobnost refleksije, umetniško virtuoznost in hitro odzivnost, sporočajo organizatorji.

Katalog in pregledna razstava vizualnih komentarjev kranjskega ustvarjalca ponujata vpogled v ustvarjalni proces umetnika, ki se je zmožen v zelo kratkem času odzvati na aktualne dogodke ter kompleksnost družbenega in političnega dogajanja prevesti v močne vizualne podobe. Pregledno razstavo njegovih del bo odprla ministrica za kulturo Asta Vrečko, ki je v uvodnem besedilu kataloga zapisala, da Koširjeve vizualne komentarje lahko razumemo kot izraz družbene angažiranosti, a hkrati kot odraz najvišjega umetniškega mojstrstva.

Tomato Košir je letos za dosežke na svojem področju prejel Prešernovo nagrado.
Tomato Košir je letos za dosežke na svojem področju prejel Prešernovo nagrado. "Lastnosti oblikovalskih stvaritev Tomata Koširja so skrbno premišljena večplastna vsebina, likovno kakovostna, izčiščeno odmerjena grafična zasnova in obrtniško natančno izpeljani projekti, ki odsevajo trenutne družbene razmere. Njegovo avtorsko delo je sistematično in kaže globoko razumevanje širšega konteksta z elementi humorja ali ironije," so zapisali v utemeljitvi nagrade. Foto: BoBo

Povezuje raznovrstne elemente in jih predstavi v izzivalni formi
"Vizualni prostor njegovega ustvarjanja je kritičnost. Že to je dokaz njegovega nazorskega principa, ki je seveda obogaten s popolnostjo izraznosti oziroma z izbiro načina pripovedi, torej z izbiro načina upodobitve," je v katalogu razstave zapisal grafični oblikovalec Ranko Novak. Opozoril je, da čeprav je ideja za vizualni komentar popolna jasna in nedvoumna, ne pomeni, da je izvedba lahkotna. Izhaja iz znanja, izkušenj, dolgih ur garaškega dela in poznavanja percepcije tistega, ki mu je komentar namenjen.

Sorodna novica Tomato Košir: "Letošnje leto je sanjsko, le če so môre sestavni del sanj"

Vodja Galerije Prešernovih nagrajencev Marko Arnež je poudaril, da Košir v svojih delih združuje etično in estetsko. "In v tem je njegova moč – povezovati raznovrstne elemente in jih zbrati v formi, ki nas pritegne, premakne, zdrami in pogosto tudi izzove," je zapisal in dodal, da je Koširjev prispevek v tem, da grafično oblikovanje vidi kot eno izmed ključnih področij sodobnega ustvarjanja, v katerem se prepletata vizualna in besedna umetnost.

"Razstave pustijo pomemben odtis v času, knjiga pa je vendarle trajnejši dokument"
Tomato Košir je pojasnil, da mora biti vizualni komentar sporočilno hiter, jasen, a ne banalen. "V času, ko smo preobremenjeni s sporočili, je hitrost komuniciranja največja prednost vizualnega komentarja. Ta lahko komunicira do 30.000-krat hitreje od pisane besede," je zapisal Košir ob razstavi.

Ob odprtju razstave bo predstavil tudi knjigo izbranih del, predvsem naslovnic Dnevnikovega Objektiva, od njegovih študijskih let in prvega protivojnega plakata Rifle War Wear, pa tudi nagrajenih vizualnih komentarjev Guardiana in drugih medijev. V knjigi Vizualni komentar je zbral več kot 120 komentarjev od leta 2000. "Razstave pustijo pomemben odtis v času, knjiga pa je vendarle trajnejši dokument. Vizualni komentar je vidni pregled zadnjih dobrih dveh desetletij, ki sta bili vse prej kot dobri," je zapisal Košir.