Kje je Weiwei? Umetniški svet še ni pozabil - a premika se kljub temu nič. Foto: EPA
Kje je Weiwei? Umetniški svet še ni pozabil - a premika se kljub temu nič. Foto: EPA
Živalski krog / Glave zodiaka
Ai Weiwei bi se odprtja razstave v New Yorku moral tudi udeležiti; ker ga ni bilo je župan Bloomberg priložnost opisal kot 'grenkosladko'. Foto: EPA
Živalski krog / Glave zodiaka
Podgana, vol, tiger, zajec, zmaj, kača, konj, kozel, opica petelin, pes in merjasec so postavljeni na podstavke, ki spominjajo na lotusov cvet in lističe, obenem pa so nasajeni na dolge kole, kar inštalaciji doda kanec obešenjaškega humorja. Foto: EPA

Newyorški centralni park je prva postaja svetovne "turneje" Weiweieve razstave Circle of Animals/Zodiac Heads (Živalski krog/Glave zodiaka). Vsaka izmed dvanajstih bronastih glav, ki predstavljajo znamenja kitajskega zodiaka, tehta 362 kilogramov, trenutno pa bodo do sredine julija razpostavljene okrog Pulitzerjevega vodnjaka na vhodu v Centralni park.

Mednarodno najbolj uveljavljeni živeči kitajski umetnik in glasen kritik režima v svoji domovini je v začetku aprila bolj ali manj izginil z obličja zemlje. Mediji so poročali, da so ga kitajske oblasti aretirale, ko se je skušal vkrcati na letalo za Hongkong. Razlogi za njegovo pridržanje so bili od samega začetka nejasni, pozneje so jih formulirali kot "utajo davkov in uničevanje dokazov", o umetniku pa od aretacije dalje ni ne duha ne sluha.

Kitajski zaklad, ki so ga med ropanjem "pobasale" francoske in britanske čete
Weiweiev bestiarij je odmev podobne starejše zbirke: v 50. letih 18. stoletja je glav 12 živali kitajskega horoskopa za cesarjevo domovanje v Pekingu oblikoval Francoz Michel Benoist. Konstelacija v Poletni palači je bila obenem tudi vodnjak, iz ritma curkov vode iz njihovih ust pa se je dalo tudi razbirati uro. Ducat glav je bil odnešen med opustošnjem palače v drugi opijski vojni, v zadnjih letih pa se sporadično pojavljajo na dražbah - dve sta bili, denimo, del zasebne zbirke Yvesa Saint Laurenta. Njihovo prodajo skušajo kitajske oblasti kakopak vedno preprečiti, češ da so umetnine del njihove kulturne dediščine in kot take spadajo v v njihov Narodni muzej. Za petimi od dvanajstih glav se je še do danes izgubila vsakršna sled.

Kaj je pravzaprav "ponaredek"?
V Aijevi reinterpretaciji so glave precej večje (vsaka meri dobre tri metre), celoten projekt pa odpira vprašanje ropanja kulturne dediščine in repatriacije, obenem pa se naslanja tudi na umetniku ljubo temo odnosa med izvirnikom in ponaredkom. "V svojem ustvarjanju se vedno lotevam vprašanj avtentičnosti in ponarejanja, vrednosti in tega, v kakšnem razmerju je vrednost s trenutnimi političnimi ter družbenimi sporazumi in nesporazumi," je Ai o svojem najnovejšem projektu povedal še pred svojo aretacijo.

V zadnjem mesecu so vodstva večine vodilnih svetovnih muzejev in galerij (Tate, Guggenheimov muzej, MoMa in drugi) izrazila svojo skrb v zvezi z Aijevo usodo in pozvala k njegovi izpustitvi. Pred londonsko galerijo Tate, kjer so do pred nekaj dnevi razstavljali njegova Sončnična semena (razstavo si je od oktobra lani ogledalo dva milijona ljudi), še vedno visi napis "Izpustite Ai Weiweija", ki ga, kot pravijo, ne nameravajo odstraniti. Pred dobrim tednom dni je umetnik Hamish Fulton svoj tihi protest proti prijetju kitajskega kolega izrazil z intervencijo Slowalk; dve uri se je z mimoidočimi zelo počasi sprehajal.