Rešilni čolni na oknih palače Strozzi v Firencah, pripravljeni za prvo italijansko retrospektivo kitajskega umetnika. Foto: EPA
Rešilni čolni na oknih palače Strozzi v Firencah, pripravljeni za prvo italijansko retrospektivo kitajskega umetnika. Foto: EPA
Aj Vejvej
Aj, je sicer že desetletja morda (v svetu) tudi najodmevnejši kritik kitajske vlade oz. njene "zgodovine" kršenja svobode govora in človekovih pravic. Foto: EPA

Razburila jih je namreč instalacija Reframe na pročelju palače iz 15. stoletja, ki jo je umetnik sestavil iz 22 oranžnih gumijastih čolnov. "Preprosto nagnusno," je instalacijo na strani Facebooka župana Daria Nardelle komentiral eden od meščanov.

Instalacija je podobna tisti v Berlinu, ko je umetnik na stebre Konzerthausa privezal 14.000 rešilnih jopičev. "To je delo, ki nas prisili, da se ustavimo in razmislimo. Tokrat umetnikova kritika ni usmerjena proti Kitajski, ampak proti Zahodu in opozarja na tragedijo tistih, ki so se podali na naporno in skorajda brezupno potovanje proti obalam Evrope," so zapisali organizatorji razstave.

Aj Vejvej je v odzivu na negativne odzive nekaterih Firenčanov dejal, da ni pričakoval, da bo izzval toliko sovraštva, hkrati pa je poudaril, da se počuti tesno povezan z begunci in migranti oz. prebežniki. Zanj so borci za svobodo in junaki našega časa, saj so v želji po boljšem življenju pripravljeni tvegati tudi lastna življenja.

Razstava v Firencah zajema njegovo celotno kariero, od njegovih začetkov v New Yorku v 80. letih minulega stoletja, prek vrnitve na Kitajsko v 90. letih in aretacije leta 2011, pa do lanske selitve v Nemčijo. Med drugim so vanjo vključeni lego portreti velikanov Firenc, kot sta bila Dante in Galileo Galilei, pa tudi avtoportret, ki ga bo umetnik podaril galeriji Uffizi.

Razstavljene so tudi njegove študija perspektive - fotografije, na katerih je Aj Vejvej dvignil sredinec pred pomembnimi svetovnimi znamenitostmi, kot so Bela hiša, Kolosej v Rimu ali Eifflov stolp v Parizu.

Razstava je na ogled do 22. januarja.