Paul McCarthy je svojo razstavo zasnoval okrog v resnici delujoče tovarne čokolade. Foto: Reuters
Paul McCarthy je svojo razstavo zasnoval okrog v resnici delujoče tovarne čokolade. Foto: Reuters
Neznanci so pred enim tednom prerezali podporne kable, tako da se je 24-metrska zelena plastična instalacija zrušila na tla. Zjutraj so mestne oblasti iz nje še spustile zrak, da ne bi bila nevarna za mimoidoče. Skulpture ne bodo znova postavili. Foto: Reuters
Napihljiva drevesa na razstavi so veliko bolj "kompleksnih oblik" kot drevo sredi Pariza, ki je vzbudilo tolikšno jezo. "Nerazsvetljeni pa lahko njihovo obliko še vedno povezujejo s spolnimi igračami," priznavajo v muzeju. Foto: Reuters

Paul McCarthy bi moral v četrtek, tik pred odprtjem svoje pariške retrospektivne razstave Chocolate Factory, vrata odpreti za novinarje - pa je bila tiskovna konferenca za en dan prestavljena, češ da je umetnik "našel navdih za reakcijo na nasilje, ki ga je doživel on in njegovo delo".

Spomnimo se: McCarthy je vztrajal, da je Drevo abstraktna umetnina, ki naj bi spominjala na drevo, a je bilo marsikomu takoj jasno, da je oblika bolj kot samo naključno podobna analnemu čepu. Že na odkritju Drevesa je neznani mimoidoči umetnika trikrat klofnil in se pri tem drl nanj, češ da taka degenerirana stvaritev v Pariz ne sodi. Družabni mediji so skoraj eksplodirali od jeznih reakcij, konservativno katoliško društvo je govorilo o "skrunitvi" Pariza. Skulptura je tako postala simbol svobode umetniškega izražanja, kot tako jo je branil tudi predsednik Hollande.


"Incident" navdahnil novo inštalacijo

Guillaume Robic, predstavnik organizacije Monnaie de Paris, ki je z McCarthyjevo razstavo včeraj po treh letih prenov ponovno odprla vrata, je prvi razkril, da je McCarthy postavitvi dodal novo inštalacijo: sredi labirintne sobe je postavil posteljo ter video, na katerem vidimo njegovo roko, kako krčevito piše, slišimo pa mukotrpne krike, tudi njega samega, ki ponavlja žalitve, ki jih je slišal na trgu Vendôme: "Umazan Američan!", "Kaj sploh počneš tukaj", "Tvoje delo je degenerirano", in še kako nezapisljivo kletvico.

"Gospod McCarthy je bil užaloščen in šokiran nad nasilnim odzivom na njegovo skulpturo," je sporočil Robic. "Se pa veseli svoje nove razstave, ki je nekakšen križanec med nočno moro in sanjami."

69-letni umetnik iz Los Angelesa vsekakor ima določen sloves: nasprotniki ga zavračajo kot cenenega kulturnega provokatorja in mojstra spektakla. V devetdesetih je denimo upodobil Božička kot perverznega starca z okrvavljenim obrazom. Pozneje je nastopil v WS (White Snow), inštalaciji in filmu v New Yorku; v njej je upodobil zloveščega Walta Disneyja, ki se delno gol zabava s plešočimi palčki.

Razstava The Chocolate Factory, ki se je za javnost odprla včeraj, obiskovalce že na vhodu pozdravi s celim gozdom napihljivih zelenih dreves. Osrednja atrakcija je razkošna soba v marmorju in zlatu, ki bi čisto sodila v kak Versailles, McCarthy pa jo je napolnil s performerji, ki igrajo delavce v tovarni čokolade; na dan bodo naredili po dvesto majhnih čokoladnih Božičkov.