Na Dunaju bodo 150. obletnico rojstva slavnega avstrijskega slikarja Gustava Klimta (na fotografiji) zaznamovali tudi z glasbo. Od 1. septembra do 7. oktobra bodo v Künstlerhausu uprizarjali muzikal na temo umetnikovega življenja z naslovom Gustav Klimt. Muzikal je premiero doživel leta 2009 v Spodnji Avstriji, na Dunaju pa bo septembra uprizorjen prvič. Foto: Wikipedia
Na Dunaju bodo 150. obletnico rojstva slavnega avstrijskega slikarja Gustava Klimta (na fotografiji) zaznamovali tudi z glasbo. Od 1. septembra do 7. oktobra bodo v Künstlerhausu uprizarjali muzikal na temo umetnikovega življenja z naslovom Gustav Klimt. Muzikal je premiero doživel leta 2009 v Spodnji Avstriji, na Dunaju pa bo septembra uprizorjen prvič. Foto: Wikipedia
Poljub
Poljub velja za najznamenitejšo Klimtovo sliko. Gre za vrhunec njegove zlate faze, s katero se je vrnil k očetovemu poklicu, zlatemu graverstvu. Foto: EPA
Klimt, John Malkovich
Leta 2006 so o Gustavu Klimtu v Avstriji posneli tudi biografski film, na platnu je slikarja upodobil John Malkovich. Foto: Wikipedia
Provokativna umetnost Gustava Klimta

Dokumentacijski center ob Atterseeju je posvečen predvsem umetnikovim povezavam s pokrajino Salzkamergut, v kateri leži omenjeno jezero. V centru načrtujejo vrsto dejavnosti, ki jih bodo snovali v sodelovanju z Leopoldovim muzejem na Dunaju.

Umetniški uporniki na Dunaju
Klimt je poletne mesece med letoma 1900 in 1916 vsako leto preživljal ob jezeru Attersee. Tu je nastal tudi pomemben del njegovih krajin, teh je danes skupaj znanih več kot petdeset. Klimtov center obsega okrog 150 kvadratnih metrov veliko razstavišče, v poslopju pa so še trgovinica, kavarna in turistična informacijska točka.

Gustav Klimt se je rodil na Dunaju, kjer je obiskoval šolo za umetno obrt. Od leta 1879 je delal pri slikarju Hansu Makartu, leta 1883 pa je odprl lasten studio, specializiran za stensko slikarstvo. Leta 1897 je na Dunaju ustanovil umetniško skupino Dunajska secesija (Wiener Sezesion). Umetniki secesije so se upirali tedanji klasični umetniški smeri in si prizadevali za preporod umetnosti.

Doma kritiziran, v tujini cenjen
Klimt je večino svojega življenja preživel na Dunaju, prav tam je v Belvederu na ogled tudi izvirnik njegovega dela Poljub, katerega kopije v obliki plakatov in razglednic krasijo stene na vseh koncih sveta. Klimt je svoja dela okraševal s pozlato, s svojimi portreti žensk je dokumentiral vzpon srednjega razreda. V Avstriji je v življenju prejel več kritik kot pohval, njegovo slikarstvo so opisovali kot predvsem dekorativno, v tujini pa so ga cenili.

V letih 1900-1903 je Klimt ustvarjal stropne alegorične poslikave za Univerzo na Dunaju, ki pa so povzročile škandal. Začetek nove ustvarjalne faze v njegovem delu je pomenil Beethovnov friz, nastal za XIV. secesijsko razstavo leta 1902. V njej sta bili v ospredju ornamentika ter zlata barva, svoj vrhunec pa je doživela leta 1907/08 s sliko Poljub. Klimtova dela z močno simboliko in izstopajočim dekorjem so slavila čutnost in udobje takratnega časa. Upodobljena pa je bila tudi temna stran človeške eksistence: ogroženost, smrt in propad. V poznih letih ustvarjanja je "zlato fazo" nadomestil dekorativno-ekspresionističen slog, usmerjen k uporabi barv. Umrl je Dunaju, kjer ga je leta 1918 zadela kap.

Klimtovo leto v avstrijski prestolnici
Na Dunaju so v letošnjem letu skupaj zasnovali devet razstav, posvečenih Klimtu. V Leopoldovem muzeju je denimo še do 27. avgusta na ogled razstava Klimt: Zelo osebno. V središču postavitve so Klimtova dela iz muzejske zbirke, ki jih dopolnjujejo umetnine iz tujih zbirk. Spremljajo jih Klimtovi citati, ki obiskovalcu omogočijo, da umetnika bolje spozna.

V Muzeju Dunaj, kjer hranijo največjo in najbolj raznoliko zbirko del Gustava Klimta na svetu, so to prvič v celoti predstavil javnosti. Razstava z naslovom Klimt - zbirka Muzeja Dunaj bo na ogled še do 16. septembra. V Avstrijskem gledališkem muzeju pa je do 29. oktobra na ogled razstava Proti Klimtu - Nuda Veritas in njen zagovornik Hermann Bahr. Nuda Veritas je Klimtova slika iz leta 1898, ki je bila v lasti pisatelja Hermanna Bahra. Ta je v spisu Proti Klimtu v obdobju, ko so se diskusije na temo Klimtovega ustvarjanja kar vrstile, stopil v bran umetnika. Razstava je posvečena tudi Bahrovemu ustvarjanju.

Provokativna umetnost Gustava Klimta