Danielu Ermesu Dondéju v njegovem ateljeju delajo družbo replike Klimtovih umetnin. Foto:
Danielu Ermesu Dondéju v njegovem ateljeju delajo družbo replike Klimtovih umetnin. Foto:
Gustav Klimt: Adele Bloch_Bauer I.
Za sliko, ki zdaj visi v newyorški Novi galeriji, je Lauder odštel 135 milijonov dolarjev. Pri Dondéju stane manj kot 2.000 evrov. Foto: EPA
Vincent van Gogh: Arležanka
Tudi van Goghova dela si želijo mnogi. Foto: EPA

V ljubljanskem hotelu Union je na ogled prodajna razstava približno 80 del Daniela Ermesa Dondéja, svetovno znanega ustvarjalca replik. Razstava Zlata doba ecesije, ki bo do nedelje, 3. decembra, odprta med 10. in 22. uro, se klanja avstrijskemu mojstru Gustavu Klimtu. Dondé je v Sloveniji gostoval že lani in vsa razstavljena dela so bila razprodana - največ zanimanja je bilo prav za replike Klimta.

Le drobec tistega, kar bi odšteli za original
Namen ustvarjanja Dondéja in njegovih desetih sodelavcev v društvu umetnikov replik (Le Musee Imaginaire) je prek zelo kakovostnih replik slavne umetnine približati širši javnosti. Replike so na prodaj po cenah, ki so neprimerljivo nižje od cen originalov, dela umetnikov replik pa so originalom popolnoma podobna in celo podobno okvirjena. V Ljubljani je na ogled tudi replika Klimtovega portreta Adele Bloch Bauer I, ki so ga junija letos na dražbi v ZDA prodali za rekordnih 135 milijonov dolarjev. "Zlato Adelo" je kupil dedič kozmetične znamke Estee Lauder Ronald S. Lauder. In za koliko bo replika na prodaj v Sloveniji? Za "borih" 1.700 evrov.

Drobiž za van Gogha in "druščino"
Na Dondéjevi razstavi so na ogled tudi replike avtorjev, med katerimi so Monet, Modigliani, van Gogh, Renoir, Pissarro in Degas - cene se gibajo med 1.100 in 2.000 evri. Kljub dostopnim cenam pa Dondé vztraja, da v vsaki državi, kjer razstavlja, proda le po eno repliko posameznega dela.

Izza rešetk na pot k uspehu
Zamisel za svoj "poklic" je dobil v 80. letih, ko je ob prodaji zbirke 20 slik sodobnih italijanskih umetnikov izvedel, da je bilo med njimi tudi nekaj izvrstnih ponaredkov. Povezal se je s slikarji, ki so izdelovali ponaredke ter jih nezakonito prodajali kot originale, in jim predlagal, naj nadarjenost raje uporabijo drugače – za izdelovanje replik s certifikati, ki dokazujejo popolno ujemanje z originali. Kljub težavam z legalizacijo tovrstne umetnosti, zaradi katerih je moral Dondé celo za rešetke, je bila leta 1984 v Milanu na ogled prva razstava replik, dve leti kasneje pa je bilo ustanovljeno društvo umetnikov replik.

Na Picassa bo treba še malo počakati
Njihova umetnost se imenuje "Faux-Art" – gre za umetnost izdelovanja popolnih replik slavnih del velikih slikarjev, ki ga moramo ločevati od ponarejanja. Ponarejanje namreč predpostavlja namen prevare, zato neko umetniško delo predstavlja kot originalno delo znanega umetnika, kar v resnici ni. Faux-Art pa se ne pretvarja in se predstavlja kot popolna kopija originalne mojstrovine, ki lahko visi tudi na stenah domov manj premožnih. Splošno evropsko pravilo o avtorskih pravicah pravi, da 70 let po smrti umetnika potečejo tudi njegove avtorske pravice, zato se Dondé še en more posvetiti replikam Picassovih umetnin.