Razstava je skupni projekt newyorškega Metropolitanskega muzeja, Muzeja moderne umetnosti v San Franciscu in pariškega Združenja nacionalnih muzejev Grand Palais. Razstava je že bila na ogled v San Franciscu in Parizu. V New Yorku bo odprta do 3. junija. Foto: EPA
Razstava je skupni projekt newyorškega Metropolitanskega muzeja, Muzeja moderne umetnosti v San Franciscu in pariškega Združenja nacionalnih muzejev Grand Palais. Razstava je že bila na ogled v San Franciscu in Parizu. V New Yorku bo odprta do 3. junija. Foto: EPA
Gertrude Stein je bila na začetku dvajsetega stoletja nedvomno ena prvih in najradikalnejših predstavnic literarnega modernizma. Nase je prevzela veliko breme javnega nerazumevanja, publicističnega smešenja, vizionarstva in globokih razočaranj.

V Metropolitanskem muzeju danes vrata odpira razstava Zbirka družine Stein: Matisse, Picasso in pariška avantgarda. Postavitev Steins collect raziskuje vpliv ameriške pisateljice Gertrude Stein in njene družine na razvoj moderne umetnosti in vizionarstvo družine, ki je večji del življenja preživela v Franciji ter imela pomembno vlogo pri sprejemanju moderne umetnosti.

Gertrude Stein (1874-1946) ter njena brata Leo in Michael ter Michaelova soproga Sarah so bili v prvih desetletjih 20. stoletja pomembni meceni moderne umetnosti v Parizu. Med prvimi so prepoznali nadarjenost avantgardnih slikarjev, kot so bili Henri Matisse, Pablo Picasso, Paul Cezanne in Henri Toulouse-Lautrec.

S svojo mentorsko vlogo so bili v veliki meri zaslužni za revolucionarni razvoj vizualnih umetnosti na prelomu 19. in 20. stoletja. Popolnoma predani novemu so razvijali tesne vezi z vodilnimi osebnostmi tistega časa ter bili ključne osebnosti legendarnih pariških salonov; močno so vplivali na oblikovanje javnega okusa umetnosti.

Kdo-je-kdo moderne umetnosti
Na razstavi je predstavljenih okrog 200 del - slik, kipov, risb, grafik in ilustriranih knjig, od tega 40 del Picassa in 60 Matissovih del. Poleg njiju so s svojimi deli zastopani še Pierre Bonnard, Maurice Denis, Juan Gris, Marie Laurencin, Jacques Lipchitz, Henri Manguin, Andre Masson, Elie Nadelman, Francis Picabia in drugi.

Postavitev dopolnjuje obsežno arhivsko gradivo, ki zajema fotografije, družinske albume, izseke iz filmov, osebno korespondenco ter razne zapise.

Razstava se začne z deli, ki jih je Leo Stein začel zbirati po prihodu v Pariz leta 1903. Prek slik in grafik Cezanna, Degasa, Gauguina, Toulouse-Lautreca, Maneta in Renoirja razstava sledi okusu članov družine Stein ter osvetljuje tesne prijateljske vezi, ki so jih posamezni člani družine vzpostavili z nekaterimi umetniki.