Li Weingerl bistvo narave išče v prečiščeni viziji sveta. Zanima ga praznina, da lahko subjekt živi. Njegova estetika temelji na preprostosti kompozicije in harmoniji barv in oblik. Foto: Li Weinger/Cankarjev dom
Li Weingerl bistvo narave išče v prečiščeni viziji sveta. Zanima ga praznina, da lahko subjekt živi. Njegova estetika temelji na preprostosti kompozicije in harmoniji barv in oblik. Foto: Li Weinger/Cankarjev dom
Li Weingerl
Fotografije Lija Weingerla se na razstavi z naslovom High End navezujejo na že dalj časa trajajoč interaktivni projekt različnih umetniških zvrsti, številnih uveljavljenih umetnikov, pa tudi še ne uveljavljenih mlajših ustvarjalcev, ki jih je k projektu povabil Matjaž Weingerl. Foto: MMC RTV SLO/N. Z.
Li Weingerl
Motivi likovnih in vsebinskih razsežnosti so na fotografijah Lija Weingerla osredotočeni na komaj opazne in nevpadljive miniaturne segmente, ki sicer sami po sebi in še toliko bolj na fotografskih povečavah, presegajo dozdevno neopaznost z izjemno sporočilno močjo in likovno kompleksnostjo. Foto: MMC RTV SLO/N. Z.

Vsestranski umetnik Li Weingerl, ki živi, ustvarja in v zadnjih desetih letih tudi razstavlja v Švici (Ženeva, Lozana, Bern), v Ljubljani ni dobro poznan, zato imajo obiskovalci privilegij, da si lahko ogledajo njegove izvrstne fotografije v domačem okolju, je na odprtju razstave povedala vodja projekta Nina Pirnat Spahić.

Praznina, enovitost in mirnost
Li Weingerl, letnik 1979. Po študiju ga je pot intuitivno vodila v različne smeri in oblike umetniškega izražanja. Srečal se je z lutkami, džezglasbo (doublebass), plesom, videom in s fotografijo, ki ji trenutno posveča največ pozornosti. V zadnjih dveh letih je poleg v Švici razstavljal tudi v ZDA, Kanadi in na Japonskem. Weingerlov umetniški pristop je do potankosti izčiščena vizija sveta, oropana "balasta" kot vsega odvečnega. Išče praznino, da lahko subjekt zaživi. Njegove fotografije, ki gledalca nagovarjajo s tiho introspekcijo, razkrivajo bistvo narave in njen odnos do človeštva. Pozornost je usmerjena na širino odprtosti, razkrivanje biti. Ni meja in omejitev ki bi nas odvrnile, saj je človek bitje transcendence. Praznina je del nas, je manko - večna želja po ustvarjanju novega.
Lijeve podobe so kompozicijsko preproste, linije, oblike in barve redno urejene, kar mu omogoča, da opazovalca povabi in popelje v nevtralno stanje misli, podobno daoistični odsotnosti (hotenega) delovanja "wu wei", ki ne pomeni odsotnosti vsakršne akcije, ampak previdno držo in spoštovanje avtonomnosti drugih stvari, ki daoista, zvestega Dau (pot, metoda, nauk, pravilo, vodilo vedenja), ki je sam po sebi vedno "nedejaven", pa vendar privede k uveljavitvi vsega. Gre za neke vrste "postenje srca", sedenja v pozabi, kar modreca privede do "očiščenja duha". ("Postenje duha, sedeti in pozabiti, pozabiti nase, izgubiti Sebe. Dao nima Jaza, Sebstva, nima želja ali pričakovanj, nima ideje o samem sebi, zato je popolnoma svoboden," Zhuang Zi) Gre za raven "poslednje modrosti", transcendentalnega vedenja, ki je brez empiričnih vsebin, osvobojen od empiričnega vedenja, ki predpostavlja dvojnost subjekta in objekta.

Božanski detajl
Najpogostejši motiv na razstavi z naslovom High End je "struktura rastlin". Li Weingerl gledalca s svojimi fotografijami vabi k miru in ponotranjenosti, dosežemo zvezde in odkrijemo neskončnost. Ko obrnemo pozornost navznoter (na atome) ... na makrosvetove njegovih posnetkov, na monumentalizirane detajle, ki prav zaradi izpostavljenosti in izvzetosti iz celote pridobijo povsem drugačno sporočilno in likovno vrednost, kot bi jo imeli sicer, če bi nam jo fotograf ponudil na vpogled celotno formo, katere del so. Motivi likovnih in vsebinskih razsežnosti so na fotografijah Lija Weingerla osredotočeni na komaj opazne in nevpadljive miniaturne segmente, ki sicer sami po sebi in še toliko bolj na fotografskih povečavah, presegajo dozdevno neopaznost z izjemno sporočilno močjo in likovno kompleksnostjo. Umetnik jih poišče s kadriranjem, sublimni barvni in ali svetlobni kompoziciji. V prelivajočih se "akvarelnih" finesah, ostrem in neostrem, v sfumatu, zabrisanih konturah, s katerimi ustvarja poseben atmosferski učinek.

Li Weingerl gledalcu ponudi v presojo (svet), ki ga sam opaža bolj v asociativnih različicah. Fotografije "ekstraktirane esence življenja", ki se skriva v strukturi vseh živih bitij, nosijo pomenljive naslove, kot so Quark, Etincelle, Genese, Origine, Hyme, Gathering, Cathedrale, Fusion, Rayons, Ballet ...). Umetnik je prepričan, da "slika-podoba oddaja isto emocijo vse svoje življenje in da je konstantna, zelo redka kvaliteta, ki, kadar jo merimo s časom, izgine. Šele ko slika-fotografija oživi, resnost resničnosti izgine!"

Multivizija "multivizionarjev"
Fotografije Lija Weingerla se na razstavi High End navezujejo na že dlje časa trajajoč interaktivni projekt različnih umetniških zvrsti (poezije, glasbe, plesa, slikarstva, fotografije), imenovan Multi Vizija se je začel pred petintridesetimi leti s Plesom elementov. Projekt, ki vsako leto zamenja svoj razstavni prostor, zgradbo, temo, slog in občinstvo, k sodelovanju pri multivizijski projekciji na novo povabi tudi vsaj enega likovnega umetnika. Letošnjo multivizijo sta s svojimi deli kot častna gosta dopolnila Li Weingerl in Jože Slak - Đoka in tako postala soustvarjalca projekta Multi Vizija 2012. Ustanovitelj in idejni vodja interaktivnega projekta je prejemnik Grossmanove nagrade za glasbo v filmu Dolina odmeva Matjaž Weingerl. Pri projektu sodelujejo številni že uveljavljeni umetniki kot tudi mlajši še ne uveljavljeni ustvarjalci. Med letošnjimi avtorji Multi Vizije so še Andraž Šalamun, Arne Hodalič, Andrej Trobentar, Bošjan Franc Avguštin, Metka Gorjup, Lojze Poreber, Ligh San Juan, Smiljan Šiška, Borut Šraj idr.

Slika, zvok, gib
Dogodek je popestrilo glasbeno-plesno gledališče Dolina odmeva z nastopajočimi: Julijo Temlin na klasični harfi, Borisom Magdalencem na hangu, Ladom Jakšo na klaviaturah in saksofonu, Dragom Ocepkom na kitari, Matjažem Wingerlom na keltski harfi, flavti, z glasom, gibom in besedilom, Borisom Romihom na kalimbah, Tomažem Gorjupom na basu, Aleksandro Cigale na flavti, Najke Makuc na violini in Vladom Špindlerjem na harmoniki. Glasnenike sta spremljala plesalca Maruša Kragelj in Vitomil in Eric Scott.

Razstavo High End Lija Weingerla si lahko ogledate do 7. oktobra 2012.
Nina Zofič