Anthony Van Dyck (1599-1641) se je šolal v baročnem Antwerpnu, strastno je študiral beneško slikarstvo, kot slikar na dvoru Karla I. pa je na novo izumil angleško portretno slikarstvo. Foto: Tate Britain
Anthony Van Dyck (1599-1641) se je šolal v baročnem Antwerpnu, strastno je študiral beneško slikarstvo, kot slikar na dvoru Karla I. pa je na novo izumil angleško portretno slikarstvo. Foto: Tate Britain

S van Dyckom je nekako podobno kot s Hansom Holbeinom mlajšim, slikarjem nemškega rodu na dvoru Henrika VIII., ali Georgom Friedrichom Händlom, nemški skladatelj, ki je pisal za angleška kralja Jurija I. in Jurija II. Rodil se je na tujem, zaradi dolgega delovanja v službi angleškega monarha pa ga Britanci danes skoraj prištevajo za del narodne kulturne zgodovine. To tezo podčrtuje tudi razstava Van Dyck and Britain (Van Dyck in Britanija), ki bo na ogled od 18. februarja in ki bo predstavljala vpliv tega flamskega umetnika na britansko kulturno življenje v času Karla I. in na britansko umetniško produkcijo tudi v kasnejših obdobjih.
Slikar, ki je oblikoval 'imidž' dinastije Stuart
Poleg platen, ki jih je van Dyck ustvaril na Otoku, bodo tako v londonski galeriji razstavljena tudi dela slikarjev, ki so delovali od 18. pa do sredine 20. stoletja in katerih umetninah je najti sledi van Dyckovih umetniških prijemov. Gre za prijeme, s katerimi je van Dyck navdušil angleško elito in ki so bili sinteza umetnikovega šolanja v baročnem Antwerpnu in njegovega intenzivnega študija italijanskih mojstrov, predvsem beneških slikarjev. Razstava bo ponudila tudi vpogled v razkošno življenje 'mondene' Anglije 17. stoletja. Anthony van Dyck je svoje portretirance 'oblačil' v razkošne kostume, pri tem pa se je izkazal za mojstra kar najbolj realističnega upodabljanja prestižnih materialov, v katere se je oblačilo angleško plemstvo. In nenazadnje, ravno van Dyckov portret Karla I. je najbolj vplival na predstavo vseh kasnejših generacij Angležev na obdobje vladavine dinastije Stuart.
Izumitelj novega angleškega portretnega slikarstva
Van Dyck se je v Anglijo podal že kot 21-letni mladenič. To je bilo leta 1620. Anglija ga je očarala, vendar se je vrnil na Celino, kjer se je še naprej vztrajno šolal in izpopolnjeval. Van Dyck je bil perfekcionist, ozredno ambiciozen in zelo 'produktiven' slikar, ki je preprosto hotel biti najboljši. Po vrnitvi v Anglijo leta 1632 je na novo izumil angleško portretno slikarstvo in vse do smrti leta 1642 v svoji hiši v londonskem predelu Blackfriars, je veljal za absolutno eminenco angleškega slikarstva.
Razstava, ki jo kurira Karen Hearn, bo na ogled do 17. maja 2009.
Polona Balantič