Platno Moderni Rim je bilo v 171 letih, odkar je nastalo, pred letošnjim letom le enkrat ponujeno na odprtem trgu. 1878 jo je odkupil grof iz Roseberyja, v čigar rodbini je ostala vse do zdaj. To pomeni, da je bila pričujoča slika ena izme najpomembnejših petih Turnerjev v zasebni lasti na svetu. Foto:
Platno Moderni Rim je bilo v 171 letih, odkar je nastalo, pred letošnjim letom le enkrat ponujeno na odprtem trgu. 1878 jo je odkupil grof iz Roseberyja, v čigar rodbini je ostala vse do zdaj. To pomeni, da je bila pričujoča slika ena izme najpomembnejših petih Turnerjev v zasebni lasti na svetu. Foto:
Pri portretu, ki ga je leta 1815 narisal Cornelius Varley, umetnostni zgodovinarji dolgo niso bili prepričani, ali gre za podobo velikega britanskega romantika Williama Turnerja, ki ni rad poziral za uradne portrete, sodobniki pa so ga karikirali kot grotesknega majhnega moža z zavitim nosom in brado. A primerjava pričujoče slike s posmrtno masko, ki je nastala po umetnikovi smrti leta 1851 – umrl je v starosti 76 let -, naj bi pokazala, da imata oba obraza dovolj identičnih potez za sklepanje o isti osebi.

35,5 milijona evrov (oziroma 29,7 milijona funtov) je julija na dražbi hiše Sothesby's za sliko Moderni Rim - Campo Vaccino J. M. V. Turnerja odštel ameriški muzej Getty. To je zadnja Turnejeva upodobitev Rima in hkrati slika, za katero strokovnjaki pravijo, da je slikar na njej večno mesto najbolje 'ujel'.
Umetnika je Rim, podobno kot številne predhodnike in sodobnike, popolnoma očaral, obenem pa mu je ponudil veliko snovi za njegovo priljubljeno tematiko: razcvet in propad velikih civilizacij. Leta 1839 je Turner na enem platnu sintetiziral spoznanja vseh študij, ki jih je naredil med dvema obiskoma Rima.

Slika je bila zelo ljuba tudi Turnerju samemu, in ko jo je prvič zagledal obešeno v galeriji Kraljeve akademije, je dal ob njo zapisati Byronov verz: "The moon is up and yet it is not night; the sun as yet divides the day with her." (Luna je že na nebu in vendar še ni noč; še vedno si z njo dan deli sonce.) In vendar - Turner na svoji sliki ni zgolj ujel mesta, ki leži med dnevom in nočjo; z močnimi barvami je upodobil sijočo prestolnico, v kateri živita tako sadanjost kot bogata preteklost.

Kje se torej zaplete?
Gettyjev muzej ima v svoji zbirki že tri Turnerjeve slike, ob nakupu panorame Moderni Rim pa se je veselil, da je pridobil "eno najpomembnejših del v svoji zgodovini". A kaj, ko je britanski minister za kulturo Ed Vaizey izvoz slike zaustavil do februarja, da bi se medtem našel denar za odkup in bi slika ostala doma, v Veliki Britaniji. Moratorij je moč podaljšati do avgusta 2011, če se bo v vmesnem času potrdila "resna namera" za kaj takega.

Vlada ima namreč pristojnost, da odloži izvoz tistih umetnin, ki veljajo za nacionalni zaklad. Vladni svetovalci so prepričani, da je Turner tako tesno povezan z britansko zgodovino in narodovo bitjo, da bi odtujitev njegovega dela pomenila pravo nesrečo.

Če kdo potrebuje potrdilo o Turnerjevi veličini, je to prav pričujoča slika, je zadevo komentiral Richard Inglewood, predsedujoči odboru, ki nadzira izvoz umetnin v državnem interesu. "Država ima velik del umetnikovega opusa, vendar so redka dela tako zelo kakovostna in tako dobro ohranjena."