Črno barvo, klobuke in sončna očala je igralka uporabljala kot nekakšen ščit pred vsiljivimi paparaci. Foto: Belmacz Gallery
Črno barvo, klobuke in sončna očala je igralka uporabljala kot nekakšen ščit pred vsiljivimi paparaci. Foto: Belmacz Gallery
"Razen, kar se tiče videza, o Garbovi ne vemo nič več kot o Shakespearju," je o divi izjavil gledališki kritik Kenneth Tynan. Foto: Belmacz Gallery
Slavni klobuk, ki ga je nosila v Ninotschki.
... in pokrivalo, s katerim se ga spominja Stephen Jones. Foto: Belmacz Gallery

V londonski galeriji Belmacz je februarja vrata odprla razstava Miss G: The Private World of Greta Garbo, ki je na enem mestu zbrala cel kup osebnih igralkinih predmetov, ki so šli lani pod dražbeno kladivce v Kaliforniji, pa tudi novodobne modne stvaritve oblikovalcev, kakršna sta Manolo Blahnik in Stephen Jones, oba goreča oboževalca Grete Garbo. Kustosinja razstave, zgodovinarka mode Bronwyn Cosgrave, je bolj po naključju naletela na dražbo 853 predmetov iz časa igralkine največje slave pa vse do njene smrti. "Oblačila, dekorativni predmeti in umetnine kot celota resnično osvetlijo njeno osebnost."


Življenje v rožnatem
In v resnici razstava razkriva plat Garbove, ki je javnosti nikoli ni bila pripravljena pokazati: med eksponati sta denimo rožasta oprava za jogo ter srčkan rožnat črtast predpasnik, ki bi težko bila dalj od javne podobe mračne melanholije in osamljenosti, ki ju povezujemo z imenom Greta Garbo. "Rožnata barva pomeni živahnost," razlaga Cosgravova. "Pred očmi imamo njene filme, ki so črno-beli, zato jo tako vidimo v čisto drugačnem kontekstu." V javnosti se je Garbo, kot so jo klicali, najraje zavijala v črnino, ki je bila zanjo verjetno ščit pred vsiljivimi paparaci. V njenem zasebnem življenju pa je imela rožnata kar pomembno vlogo, o čemer priča tudi oprema njenega stanovanja. Spalnico je imela prepleskano v globokem odtenku murve, tla pa je pokrivala rožnata preproga. (Pravzaprav je že naslov razstave namig na rožnato barvo: Miss G je naslov poglavja v knjigi Billyja Baldwina, v katerem slavni notranji oblikovalec piše o svoji vlogi pri igralkini odločitvi za rožnate stene.)

Androgina eleganca, ki bi se jo dalo nositi danes
Na razstavi so tudi obleke igralkine najljubše oblikovalke, Valentine Schlee, ki jo je oblačila potem, ko se je upokojila. "Oblači se primerno stoletju, ne trenutku," je oblikovalka menda svetovala svoji sosedi. Ohranili so se slamniki, rokavice, monogramirani robčki in drugi kosi, iz katerih veje nekakšna brezčasna, androgina eleganca. "Čiste linije njenih oblačil so zelo v skladu s trenutno modo; poglejte si samo Celine ali celo Guccijevo kolekcijo hlač in tunik," opozarja Cosgravova.

Odljudna? Niti ne
Morda največji mit, ki ga skuša razbliniti razstava, pa je, da je bila Greta Garbo ljudomrzna samotarka. Na to namiguje čevelj iz letošnje kolekcije Manola Blahnika; gre za referenco na igralkine vsakodnevne sprehode po domačem Manhattanu. "Okrog nje je bila avra skrivnostnosti, ki pa je bila umetno ustvarjena," trdi kuratorka. "V resnici ni bila odljudna. Vsak dan je hodila na sprehode." Blahnik se je pri oblikovanju svojega čevlja (brez pete!) lahko oprl celo na spomin na prvoosebno srečanje z igralko: "Ves čas se je sprehajala po Aveniji Madison, kjer stoji tudi naša trgovina. V izložbi smo imeli - kot del inštalacije - tudi sveže rogljičke. Stala je zunaj in zavzdihnila, kakšna potrata da je to. Nosila je rjave čevlje z vezalkami."

Slavni klobučar Stephen Jones je za razstavo prispeval klobuk iz mehkega džersija kremaste barve, ki ga je nadahnilo nenavadno pokrivalo, ki ga je kot sovjetska vohunka nosila v kultnem filmu Ninotchka, njenem verjetno največjem filmskem dosežku. "Tisti klobuk naj bi predstavljal zahodnjaško dekadenco in v resnici se je tisti film popolnoma vrtel okrog klobuka."