Te dni v Varšavi razburja kip z naslovom ON (HIM), ki je sicer del obsežnejše razstave tega 'mojstra potegavščin', kot umetniku pravijo kritiki. Postavitev z naslovom Amen obiskovalcem ponuja vpogled v življenje in smrt, dobro in zlo. Medtem ko so vsa druga Cattelanova dela zbrana na gradu Ujazdowski, je dislociran zgolj kip Hitlerja. Figura je sicer vidna zgolj od daleč in tako deluje kot majhen deček na kolenih, s postavitvijo v geto pa je Cattelan še dodatno želel spodbuditi k razmisleku o zlu.
Skulptura oziroma predvsem njena umestitev je naletela na jezne odzive. V centru Simona Wiesenthala, ki sledi poslanstvu lova na nacistične zločince, so postavitev kipa na območje varšavskega geta označili za "brezmiselno provokacijo, ki žali spomin na judovske žrtve nacizma". "Ko gre za Jude, je bila edina Hitlerjeva 'molitev' to, da se jih izbriše z obličja Zemlje," je v sporočilu za javnost zapisal direktor Wiesenthalovega centra Efraim Zuroff.
Vsak kriminalec je bil nekoč nežen
Spet drugi pa so umetnikovo delo s tako močnim čustvenim nabojem pohvalili. Namen ni bil žaliti judovskega spomina, poudarja organizator razstave, direktor varšavskega Centra za moderno umetnost Fabio Cavallucci, ampak gre za umetniško delo, ki skuša govoriti o vsepovsod skritem zlu. "Vsak kriminalec je bil nekoč nežen, nedolžen in ranljiv otrok."
Preden so kip razstavili na območje nekoč zloglasnega geta, kjer so v času nacizma številne Jude poslali v smrt, so o tem obvestili glavnega rabina na Poljskem Michaela Schudricha, ki temu ni nasprotoval. Kot pravi, razume poskus umetnika, da s pomočjo provokacije opozarja na moralna vprašanja.
"Čas je, da začnejo umetniki spet komentirati stanje družbe. Če resnično hočejo umetnosti vrniti osrednjo vlogo v kulturi in družbi, je zdaj idealna priložnost. Umetniki se morajo rešiti iz galerij, dražbenih hiš in visokoproračunskih razstav ter spet začeti uporabljati svoj glas," pa je o svojem umetniškem pristopu že pred časom dejal umetnik.
Maurizio Cattelan, ki deluje v New Yorku - tam je skulpturo Hitlerja lani razstavljal v sklopu monumentalne instalacije All v Guggenheimovem muzeju v New Yorku -, je varšavskemu občinstvu dobro znan. Pred dvanajstimi leti ni nič manj prahu dvignil s kipom tedanjega papeža Janeza Pavla II., ki ga je na tla podrl meteorit. Svetega očeta, ki ga je podrlo naključje iz vesolja, ujet pa je v trenutku groze in zaskrbljenosti, je izdelal iz voska in smole. Nad delo z naslovom Deveta ura (La Nona ora), ki je bilo prav tako del lanske razstave v New Yorku, sta se tedaj v Varšavi spravila dva poslanca.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje