Jan Vermeer je znan po jasnih, umirjenih interjerjih z vsemi detajli, naslikanimi v mehki, poetični luči in harmoničnih barvah. Foto: EPA
Jan Vermeer je znan po jasnih, umirjenih interjerjih z vsemi detajli, naslikanimi v mehki, poetični luči in harmoničnih barvah. Foto: EPA
Vermeer
V Rimu je na ogled osem Vermeerjevih slik, med njimi tudi Dekle z rdečim pokrivalom. Foto: EPA
Vermeer
Do 20. januarja bo v Rimu mogoče občudovati dela slikarjev, ki so imeli ključno vlogo v zlatem stoletju nizozemskega slikarstva. Foto: EPA
Vermeer
Med priljubljeno motiviko 17. stoletja so bile tudi notranjščine gotskih in drugih cerkva. Foto: EPA
Vermeer
Gre za prvo razstavo del Jana Vermeerja v Italiji. Foto: EPA

Razstava v muzeju Scuderie del Quirinale namreč ni le prva razstava tega predstavnika nizozemske zlate dobe v Rimu, ampak v celotni Italiji. Danes je znanih le 37 (nekatera literatura jih navaja še manj) del umetnika, ki je prosojne barve na platna nanašal v rahlo zrnčastih nanosih. Umetnostni zgodovinarji domnevajo, da je slikarju uspelo dokončati le po tri naročila letno (kdor je bral knjigo ali si ogledal filmsko različico Dekleta z bisernim uhanom, se bo spomnil, kako je ta počasnost jezila mater njegove žene Catharine Bolnes - a k tej se vrnemo pozneje). Z Vermeerjevim delom se ne more pohvaliti niti ena javna ali zasebna italijanska zbirka, zato so v Rimu obsežnejšo predstavitev sprejeli s toliko večjim navdušenjem.


Likovni vpogled v nizozemsko 17. stoletje
Razstava z naslovom Vermeer, zlato stoletje nizozemske umetnosti ob izbor Vermeerjevih slik postavlja tudi dela nekaterih njegovih sodobnikov, kot so Pieter de Hooch, Emmanuel de Witte, Gerard ter Borch, Gerrit Dou, Nicolaes Maes, Gabriël Metsu, Frans van Mieris, Jacob Ochtervelt in Jan Steen. Poleg danes verjetno manj znanih slikarskih imen, tedaj pa cenjenih slikarjev, najdemo tudi slike Carla Fabritiusa, priznanega Vermeerjevega mojstra, ki je umrl v eksploziji smodnika leta 1654, usodni tudi za večji del Delfta.

Slike Vermeerja in njegovih sodobnikov odslikavajo kulturo nizozemskih mest v 17. stoletju. Od nekdaj močan realistični pristop slikarstva holandskih dežel je slikal krajine in žanrske prizore, portrete in tihožitja. Slike so bila popestritev tedanjih zasebnih zbiralcev in naročnikov - privoščili so si jih peki, trgovci in pivovarji. Delft in druga nizozemska mesta so bila tedaj povsem drugačno likovno prizorišče kot Italija. Tam so med naročniki še vedno prevladovale institucije, kot je Cerkev, in plemstvo, ki so naročali večja javna naročila, ki so zato posegala po zelo drugačni motiviki od domačih žanrskih prizorov ljudi ob branju, pisanju ali gledanju skozi okno, kakršnih so bili vajeni na severu.
Delft in njegove uličice
Podobno kot ostaja umetnostnim zgodovinarjem uganka Vermeerjev natančen delovni postopek, je malo znano celotno mojstrovo življenje. Rodil naj bi se leta 1632 v Delftu in 1675 tam tudi umrl. Svojim rojakom je pustil verjetno eno najlepših vedut, ki jo je naslikal leta 1660 ali morda 1661. Pogled na Delft je pravzaprav edina poznana Vermeerjeva krajina večjih dimenzij. S topografsko natančnostjo in za severno krajino značilnim zlatim rezom je ujel svoj kraj. Slika vznemirja zlasti z atmosfersko svetlobo, ki jo nekateri opisujejo kot toplo barvo večera, drugi kot hladen ton po nevihti razjasnjenega neba (kakšna je zares, bi verjetno lahko 'razvozlali' le pred originalom, saj se reprodukcije precej razlikujejo).
Na rimski postavitvi lahko Vermeerjev Delft občudujemo v detajlu, na sliki Uličica v Delftu iz obdobja 1632-1675, ki ponuja pogled pod arkado nizozemskega dvorišča na drobno žanrsko figuro v njem. Poleg te so razstavljeni večinoma interjerji, po katerih je Vermeer tudi najbolj znan. Tu je dekle, ki igra na lutnjo ali pa kakšno drugo glasbilo, s kozarcem v rokah ali rdečim pokrivalom.
Ugled ne prinese nujno tudi finančne stabilnosti
Jan Vermeer je v Delftu preživel večino časa. Z umetninami se je prvič srečal že pri očetu, ki je z njimi trgoval, bil pa je tudi gostilničar. Po njegovi smrti je leta 1652 podedoval očetovo gostilno in bogastvo. Leto pozneje se je poročil s Catharino Bolnes, njena mati Maria Thins pa je bila verjetno tista, ki je vztrajala, da tudi slikar prestopi v katoliško vero njihove družine. Umetnostni zgodovinarji o njegovem prestopu dvomijo, morda pa jo je naslikal v delu Alegorija katoliške vere.
Leta 1653 je postal član delftskega slikarskega ceha sv. Luka, o njegovem ugledu pove podatek, da so ga leta 1663 ter nato še v letih 1670 in 1671 izvolili za vodjo. Vendar sloves umetniku in družini ni prinesel blaginje, ki bi jo pričakovali, zato se je moral poleg slikanja ukvarjati tudi s trgovanjem z umetninami. Nenehno v spopadu z dolgovi je te po svoji smrti zapustil tudi Catharini in njunim 11 otrokom.