Stojan Špegel, Krog 1, 2022. Foto: ZDSLU
Stojan Špegel, Krog 1, 2022. Foto: ZDSLU

Razstavo, ki jo v Galeriji Društva likovnih umetnikov Maribor (DLUM) v Kulturni četrti Židovska odpirajo drevi ob 19. uri, si bo mogoče ogledati do 31. avgusta. Odprtje bo pospremil nastop pianista Igorja Orešiča.

V zadnjih letih spremenjen izraz
Razstavljena dela so nastajala od leta 2021, ko se je v slikarjevem ustvarjanju zgodila nenačrtovana prelomnica. Nanjo je vplivala upokojitev in s tem prekinitev stikov z delovnim okoljem, ki je vse do tedaj močno zaznamovalo njegov umetniški izraz. Velik vpliv je imela tudi nepozabna pariška izkušnja na umetniški rezidenci v Cite internationale des arts, kjer je med letoma 2021 in 2022 podoživljal vrhunce likovne umetnosti in se napajal z neskončno boemskim utripom mesta.

Špeglova druga samostojna predstavitev v Galeriji DLUM tako prinaša cikel platen s svežo in z zrelejšo likovno poetiko. V preteklosti je v njegovih delih prevladovala industrijska motivika, vezana na arhitekturno dediščino premogovnikov doma in po svetu. Po novem pa jo je prepričljivo zamenjala med resničnost in sanje umeščena domišljijsko obarvana krajina.

Po besedah kustosinje Mojce Štuhec je na posameznih slikah mogoče zaslutiti idilično podobo narave, tako da je z nekaj domišljije mogoče slišati petje ptic ali žuborenje potoka. Na drugih slikah pa je dogajanje spet čisto imaginarno, gledalec se namreč znajde lahko v labirintu na videz nepovezanih prostorov. "Zapleteni motivi s svojevrstno simboliko opazovalcu vzbujajo številne asociacije in vprašanja," je še zapisala kustosinja.

Stojan Špegel (1963). Foto: DLUM/Peter Marinšek
Stojan Špegel (1963). Foto: DLUM/Peter Marinšek

Sproščen odnos do barve in oblike
Umetniški izraz Stojana Špegla je ekspresionističen. Za njegovo delo velja, da objektivnost slika skozi lastne izkušnje in pod vplivom nezavednih duševnih stanj ter z likovnimi prvinami, značilnimi za umetniški slog z začetka prejšnjega stoletja. Njegov sproščeni odnos do barve in oblike, opuščanje perspektive in vpeljevanje svojevrstne simbolike za prikazovanje nadnaravnega, nedoumljivega v obliki asociacij ustrezajo tudi teoriji Andrea Bretona, ki je pred natanko stoletjem opredelil umetniško smer – nadrealizem, je še zapisala Mojca Štuhec ob razstavi.

Stojan Špegel (1963, Slovenj Gradec), ki ustvarja med Šoštanjem in Mariborom, je diplomiral na Arthouse – Šoli za risanje in slikanje v Ljubljani pri Darku Slavcu. Tam je tudi končal magistrski študij iz likovne umetnosti. Doslej je imel 49 samostojnih razstav, sodeloval je tudi na več kot 100 skupinskih. Udeležil se je več kot 20 likovnih kolonij ter za svoje delo prejel 14 nagrad in priznanj. V letu 2019 je izdal monografijo z naslovom Industrijski motiv pri založbi Edina. Je član Zveze društev slovenskih likovnih umetnikov (ZDSLU) in Društva likovnih umetnikov Maribor (DLUM).