Franz Marc: Dve mački. Foto: Lenbachhaus
Franz Marc: Dve mački. Foto: Lenbachhaus
Detajl slike Kravi
Marc je živali proučeval tudi v živlaskem vrtu. Foto: Muzej Lenbachhaus
Detajl slike Akt v vrtu
Razstava prikaže slikarjeve številne preobrazbe. Foto: Picassov muzej

Na ogled je skoraj 200 Marcovih del, od slik do del na papirju in skulptur. Franz Marc je pogosto v svojih delih upodabljal živali, njegovo navdušenje nad njimi pa se je začelo že med študijem na münchenski akademiji, na slikanje živalskih motivov pa se je osredotočil predvsem med bivanjem v Kochlu leta 1906 in Indersdorfu naslednje leto. Istega leta je v berlinskem živalskem vrtu narisal prvo sistematično študijo živali, v kateri je zajel značaj različnih živalskih vrst.

Upodabljanje živali
Navdušenost nad živalmi se je nadaljevala z natančnim proučevanjem živalske anatomije. Takrat so tudi nastale Anatomske študije živali in prve slike živali kot samostojni motivi, med njimi tudi Umirajoči jelen iz leta 1908. Okoli leta 1910 je bilo v njegovem ustvarjanju mogoče zaznati preskok k preciznim formam in uporabi izrazitih barv, prav tako pa so živali vedno pogosteje zavzemale osrednje mesto v njegovem slikanju. V slikah Krave pod drevesi, Ležeči pes pod drevesi in Modro-črna lisica je vedno bolj pomembna simbolna uporaba drznih barv kot pa sama motivika.

Po letu 1912 je v svoja dela vpeljal tudi dosežke francoskega kubizma, zgodnji primer tega je slika Tiger. V svojem najbolj zrelem obdobju so živali vpete v barvne sklope, ki jih omejujejo črte ter geometrijska telesa - prizme in rombi. V ta čas spadajo dela Mala opica, Jelen v cvetličnem vrtu in Slika z živino. Marc je s tem skušal doseči živahnejši prikaz, enotnost kozmosa in stvarstva ter razbiti oblike. Franz Marc se je rodil v Münchnu leta 1880. Po končani srednji šoli je sprva nameraval študirati teologijo ali literaturo, a se je pozneje odločil za študij slikarstva, ki pa ga nikoli ni dokončal.

Na njegovo delo je močno vplivalo življenje v nemški vasi Sindelsdorf, kamor se je kasneje z ženo tudi preselil. Pri njegovem uspehu mu je močno pomagalo prijateljstvo s slikarskim kolegom Augustom Mackejem, pa tudi poznanstvo z zbirateljem umetnin Berhardom Koehlerjem, ki je skrbel za Markovo finančno stabilnost. Ključno za njegovo delo je bilo srečanje z Vasilijem Kandinskim. Franc Marc je bil ob začetku prve svetovne vojne vpoklican na fronto, kjer je bil v bitki pri Verdunu leta 1916 ubit.

Spomin na Picassa
Na razstavi v berlinski Novi narodni galeriji so na ogled postavljena Picassova dela od njegovega začetnega ustvarjanja, prek kubizma, kjer je postala oblika dominantna vsebina, do poznih z erotiko nabitih del. Pablo Picasso je najraje upodabljal svoje žene, ljubice in otroke, mnoge portrete pa je ohranjal kot spomin in jih nikoli ni prodal. Poleg tega je ob sebi zadržal tudi tista dela, za katera se mu je zdelo, da so še posebej pomembna za njegov razvoj. Raznolikost njegovega umetniškega ustvarjanja se kaže skozi svetovno znane slike, kot so Paul kot Harlekin iz leta 1924 ali Bikova glava iz 2. svetovne vojne. Vsa ta dela obiskovalce vodijo skozi razstavo, ki prikaže številne umetnikove preobrazbe in njegovo izvirnost pri izražanju. Poleg številnih del razstavo spremljajo tudi fotografije iz Picassovega arhiva.