Francoise Gilot je neposredna priča in del umetnosti od sredine 20. stoletja naprej. Poleg slikanja je izdala tudi več knjig, med njimi leta 1990 Matisse in Picasso: prijateljstvo v umetnosti, ki so
Francoise Gilot je neposredna priča in del umetnosti od sredine 20. stoletja naprej. Poleg slikanja je izdala tudi več knjig, med njimi leta 1990 Matisse in Picasso: prijateljstvo v umetnosti, ki so "dragocen odtis oziroma dokument te dobe". Foto:
Razstava v Lendavi in njen katalog skušata predstaviti vsaj delček slikarskega znanja in več desetletij dolgo umetniško pot te francoske slikarke.

Gilotova je predstavnica pariške šole po drugi svetovni vojni in sama zase pravi, da jo zaradi zvestobe umetniški tradiciji zahodne Francije predvsem zanimajo barve in da formo raje prepušča drugim. V Galeriji-Muzeju Lendava so odprli razstavo francoske slikarke Francise Gilot z naslovom Prostor in časovnost: Popotovanje v neznano.

Raje kot filozofija slikarstvo
Francoska umetnica se je rodila leta 1921 in se je za umetnost zanimala že od najzgodnejših let. Kljub temu je na željo staršev najprej študirala filozofijo, angleško književnost in pravo. A raje kot predavanja je obiskovala ure slikarstva in kmalu je postala študentka Academie Julian pri profesorju Jeanu Souverbieju. Nanjo je sprva vplival Endre Rozsda, eden prvih madžarskih surrealistov in eden izmed ustanoviteljev evropske šole te umetnostne smeri.

Leta 1943 je spoznala Pabla Picassa in z njim imela dva otroka. Deset let razmerja je opisala v leta 1964 izdani knjigi Življenje s Picassom. Veliko je popotovala po svetu - v mladosti Bretanja, nato Grčija, Tunizija, Senegal, Indija - in tudi te poti se zrcalijo v njenem ustvarjanju, ki med drugim zajema slikanje na platno, grafike in risbe s tušem.

Iz madžarskih zasebnih zbirk
Njene slike so "posredniki neke vrste čustvene sredine med umetnico in opazovalcem", je zapisala Borbala Kalman, umetnostna zgodovinarka in kustosinja galerije Varfok iz Budimpešte. Dodaja še, da se je slikarka "z minevanjem let čedalje intenzivneje posluževala barv za tolmačenje svojih - v času nastajanja slike podoživetih - čustev".

Razstava na lendavskem gradu relevantno predstavlja predvsem poznejša desetletja ustvarjanja. Razstavljene slike in grafike niso namenjene celovitemu retrospektivnemu vpogledu v umetniško dejavnost Francoise Gilot, saj večina stvaritev izvira iz zasebnih zbirk na Madžarskem in sodi predvsem v obdobje, ki se začne konec sedemdesetih let 20. stoletja. Njena dela so v številnih pomembnih javnih zbirkah, denimo v newyorškem Metropolitanskem muzeju, Muzeju moderne umetnosti v Parizu, newyorškem MoMA. Prejela je številna odlikovanja in nagrade.