Razstava z naslovom Prišla bo smrt in imela bo tvoje oči, ki jo v Galeriji sodobne umetnosti v Celju odpirajo drevi ob 19. uri, bo na ogled do 8. decembra.

Goran Bertok, iz serije Lakota, 2017–2019. Foto: Goran Bertok
Goran Bertok, iz serije Lakota, 2017–2019. Foto: Goran Bertok

Na ogled so del, nastala po letu 2004: serija Znamenja (2024), serija Preživeli (2013), serija in video Lakota (2017–2019), serija Post Mortem (2007–2010), videoinstalacija Obiskovalci (2004–2010) in projekt Konec, prva vaja (2023). Naslov razstave je izposojen iz naslova pesmi Verrà la morte e avrà i tuoi occhi, ki jo je italijanski književnik Cesare Pavese napisal leta 1951.

Kar je skrito in potisnjeno na rob zavesti
Goran Bertok
(1963, Koper), sicer novinar po izobrazbi, se od začetkov umetniške poti osredotoča na človeško telo v najbolj skrajnih stanjih in situacijah, na njegovo minljivost ter na nasilje nad njim. Njegova intenzivna dela z radikalno tematiko odpirajo pogled na sicer nevidno, skrito ter potisnjeno na rob posameznikove in družbene zavesti, ali se z največjo mero občutljivosti osredotočajo na nepojmljive dogodke in izkušnje.

Bertokova dela s svojo neposrednostjo in kontekstom, ki ga odpirajo, neredko vzbujajo izrazito nelagodje, predvsem pa presunejo, pretresejo ter sprožajo razmišljanje o telesu, življenju, naravi človeka in človeštva, so zapisali ob razstavi. Velja za enega najprepoznavnejših slovenskih fotografov, ki se s svojimi deli posveča pomembnim družbenim vprašanjem – od dojemanja smrti v družbi, družbenih konstrukcij in norm idealnega telesa do nedoumljivega kršenja temeljnih človekovih pravic.

Goran Bertok, iz serije Preživeli, Andrej Stanovnik, 2012–2013. Foto: Goran Bertok
Goran Bertok, iz serije Preživeli, Andrej Stanovnik, 2012–2013. Foto: Goran Bertok

Edinstvenost v reprezentaciji smrti
"Na pot ustvarjalca, ki odpira zamolčane teme in stopa v prostore, ki so redko prisotni v sodobni umetnosti, je stopil že na začetku svoje ustvarjalne poti. Meje je premikal že v zgodnjem obdobju z upodabljanjem ranjenih in poškodovanih teles ter nanašanjem na nekonvencionalne spolne prakse, ter še posebej kasneje z neprizanesljivo natančnim, objektivnim upodabljanjem smrti takšne, kot je. Izrazito veristični seriji Obiskovalci in Post Mortem, s katerima je stopil na področje v sodobni družbi tabuiziranega, odstranjenega ter skritega, predstavljata v slovenskem prostoru prelomnico in edinstvenost v reprezentaciji smrti," je ob razstavi zapisala kustosinja Centra sodobnih umetnosti Celje Irena Čerčnik.

Temu je sledilo 20-letno ustvarjanje, v katerem se je povsem posvetil tematiki smrti in bližine smrti. V tem obdobju sta nastali seriji Lakota in Preživeli, "nepozabni s svojim senzibilnim nanašanjem na ujetost v hojo po tanki liniji med življenjem in smrtjo ter zlo, ki ga je zmožen izvajati človek nad sočlovekom ter dodala, da Bertokova dela s svojo neposrednostjo in kontekstom, ki ga odpirajo, neredko vzbujajo izrazito nelagodje, predvsem pa presunejo, pretresejo ter sprožajo razmišljanje o telesu, življenju, naravi človeka in človeštva," je še zapisala kustosinja.

Galerija sodobne umetnosti kot del Centra sodobnih umetnosti Celje deluje pod okriljem Zavoda Celeia Celje.