Na ogled so postavili dela desetih zbornikov Westeast. Foto: Bežigrajka 1
Na ogled so postavili dela desetih zbornikov Westeast. Foto: Bežigrajka 1
Aleš Kermauner: Brez naslova (1966)
Mednarodni projekt vizualne in konkretne poezije. Foto: Bežigrajka 1
Naslovnica kataloga razstave
Westeasti - njihova umetniška sporočilnost je še vedno živa. Foto: Bežigrajka 1

Postavitev prinaša pogled na zbornike Westeast. Te je pripravil Franci Zagoričnik, vanje pa je vključil okoli 700 izvirnih del umetnikov iz vzhodne in zhodne Evrope ter Azije. Westeast sestavlja deset zbornikov. Nekateri so izšli kot ročno izdelane knjige ali katalogi, drugi so bili tiskani v okviru revij Dialogi (Maribor), Pitanja (Zagreb) in Delo (Beograd). Izhajali so na področju nekdanje Jugoslavije, odlikovala pa jih je odlična mednarodna udeležba tvorcev konkretne in vizualne umetnosti.

Podvig z estetskim nabojem
Gre za projekt vizualne in konkretne poezije, v katerem je vsak umetnik, povabljen k sodelovanju, oblikoval 200-350 izvodov svojega dela, jih poslal uredniku, ki je oblikoval končni izvod zbornika. Ime projekta pa kaže tudi njegov namen - preseganje tedanje evropske politične delitve. Kot lahko v spremnem katalogu razstave preberemo v zapisu Denisa Poniža, gre za "umetniški in organizacijski podvig, katerega razsežnosti so danes sicer (že) predmet umetnostno in literarnozgodovinskega raziskovanja, a živijo tudi v svojem elementarnem estetskem naboju."

Westeasti so v (so)oblikovanju umetnostnega prostora (tudi z razstavami, mail.artom in drugimi stiki med umetniki) preizkusili vse ustvarjalne postopke, kar jih poznata konkretna in vizualna umetnost, Zagoričnik pa je oblikoval tudi pojem verbi-voko-vizualnega (t. i. VVV) prostora pojavljanja in učinkovanja te umetnosti.

Za umetniško združeno Evropo
"Po dvajsetih letih od zadnjega izdanega zbornika lahko ugotovimo, da je umetniška sporočilnost zbornikov še vedno živa, čeprav je realni zgodovinski čas prinesel prav tisto, kar je bilo hipotetična (ali nemara kar utopična) stalnica zbornikov: enotna, umetniško združena in v združenosti različnim umetnostnim praksam odprta Evropa, ki je ne omejujejo politčne, ideološke in vsakršne druge na predsodkih počivajoče razlike," še lahko preberemo v opisu razstave.