Za razstavo L'art en contemporain Europe expérience Pommery #5 je značilno, da se več umetnikov predstavlja s tako imenovano site specific umetnostjo. Foto: Maska
Za razstavo L'art en contemporain Europe expérience Pommery #5 je značilno, da se več umetnikov predstavlja s tako imenovano site specific umetnostjo. Foto: Maska
Luiza Margan in Miha Presker: 706
Razstava L'art en contemporain Europe expérience Pommery #5 je eden izmed umetniških projektov, s katerimi bo Francija pospremila svoje predsedovanje Evropski uniji. Foto: Maska

Gre za razstavo L'art en contemporain Europe expérience Pommery #5, ki jo na svojem posestvu do 31. decembra gosti družba Vranken Pommery Monopole, znamenita proizvajalka šampanjca. Postavitev je tudi eden od umetniških projektov, ki bodo spremljali francosko predsedovanje Evropski uniji, zaradi česar je ideja razstave predstavljanje sodobne umetniške produkcije teh držav.

Kustos razstave je Fabrice Bousteau, urednik francoske revije za umetnost Beux Arts, ki je k sodelovanju povabil umetniške revije iz 27 držav članic Evropske unije, iz Slovenije Masko, časopis za scenske umetnosti. Kot sta za MMC povedali urednica Maske Katja Praznik in članica uredništva Karla Železnik, je bila za izbor Maske seveda bistvena njena prepoznavnost. Publikacija je namreč tudi zaradi svoje dvojezičnosti prepoznavna tudi v tujini, k tej uveljavitvi pa je pripomogla tudi kakovost v Maski objavljenih prispevkov. Kot pravi Železnikova, revija v sebi zajema kritiški in teretski vidik, kar je tudi pogoj za to, da lahko o neki reviji sploh govorimo kot o umetniški publikaciji. Nadalje Maska stremi po tem, da vsakokratno obravnavano temo razčlenijo artikulirani pisci različnih pogledov, katerih prispevki tako tvorijo čim bolj celovito obravnavo izbrane teme.

Dva slovenska 'spomenika' v Reimsu
Maska je po izboru Železnikove in Praznikove v Francijo poslala dva umetniška projekta. To sta Spomenik potrošništvu skupine Absurd (Jure Legac in Peter Koštrun) in svetlobna instalacija 706 lanskih dobitnikov nagrade OHO Luize Margan in Mihe Preskerja. Prvi, kupola iz 240 nakupovalnih vozičkov, je še posebej reprezentativna za razstavo oziroma za proces njenega oblikovanja. Definiranje postavitve je bilo namreč dialožni postopek, v katerem sta glavni kustos in njegova asistentka Barbara Soyer skupaj z vsakokratnim nacionalnim kuratorjem določala postavitev projekta in njegovo vključitev v razstavni ambient.

Site specific art projekti
Nekaj predstavljenih del je tako prava 'site specific art' (umetnost, prilagojena razstavnemu prostoru), številna pa delno pripadajo tej kategoriji, saj so, že prej dokončno izoblikovana, prilagojena ambientu posestva družbe Vranken Pommery Monopole. To je tako tudi zato, ker so bila dela po večini narejena ravno za to razstavo. Med site specific projekti velja izpostaviti predvsem podzemno garažo Španca Enrigueja Martyja, podvodno zvočno instalacijo Adel Abidin s Finske, velikanski propeler Su-Mei Tsi iz Luksemburga in irsko pravljično hišico Nichilasa Keogha in Paddyja Bloomerja.

Svetlobne ambientalne postavitve
Za razstavo L'art en contemporain Europe expérience Pommery #5 je reprezentativno tudi delo Luize Margan in Mihe Preskerja, kajti med 52 razstavljenimi deli je kar nekaj ambientalnih svetlobnih instalacij. Med njimi morda izstopa projekt Finke Terike Haapoja. Ta je izrabila stene polkrožne jame, ki so postale podlaga za projekcijo nenavadnih senc, izhajajočih iz osvetljenih predmetov. Kot najrazvpitejše delo celotne postavitve pa se izpostavlja zvočno instalacijo Od tu do ušes (verzija 6_2008), Francoza Celesta Boursierja-Mougenota, ki je ozvočil električne kitare, po katerih posedajo ptički in tako proizvajajo zanimive in prav prijetne melodije.

Polona Balantič