Bronasti kip Sveti Bartolomej, ostra bolečina sledi krščanski tradiciji upodabljanja sv. Bartolomeja s kožo in orodji, s katerimi so ga mučili, v rokah. To konkretno stvaritev so deloma navdihnile skice in risbe, ki jih je mladi Hirst videl med odraščanjem (hodil je v katoliško šolo), deloma pa kip sv. Bartolomeja, ki stoji pred milansko katedralo. Foto: www.damienhirst.com
Bronasti kip Sveti Bartolomej, ostra bolečina sledi krščanski tradiciji upodabljanja sv. Bartolomeja s kožo in orodji, s katerimi so ga mučili, v rokah. To konkretno stvaritev so deloma navdihnile skice in risbe, ki jih je mladi Hirst videl med odraščanjem (hodil je v katoliško šolo), deloma pa kip sv. Bartolomeja, ki stoji pred milansko katedralo. Foto: www.damienhirst.com
To je tistega pol metra mavca, ki je v devetnajstem stoletju britansko kraljico Viktorijo zaščitilo pred rdečico, ko si je šla ogledat Michelangelovega Davida. Foto: The Barbican

Ta teden je v Dohi vrata odprla največja pregledna razstava Hirstovih stvaritev, kar jih je bilo kdaj na enem samem mestu. Med eksponati, ki bodo v okviru postavitve Relics (Relikvije) na ogled še do januarja, je tudi presunljiv kip svetnika, čigar spodobnost varuje le strateško postavljen figov list.

Najzanimiveje je to, da kip Saint Bartholomew, Exquisite Pain (Sveti Bartolomej, ostra bolečina), ki prikazuje odrtega svetnika z lastno kožo v roki, v svoji izvirni podobi (torej leta 2006) tega lista ni imel, poroča The Independent.

Kurator razstave Francesco Bonami je že zanikal, da so sv. Bartolomeju dimlje z listom prekrili zato, da ne bi prekršili konservativnejših družbenih norm katarskega občinstva; Bonami zatrjuje, da ima pri urejanju razstave "popolnoma proste roke".

Zbiralcev z denarjem ne gre jeziti
Dejstvo pa je, da je Hirst prav tak list dodal že, ko so kip razstavljali v hongkonški izpostavi galerije Gagosian; takrat ni hotel priti navzkriž s premožnimi kitajskimi zbiralci. Zdaj sicer pravi, da bi v Dohi list lahko tudi odstranil, "ker so tukaj videti kar svobodomiselni".

Počasno navajanje na sodobno umetnost?
Kljub temu Bonami priznava, da so nekatera "nazornejša" Hirstova dela pred retrospektivo v Dohi raje pustili doma. "Ne gre za to, da bi šokirali ljudi," je izjavil za Doha News. "Ne prihajamo samo v islamsko kulturo, ampak tudi v kraj, kjer širša javnost še ni bila izpostavljena sodobni umetnosti." Posledično so se odpovedali razstavljanju "enega ali dveh kosov", a se kurator menda "ne spominja, katerih".

V isti galeriji, Al Rivak, so pred časom z razstave klasične umetnosti umaknili dva klasična grška kipa, pri katerih je bila sporna prav golota, še piše The Independent.

Pogrošni David
Sicer pa imajo figovi listi že dolgo tradicijo varovanja oči gledalcev pred "pogrošno" anatomijo. Ko so v Firencah ljudem prvič pokazali kolosalnega Michelangelovega Davida, so ga ti začeli obmetavati s kamenjem, dokler "sramote" niso zakrili s pravimi figovimi listi.

Ista umetnina je nato šokirala še 350 let pozneje: potem ko je v petdesetih letih 19. stoletja mavčna replika Davida v muzeju South Kensington (danes: V&A) šokirala kraljico Viktorijo, so mu spet nadeli figov list - le da je bil ta iz mavca in se ga je dalo odstraniti.

Stephen Smith, avtor BBC-jevega dokumentarca Fig Leaf: The Biggest Cover-Up in History, je zapisal sledeče: "Naravni suspenzor še dva tisoč let po tem, ko je bil prvič nameščen, ostaja presenetljivo elastična napravica. Ne pretiravamo, če rečemo, da se lahko kot ulita prilega tudi kipom 21. stoletja."