Rafaelov osnutek oziroma slika prizora čudežnega ribolova. Foto: Wikipedia
Rafaelov osnutek oziroma slika prizora čudežnega ribolova. Foto: Wikipedia
Rafael
Tapiserija, izdelana v Bruslju nekaj let pozneje, kaže čudežni ulov v zrcalni podobi. Foto: Wikipedia
Rafael
Rafael: Ozdravitev hromega moža. Na serijo Rafaelovih slik, ki so služile kot osnutki za izdelavo tapiserij, so se poznejši renesančni in baročni umetniki vedno znova sklicevali. Foto: Wikipedia
Rafael
Vatikanski muzej tapiserije le redko razstavi v Sikstinski kapeli, za katero so bile prvotno izdelane. Pred letošnjo postavitvijo so nazadnje to storili leta 1983. Foto: Wikipedia

Gre za serijo tapiserij oziroma osnutkov življenja sv. Petra in sv. Pavla, ki jih je eden najbolj iskanih slikarjev zgodnjega 16. stoletja izdelal po naročilu papeža Leona X. Po Rafaelovih osnutkih so izdelali tapiserije, s katerimi naj bi - kot je bilo takrat pogosto v navadi - okrasili stene Sikstinske kapele.
Za en dan znova na stenah Sikstinske kapele
V tej jih le redko še postavijo na ogled, eden izmed teh izjemnih trenutkov pa se je zgodil pred kratkim, ko so stene z njimi okrasili zgolj za 24 ur, preden jih pošljejo na razstavo v London. V tamkajšnjem Muzeju Victoria & Albert namreč hranijo slike, ki so služile kot osnova za izdelavo tapiserij, in zdaj bodo prvič obe seriji razstavili drugo ob drugi.
Po besedah profesorja Arnolda Nesselratha, direktorja vatikanskega oddelka za bizantinske, srednjeveške in moderne umetnosti, Rafaelove tapiserije niso bile v Sikstinski kapeli razstavljene vse od leta 1983, poroča The Independent.
Rafael priskrbel kompozicijo, bruseljski tkalci končni izdelek
Rafaelove osnutke, ki jih je mojster izdelal med letoma 1515 in 1516, so poslali v tkanje v Bruselj, kjer so delovali najboljši tkalci stare celine, tam pa so jih izvezli v delavnici Piera van Aelsta. Verjetno so bile končane leta 1520, še pred Rafaelovo smrtjo istega leta.
Pravzaprav so tapiserije zrcalne slike Rafaelovih slik, saj so tkalci vezli iz hrbtne strani proti sprednji. Dobrih sto let po izdelavi, natančneje leta 1623, so osnutke poslali v Anglijo, kjer so prišle v kraljevo last. Tapiserije - zamišljena je bila serija šestnajstih - pa so ostale v večnem mestu oziroma v Vatikanu.
Slavne in še večkrat 'citirane' podobe Rafaelovega opusa
Sodobniki so takoj prepoznali vrednost Rafaelovih osnutkov in podobe so veljale za prav tako pomembne kot Michelangelove freske Geneze. Dobro so jih poznali vsi poznorenesančni in baročni umetniki, vrhunec pa je občudovanje del doseglo v 18. in 19. stoletju.
Rafaelove slike, ki so preveč občutljive, da bi jih premikali v druge muzeje, bodo skupaj s tapiserijami v londonskem muzeju obesili 8. septembra, na ogled pa bodo do 17. oktobra. Kurator v muzeju Mark Evans je navdušen. "To je več, kot smo upali verjeti, da je mogoče. Vatikanski muzej še nikoli ni sočasno posodil vse svoje Rafaelove tapiserije. Vrata je posodi odprl obisk papeža Benedikta XVI. 16. septembra in navdušeni smo nad tem."
Izdelava tapiserij je stala zajetno vrsto denarja, celo petkrat več kot Michelangelova stropna poslikava. Vendar je Rafael od tega dobil le manjši delež, saj je največji strošek predstavljala sama izdelava v Bruslju (Roger Jones in Nicholas Penny navajata 15.000 dukatov), medtem ko je Rafael prejel le 1.000 dukatov.
Življenja vatikanskih zavetnikov
Rafael je imel pri izdelavi cikla življenja sv. Petra in sv. Pavla starejše reference na voljo le za določene prizore, kar mu je v bistvu dajalo določeno svobodo pri izdelavi, ki ji ni bilo treba slediti strogo uveljavljeni ikonografiji. Prizori z življenjem sv. Petra naj bi viseli pod Peruginovimi freskami Kristusovega življenja in nekaterimi drugimi slikarijami. Nasproti Pavlovih prizorov pa so bili zamišljeni prizori sv. Pavla.