Na Times Squaru je tako včeraj zaživela umetniška dediščina Roberta Mapplethorpa, enega najbolj kontroverznih umetnikov svoje generacije: na fotografiji je ogromna povečava njegove fotografije Ken Moody and Robert Sherman iz leta 1984. Foto: EPA
Na Times Squaru je tako včeraj zaživela umetniška dediščina Roberta Mapplethorpa, enega najbolj kontroverznih umetnikov svoje generacije: na fotografiji je ogromna povečava njegove fotografije Ken Moody and Robert Sherman iz leta 1984. Foto: EPA
American Gothic je ena najbolj prepoznavnih (in največkrat parodiranih) ameriških umetnin 20. stoletja. Nastala je, ko je Grant Wood avgusta 1930 obiskal mestece Eldon v Iowi in tam opazil skromno hišico v slogu "tesarske gotike" iz 19. stoletja. Ob tem se mu je utrnila ideja za portret (fiktivnega) viktorijanskega para, ki je morda nekoč živel v tej hiši. Foto: EPA
Fitx Henry-Lane: Boston Harbor, Sunset
Razstave so seveda opremljene z informacijami: če ste si na pametni telefon naložili pravo aplikacijo, bo prepoznal sliko, ki mu jo pokažete, in postregel z dodatnimi informacijami o njej. Foto: EPA

Včeraj se je v sami srčiki New Yorka namreč uradno začela ameriška veja projekta Art Everywhere (Umetnost povsod), ki jo oglašujejo kot "največjo razstavo na prostem, kar jih je kdaj bilo". Organizatorji nameravajo v avgustu na panojih in plakatih po ZDA namesto standardnih oglasov razstaviti nekaj bolj osvežujočega - 58 umetnin, ki so Američanom najbolj pri srcu. Uporabili so umetnine, ki so shranjene v javnih zbirkah in ki so jih anketiranci izglasovali za svoje najljubše. Med njimi so dela Edwarda Hopperja (Nighthawks), Thomasa Morana (Green River Cliffs, Wyoming), Andyja Warhola (Campbell's Soup Can), Chucka Closa (Phil) in drugih.

Projekt Art Everywhere, ki je sicer lanska britanska "pogruntavščina" in se letos prvič seli še na drugo stran Atlantskega oceana, bo do konca meseca z umetnostjo posejal avtobusne in železniške postaje, nakupovalna središča in plakate ob cesti; skupaj jih bo več kot 50 tisoč. Tako kot v Veliki Britaniji se bo tudi v ZDA projekt končal 31. avgusta.

"Pet muzejev smo prosili, naj prispevajo sto umetnin, javnost je glasovala in izbrala svoje najljubše," precej razumljivi koncept pojasnjuje Maxwell Anderson, direktor Muzeja umetnosti v Dallasu. Dela iz svojih zbirk so prispevali muzeji Dallas Museum of Art, Art Institute of Chicago, Los Angeles County Museum of Art, National Gallery of Art iz Washingtona in muzej Whitney iz New Yorka.


Namesto o zadnjem delu najljubše serije s sodelavci o - umetnosti
"To je dejansko največji medijski projekt v ameriški zgodovini," zatrjuje Anderson. "Radi bi, da bi ljudje govorili o ameriški umetnosti. Radi bi, da bi umetnine same po sebi postale predmet pogovora ob večerji ali ob kavi v službi. Radi bi, da bi umetnost postala del vsakdanjega življenja." Med najbolj prepoznavnimi deli na razstavi sta American Gothic Granta Wooda in portret Georgea Washingtona, ki ga je naslikal Gilbert Stuart.

"Ameriška umetnost je zgodba o Ameriki. Gre za zgodbe, ki so jih umetniki pripovedovali vse od 18. stoletja pa do danes. V izboru so portreti. Krajine. Zgodovinski prizori. Vse, kar pripoveduje zgodbo o Ameriki. Radi bi ljudi pripravili tudi do tega, da bi hodili v muzeje. Radi bi, da bi videli naše eksponate in si rekli: 'O, za tole pa vem, kje visi', potem pa se odpravili do svojega lokalnega muzeja."