PreGlej je projekt Gledališča Glej, ki pod vodstvom umetniške vodje Simone Semenič, vzpostavlja pogoje za ustvarjanje kakovostnih dramskih besedil z organiziranjem delavnic, PreGlejevega Laboratorija in bralnih uprizoritev dramskih tekstov. Dramskim piscem tako omogočajo sodelovanje z režiserji, dramaturgi, dramatiki, igralci in tudi občinstvom. Takšna srečanja predstavljajo piscem dragocene izkušnje pri njihovem ustvarjanju.
Pomemben del PreGlejevega izobraževanja so bralne uprizoritve novonastalih del manj uveljavljenih ali neuveljavljenih dramskih avtoric in avtorjev. Dramski pisec dobi prek dialoga z režiserjem in igralci ter po bralni uprizoritvi prek pogovora z občinstvom vpogled v različne perspektive na lasten tekst, pa tudi prvi stik s postavitvijo teksta na odru.
Festival PreGlej na glas! 2009
Namen festivala PreGlej na glas! 2009, ki ga pripravlja Gledališče Glej v sodelovanju s Cankarjevim domom, Tednom slovenske drame in KD Integrali, je prek bralnih uprizoritev predstaviti dela dramskih piscev ter jih približati strokovni in širši javnosti, pa tudi omogočiti dodaten prostor za razmislek o sodobni dramatiki ter njenem vključevanju v gledališko prakso.
Bralne uprizoritve, ki bodo predstavljene na tokratnem festivalu dramske pisave, so nastajale v okviru mednarodne delavnice Teden nove drame, katere koordinatorja sta Simona Semenič, umetniška vodja Gledališča Glej in projekta PreGlej, in Milan Marković, ustanovitelj beograjske iniciative Nova-drama.org (spletni arhiv sodobne dramatike), ki prav tako skrbi za razvoj in promocijo sodobne dramske pisave. Nadgradnjo v smislu krepitve dialoga z gledališkimi institucijami predstavlja podpora dveh velikih festivalov, novosadskega festivala Sterijino pozorje in kranjskega festivala Teden slovenske drame.
Na delavnicah so sodelovale Neja Repe (drama Zbiralci kosti) in Simona Hamer (Tik – Tak) iz Slovenije ter Tamara Šuškić (Plovba) in Vanja Nikolić (Connection) iz Srbije. Delavnic so se udeležile v Novem Sadu in v Sloveniji. Delo na dramskem tekstu je potekalo individualno in poglobljeno; vsaka avtorica je sodelovala s po dvema mentorjema, enim gledališkim ražiserjem in enim dramaturgom ali dramatikom. "Pri naših delavnicah je namreč ključno delo z avtorjem, ker se dela ne samo na tistem projektu, ki ga vzamemo, ampak se nam zdi pomemben tudi vpliv delavnice na avtorjevo nadaljnje delo; gre za sooblikovanje "avtorja"," pravi Simona Semenič. Avtorice so bralne uprizoritve svojih dramskih besedil, nastalih na delavnicah, že spremljale v Novem Sadu. Tokrat se bodo uprizoritve in pogovor z avtoricami ter ustvarjalci dogodile v Cankarjevem domu od 27. 11. do 30. 11.
Spremljevalni program
PreGlej na glas! 2009 v spremljevalnem programu ponuja na ogled predstave, ki si jih lahko ogledamo tudi sicer v programu Gledališča Glej. Otvoritvena čast je pripadla 'ad hoc' gledališkemu dogodku Čas razcveta 2 po dramski predlogi Miha Mareka v režiji Vlada Repnika, Saše Rakef in Marka Bratuša. Videli smo še ponovitev predstave Most na krvi Damirja Avdića in Marka Bulca, v kateri se Avdić, poznan tudi kot Bosanski psiho, z iskreno in intenzivno igralsko prezenco sooča z realnostjo bosanske povojne družbe ter pri tem dreza tudi v polje iskrene in odgovorne drže obiskovalcev.
Danes bo na ogled agit-prop muzikal Iz principa Jureta Novaka in Simone Semenič o Gavrilu Principu, ki se v lahkotni formi poigrava z različnim materialom, ki ga Princip kot glavni lik uprizoritve ponuja. Gavrilo Princip, razcepljen na tri različne igralce, daje na vpogled različne perspektive, relativizira stališča in kontekste na zabaven način. V četrtek bo na ogled predstava Kako sem postal Slovenec režiserja in izvajalca Nebojše Pop Tasića, ki v tragikomični kabaretni izpovedi s kitaro v roki pripoveduje zgodbo, kako se je nekega mirnega nedeljskega dopoldneva odločil, da bo postal – Slovenec.
Teoretska premišljevanja
Premisleki o predstavah, intervjuji z avtoricami bralno uprizorjenih dramskih del ter druge refleksije bodo objavljene v biltenu festivala dramske pisave Dramočlen, ki ga ureja Ana Perne, s prispevki pa sodelujejo udeleženci Šole ustvarjalne kritike Gledališča Glej in študentje dramaturgije na AGRFT-ju. Ob festivalu bo izšel tudi zbornik bralno uprizorjenih dram in njihovih dramaturških razčlemb Dramober 2009; predstavitev zbornika bo izhodišče za pogovor o poteh pisanja drame na okrogli mizi na sklepni dan festivala. Sočasno s potekom festivala je v sodelovanju z ekipo Gledališča Glej izšla tudi posebna številka revije Apokalipsa, ki prinaša v branje šest sodobnih dramskih tekstov slovenskih avtorjev.
Nika Arhar
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje