25. Slovenski glasbeni dnevi se bodo posvetili skladatelju Marijanu Lipovšku, ki se je rodil pred 25 leti. Foto: Festival Ljubljana
25. Slovenski glasbeni dnevi se bodo posvetili skladatelju Marijanu Lipovšku, ki se je rodil pred 25 leti. Foto: Festival Ljubljana
Opera Kralj David, citre in meč
Slovenski glasbeni dnevi bodo 'zašli' tudi v Kino Šiška in tja prinesli krst komorne opere Uroša Rojka Kralj David, citre in meč. Foto: Festival Ljubljana

Kogojev ekspresionizem, ki je odpiral pot k uveljavitvi modernizma v slovenski glasbeni ustvarjalnosti, smo slišali na uvodnem koncertu Slovenskih glasbenih dni v Slovenski filharmoniji. Po uvodnem nagovoru ministrice za kulturo Majde Širce smo v izvedbi orkestra Slovenske filharmonije ter Akademskega pevskega zbora Tone Tomšič in Mešanega pevskega zbora Obala Koper najprej slišali Kogojevih Pet malenkosti. Gre za izvirno klavirsko delo, ki ga je pozneje za orkester priredil Pavle Merku. Teh glasbenih miniatur je Kogoj sicer napisal 22, tokrat pa jih bo na sporedu let pet. Sledile bodo še kompozicije Urške Pompe, Lojzeta Lebiča, Matije Bravničarja in Tadeje Vulc.

Mitologija v glasbi 20. stoletja
Jubilej Slovenskih glasbenih dni je tudi priložnost za razmislek o strategijah za približevanje klasične glasbene ustvarjalnosti širšemu občinstvu, zato letos prireditev ponuja tudi več spremljevalnih dogodkov, posebno skrbno pa je temo Mednarodnega muzikološkega simpozija izbral tudi Primož Kuret. Kuret, ki ta simpozij prav tako vodi že 25 let, se je tokrat odločil za razpravo o mitoloških temah v glasbi 20. stoletja, torej za temo, ki lahko pritegne tudi tiste, ki v klasični glasbi niso ravno 'eksperti'.

Nova slovenska komorna opera
Slovenski glasbeni dnevi bodo letos ponudili prav poseben vrhunec. V Kinu Šiška bo namreč 24. marca prav poseben glasbeni dogodek. V tem centru urbane kulture se bo namreč zgodila praizvedba komorne opere Kralj David, citre in meč, ki jo bo uvedel pogovor z njenim avtorjem, slovenskim skladateljem Urošem Rojkom. Glasbeni jezik je prilagojen sintezi gledališke igre in glasbene izpovedi, zato je v operi več pasusov, v katerih so pevski parti notirani kot 'Sprächgesang'.

Omenimo še sklepni akt Slovenskih glasbenih dni. Tudi ta bo jubilejno obarvan, saj bo posvečen 100. obletnici rojstva skladatelja Marijana Lipovška. Tudi naslov dogodka tukaj ne pušča dvoma. Hommage a Lipovšek pravzaprav povezuje dva dogodka. Poleg koncerta, ki se bo zgodil 25. marca, bo namreč pod tem naslovom potekala tudi razstava. V NUK-u bodo med 22. 3. in 19. 4. v dokumentarnem gradivu predstavljali življenje in delo Marijana Lipovška in tako ponujali izhodišče za razmišljanje o tem, ali je bil Lipovšek vizionarski ustvarjalec.