Ustvarila jih je priznana mehiška umetnica Teresa Margolles, da bi s tem ustvarila poklon transspolni skupnosti po svetu.

Instalacija posnema formo stojala za lobanje, kakršno srečamo pri starodavnih mezoameriških kulturah. Foto: EPA
Instalacija posnema formo stojala za lobanje, kakršno srečamo pri starodavnih mezoameriških kulturah. Foto: EPA

Umetniško delo nosi naslov Mil Veces un Instante (Tisočkrat v trenutku), umetnica pa se z njim poklanja obstoju in pokončnosti transspolne skupnosti. Maske so pričvrščene na kockasto strukturo – gre za formo lesenega stojala tzompantli, na katerem so mezoameriška ljudstva razstavljala lobanje ritualnih žrtev in ubitih sovražnikov. Instalacija je visoka 2,5 metra in težka 3,3 tone.

Delo bo na Trafalgarju na ogled 18 mesecev. Foto: EPA
Delo bo na Trafalgarju na ogled 18 mesecev. Foto: EPA

Spomenik, ki se bo postopoma spral
Od daleč se maske kažejo le kot niz belih težko razločljivih obrazov, če bi jih pogledali od blizu, pa so na posameznih odlitkih vidni detajli las, obrvi in teksture kože portretirancev. Kot nekoč na mogočnih gotskih katedralah, ki so jih kamnoseki, čeprav v višinah oddaljenih figur na zvonikih ljudje morda ne bodo nikoli videli, upodobili z vso pozornostjo do detajla. V tem umetnica ujame dejanje največjega spoštovanja posameznika in njegovega življenja. Instalacija je efermne narave – izpostavljene kislemu angleškemu vremenu se bodo maske postopoma razkrajale, kar umetnice ne skrbi. "Zbledele bodo in se transformirale ... vsak odlitek se bo na dejavnike odzval po svoje, odvisno od organskih snovi."

Odlitki so nastali na treh koncih, v Juárezu, Ciudádu de Méxicu in Londonu (363 portretirancev prihaja iz Mehike, prav toliko pa iz velike Britanije).

Pred umetnostjo forenzična patologija
Margolles je bila, preden se je začela ukvarjati z umetnostjo, forenzična patologinja, kar se pogosto odraža v zasnovah njenih umetniških projektov (na Beneškem bienalu je leta 2019 marmornata tla paviljona pomazala z razredčeno krvjo žrtev kartelskih vojn, leta 2012 je v razstavo, za katero je dobila nagrado artes mundi in na njej razstavila okrvavljene talne ploščice iz hiše, v kateri je bil umorjen njen prijatelj, vključila zvočni posnetek avtopsije žrtve umora).

Mehiška umetnica Teresa Margolles je za svoje delo prejela vrsto priznanj – leta 2019 je na Beneškem bienalu za mehiški paviljon prejela posebno omembo. Foto: EPA
Mehiška umetnica Teresa Margolles je za svoje delo prejela vrsto priznanj – leta 2019 je na Beneškem bienalu za mehiški paviljon prejela posebno omembo. Foto: EPA

Tokrat je pri projektu sodelovala z organizacijami LGBTQ+, delo pa je posvetila prijateljici Karli La Borradi, 67-letni transspolni ženski, pevki in nekdanji spolni delavki, ki so jo ubili leta 2015 v Juárezu. "Ta poklon namenjamo njej in drugim ljudem, ki so bili ubiti iz sovraštva. Predvsem pa tistim, ki so z nami, novim generacijam, ki bodo branile moč svobodne izbire dostojanstvenega življenja," njene besede navaja Guardian.

Opomnik na strašljivo statistiko zločinov iz sovraštva
Delo je, kot še pravi umetnica, tudi opozorilo, da se umori in izginotja v transspolni skupnosti v Latinski Ameriki še vedno dogajajo. Po podatkih organizacije Letra Ese je bilo med letoma 2021 in 2023 ubitih 231 članov mehiške LGBTQ+-skupnosti, 65 odstotkov od teh je bilo transspolnih oseb. Tudi v Veliki Britaniji so zločini v transspolni skupnosti v porastu – marca 2023 so dokumentirali 4732 zločinov iz sovraštva nad transspolnimi osebami, kar je 10 odsotkov več kot leto prej.

Polovica portretirancev prihaja iz Mehike, druga pa iz Velike Britanije. Foto: EPA
Polovica portretirancev prihaja iz Mehike, druga pa iz Velike Britanije. Foto: EPA

Prestižni razstavni prostor na prostem
Instalacija Teresa Margolles, ki bo na ogled 18 mesecev, je že 15. delo, ki ga predstavljajo na Četrtem stebru. Kot prostor začasnih razstav je zaživel leta 1999, pred tem pa je 158 let sameval – postavili so ga leta 1841 kot podstavek za klasični kip konjenika, vendar je pred dokončanjem zmanjkalo denarja.

Danes je odprtje novega projekta na Četrtem stebru v Londonu pomemben kulturni dogodek, čeprav si vsi niso enotni, da je platforma najbolje uporabljena – nekateri politiki so v preteklosti menili, da bi moral biti rezerviran za kip tedanje kraljice. Doslej je bila večina od 15 naročil zaupana britanskim umetnikom, od leta 2022 vsi prihajajo od drugod – sem spadata tudi avtorja prihajajočih umetnikov Tschabalala Self in Andra Ursuța, ki so ju oznanili marca.