Razstava Lavinia Fontana: Trailblazer, Rule Breaker je v irski Narodni galeriji na ogled do 27. avgusta.

Lavinia Fontana, Obisk kraljice iz Sabe pri kralju Salomonu, 1599. Foto: Irska Narodna galerija
Lavinia Fontana, Obisk kraljice iz Sabe pri kralju Salomonu, 1599. Foto: Irska Narodna galerija

Razstava se po besedah kustosinje Aoife Brady osredotoča na posebnost Lavinie Fontane, in sicer na portrete, za katere je dobila številna naročila plemkinj v Bologni. Na ogled so tudi velike oltarne slike in ženski akti, pri čemer velja poudariti, da so akti nastali v času, ko ženskam še ni bilo dovoljeno preučevanje človeške anatomije. V irski Narodni galeriji sicer hranijo tudi njeno največje in najambicioznejše platno Obisk kraljice iz Sabe pri kralju Salomonu iz leta 1599. Na razstavi so njena dela razstavljena skupaj z redkimi renesančnimi tekstilijami in modnimi dodatki, s čimer je želela kustosinja obiskovalce popeljati v "svet Bologne poznega 16. stoletja".

Kar 11 otrok kljub ustvarjalnemu udejanjanju
V Bologni leta 1552 rojena Lavinia Fontana je imela lasten atelje najprej v rodnem mestu in pozneje tudi v Rimu. Zdi se, da je bilo njeno slikarsko izobraževanje stvar finančne nujnosti. Njen oče Prospero Fontana (1512–1597), tudi sam ugleden portretist, je bil namreč bolan in je na najmlajšo hčerko gledal kot na "perspektivo za ohranitev družine", je za Art Newspaper povedala kustosinja. Umetničina dogovorjena poroka s slikarjem Gianom Paolom Zappijem je bila tako rekoč primerno nekonvencionalna in ji je omogočila umetniško kariero. Njuna poročna pogodba je denimo določala, da nima dote in da se bosta oba preživljala v hiši njenega očeta. Zanimivo je tudi dejstvo, da je skozi naslednja desetletja kljub aktivnemu umetniškemu ustvarjanju rodila kar 11 otrok.

Direktorica irske Narodne galerije Caroline Campbell (levo) in kustosinja razstave Aoife Brady ob platnu Lavinie Fontane. Foto: Irska Narodna galerija/Instagram
Direktorica irske Narodne galerije Caroline Campbell (levo) in kustosinja razstave Aoife Brady ob platnu Lavinie Fontane. Foto: Irska Narodna galerija/Instagram

"Vedela je, kako se tržiti," je dejala kustosinja. Ob tem je opomnila, da sta ji sicer oče in mož omogočila okoliščine, v katerih je lahko delovala, a se zdi, da je bila sama odgovorna za mnoga pogajanja in diplomacijo, ki so bila povezana z uspešnostjo umetnika v renesansi.

Naraščajoče sodelovanje žensk v javnem življenju
Vzpon Lavinie Fontane sovpada z obdobjem, ko so imele ženske v Bologni več možnosti za sodelovanje v javnem življenju, tudi kot mecenke dobrodelnih organizacij in umetnosti. In prav te elitne skupine so postale njene glavne naročnice. Njeni natančno izdelani manieristični portreti z do potankosti naslikanimi oblačili in nakitom so veljali za "obvezno opremo za domov teh žensk", je pojasnila Aoife Brady. V razstavo je denimo vključen monumentalni skupinski portret družine Gozzadini iz leta 1584, prvo dokumentirano naročilo mecena pri umetnici. Umrla je leta 1614.

Lavinia Fontana, Judita s Holofernovo glavo, detajl, 1600. Hrani Museo Davia Bargellini v Bolonji. Foto: Irska Narodna galerija
Lavinia Fontana, Judita s Holofernovo glavo, detajl, 1600. Hrani Museo Davia Bargellini v Bolonji. Foto: Irska Narodna galerija

Okoli 130 slik zagotovo delo Lavinie Fontane
Po besedah kustosinje se slog Lavinie Fontane danes zdi zelo akademski v primerjavi s surovim naturalizmom, katerega začetnik je bil njen bližnji sodobnik Caravaggio. Umetnici je trenutno z gotovostjo pripisanih približno 130 slik. Kustosinja Aoife Brady je sodelovala pri nedavni atribuciji treh del iz zbirk v ZDA: Gettyjev muzej je za razstavo posodil sliko z oljem na bakreno ploščo Poročno slavje v Kani in pripravljalno risbo s tušem, datirano v začetek njene kariere, Narodna galerija umetnosti v Washingtonu pa Portret Lucie Bonasoni Garzoni.