
Slika z naslovom Ženska, ki nosi žerjavico, ki jo je okoli leta 1626 naslikal Brueghel mlajši, je v komunizmu – okoli leta 1974 – izginila iz Narodnega muzeja v Gdansku. O tem, kje naj bi bila, so krožile številne govorice, med drugim tudi o vpletenosti takratne poljske tajne službe. Nato je za sliko okrogle oblike s premerom 17 centimetrov obveljalo, da je izgubljena za vedno.
Ko je nekaj izgubljeno pol stoletja, ni veliko primerov, da bi ta predmet spet našli. Dalj časa mine, bolj verjetno je, da ga ne bomo več videli ... Čista sreča je bila, da so se delci sestavljanke zložili skupaj.
Trenutno je slika že pod ključem v muzeju v nizozemski pokrajini Limburg, je povedal Richard Bronswijk z nizozemske policije z oddelka za kriminal na področju umetnosti. "Stoodstotno smo prepričani, da je to slika, ki je leta 1974 izginila iz Narodnega muzeja v Gdansku," je povedal za tiskovno agencijo AFP.
Temeljitemu novinarju se je porodil sum
Arthur Brand, nizozemski detektiv, ki se posveča področju umetnosti, je povedal, da so se prvi sumi pojavili, ko so novinarji vodilne nizozemske revije o umetnosti Vind lani opazili sliko na razstavi. Slika je bila na razstavi opisana, kot da je bila zadnjih 40 let skrita očem javnosti: muzej Gouda si jo je izposodil iz zasebne zbirke.

Sodelavec revije John Brozius se je nato posvetil raziskovanju in na neki poljski spletni strani naletel na članek s staro črno-belo fotografijo. Članek je pripovedoval o tatvini, ki se je zgodila v Gdansku leta 1974, ko sta bili ukradeni dve umetnini – skica Križanja Anthonyja van Dycka in slika Brueghla mlajšega. "Čeprav pri reviji Vind niso bili prepričani, je bila slika, ki je bila vključena na razstavo v muzeju Gouda, videti precej podoben Brueghlovi sliki," je povedal Brand.
Na sliki je upodobljena kmetica, ki v eni roki drži klešče z žarečim ogljem, v drugi pa kotel z vodo, kar se nanaša na stari nizozemski pregovor: "Nikoli ne verjemi človeku, ki v eni roki nosi vodo, v drugi pa ogenj."
Vrednost slike ni znana, a po podatkih dražbene hiše Christie's dela Brueghla mlajšega običajno na dražbah dosegajo večmilijonske zneske.
Za pomoč so se obrnili na Branda, ki se ga je zaradi odmevnih najdb ukradenih del prijel vzdevek "Indiana Jones sveta umetnosti". Skupaj z nizozemsko policijo se je posvetil preiskovanju identitete slike, ki so jo medtem prepeljali v muzej v mestu Venlo na jugu Nizozemske. Pregledal je tudi Interpolovo zbirko podatkov, med katerimi je naletel na opozorilo glede Brueghlove slike. "Prišel sem do sklepa, da sta slika, ki jo je navedel Interpol, in razstavljena slika eno in isto delo," je povedal za AFP. "Večkrat smo vse preverili, vključno s podatki na hrbtni strani slike, in ugotovili, da se ujemajo," je dodal Bronswijk. Nizozemska policija je o najdbi obvestila ustrezne poljske organe.
Nekdo je v okvir podtaknil izrezek iz revije
Krajo slike so odkrili 24. aprila 1974, ko je muzejski delavec Brueghlovo sliko po nesreči zbil s stene. A namesto originalnega dela slavnega flamskega slikarja je iz okvirja v muzeju v Gdansku padla reprodukcija, izrezana iz revije, je leta 2019 v reviji Arts Sherlock zapisal poljski strokovnjak za ukradene umetnine Mariusz Pilus.
Sledi zakrili z umorom?
Nekaj dni po odkritju tatvine naj bi bil poljski carinik, ki je prijavil nezakonit izvoz umetnin iz baltskega pristanišča Gdynia, ubit, tik preden naj bi ga zaslišala policija. Kmalu zatem je bila po poročanju poljskih medijev preiskava smrti carinika in izginotja slik ustavljena. Nizozemska policija zdaj preiskuje, kako se je slika znašla v zasebni nizozemski zbirki.
Brand je ob tem izrazil upanje, da bo Brueghlova slika kmalu vrnila v Gdansk, "da bo razstavljena v muzeju, kamor spada".
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje