Svojo mehko, a ostro družbeno kritiko družbene neenakosti podaja v delih, ki jih trenutno predstavlja na svoji prvi pregledni razstavi v Mestni galeriji Ljubljana.

Foto: DK
Foto: DK

Prejšnji teden so v Mestni galeriji odprli interaktivno pregledno razstavo del kiparja in intermedijskega umetnika Tomaža Furlana. Naslovil jo je Mati vseh bojev, predstavlja pa njegova dela od začetka ustvarjanja leta 2000 do danes. To je tudi prvič, da je na enem mestu predstavljeno Furlanovo umetniško delovanje.

Foto: DK
Foto: DK

Razstava, ki jo je kurirala Barbara Sterle Vurnik, na ogled postavlja ključna dela Furlana, ki deluje tako v slovenskem kot mednarodnem prostoru, in je razdeljena na umetnikove tri serije, Wear iz leta 2015, Morning, ki je začela nastajati štiri leta pozneje, in Walk z letnico 2021. Vse serije imajo sicer različen začetek, vseeno pa vse tri vzporedno trajajo še danes.

V središču Furlanovega umetniškega zanimanja so delo, človekov položaj in nesmiselni boj za nenehno produkcijo in proizvodnjo, k čemur pristopa s humorjem. "Zdi se mi, da humor izrazito pomaga pri skrajševanju distance med umetnikom oz. umetnino in gledalcem," je umetnik povedal za Televizijo Slovenija. Furlan v svojem delu obravnava vedenjske vzorce človeka v kontekstu njegove ujetosti v vsakodnevno rutino in načenja vprašanja o težavi repetitivnih in nesmiselnih opravil ter o vlogi posameznikovega telesa v sodobni družbi.

Z osrednjim bojem, o katerem premišljuje v svojem delu, je povezana tudi njegova zavestna odločitev še v času študija, da se niti ne bo trudil preživeti kot umetnik (čeprav jo ima za svojo primarno službo), ampak se za preživetje ukvarja še z obrtjo, pretežno s kamnoseškimi in restavratorskimi rešitvami.

Razstava se razprostira v vseh treh nadstropjih galerije, začne pa se pravzaprav že zunaj nje, kjer stoji (polovična oz. še malo manj kot polovična) klopca iz serije Morning. Tudi dela ob vstopu v pritličje so v izhodišču interaktivna – tam stojita bel in črn (ali pa svetel in temen) osel, za katera Furlan meni, da ju bodo večinoma zajahali otroci. Razstava prinaša njegove značilne objekte, cinične stroje, posnetke performansov in videodela. Nadstropje je namenjeno predstavitvi umetnikovih najstarejših ključnih del, posebej za razstavo pa je ustvaril dve deli. Mestna galerija si je dela za razstavo, izposodila iz umetniške zbirke Generali, zasebnih zbirk, Moderne galerije in Loškega muzeja Škofja Loka.

Foto: Blaž Gutman
Foto: Blaž Gutman

Tomaž Furlan je diplomiral iz kiparstva na ALUO v Ljubljani. Leta 2012 je prejel nagrado skupine OHO in leta 2017 priznanje Riharda Jakopiča. Predstavil se je na več razstavah pri nas in v tujini: Videospotting in Videodokument, Gallery 3,14, Bergen Norway; Limited acces II, Parkingallery, Tehran; In the loop: Contemporary EU video art, Washington USA; Manifesta 9, Genk Belgija, Biennal Exhibition; U3 – 7. trienale slovenske sodobne umetnosti, MSUM; Skulptura danes, Center sodobne umetnosti Celje; Inštaliraj se, postavitev iz stalne zbirke, MSUM; Bienale Port Izmir 3 – IT’S ENOUGH!, Izmir, Turčija; Tomaž Furlan, Wear, Museum of Contemporary Art, Rochechouart, Francija; Sesto Award 2015, San Vito al tagliamente, Italija; Krize in novi začetki: Umetnost v Sloveniji 2005–2015, MSUM; Under the Surface, Art fair ARCOMadrid, Španija (2020) – sodelovanje z Galerijo P74.

Foto: Mestna galerija Ljubljana
Foto: Mestna galerija Ljubljana

Razstava Furlanovih del bo v Mestni galeriji Ljubljana na ogled do 16. februarja 2025.

Pregledna razstava Tomaža Furlana Mati vseh bojev