Navdihovali so se z utopičnimi motivi v znanstvenofantastičnem literarnem ustvarjanju češkega pisatelja in scenarista Karla Čapka (1890–1838). Foto: Milan Hajn
Navdihovali so se z utopičnimi motivi v znanstvenofantastičnem literarnem ustvarjanju češkega pisatelja in scenarista Karla Čapka (1890–1838). Foto: Milan Hajn

Oblikovalo jo je šest lutkovnih scenografov, ki so ustvarili šest instalacij po motivih iz romanov pisca znanstvenofantastičnih del Karla Čapka.

Šest postaj razstave spremlja pripovedovalski program, poimenovan Tovarna prihodnosti, ki je namenjen pripravi obiskovalcev vseh starosti na vstop v interaktivno instalacijo in ustvarjalni refleksiji po obisku. Ta vključuje tudi oblikovanje lastnega sporočila za prihodnost: Kaj bi želeli sporočiti ljudem čez sto let?

"Veseli nas, da nam je uspelo izpeljati tako zahteven projekt in našo interaktivno instalacijo pripeljati na festival v Maribor," je organizatorjem Borštnikovega srečanja povedal soavtor Tovarne utopije Tomaš Jarkovsky.

"Obiskovalec ni le opazovalec razstave"
Po njegovih besedah ne gre za običajno razstavo. "Njen koncept je odprt, tako da se postavljeni objekti interaktivno preigravajo skozi pripovedovalski program. Obiskovalec ni le opazovalec razstave, temveč skozi navdihujoče pripovedi postane njen soustvarjalec," je pojasnil.

Izhodiščni program so konceptualno razvili v Gledališču Drak s sodelovanjem igrive galerije Sladovna, mariborsko postavitev pa bo pospremil pripovedovalski program, ki so ga v sodelovanju z avtorji in festivalom pripravili pripovedovalci Mariborske knjižnice in njihovi sodelavci s podporo Centra judovske kulturne dediščine Sinagoga Maribor.

Avtorji inštalacij so se navdihovali v romanih Tovarna absolutnega, Krakatit, Vojna z močeradi ter v dramah R. U. R. in Primer Makropulos. Foto: Milan Hajn
Avtorji inštalacij so se navdihovali v romanih Tovarna absolutnega, Krakatit, Vojna z močeradi ter v dramah R. U. R. in Primer Makropulos. Foto: Milan Hajn

Gledališče Drak temelji na tradiciji (vzhodno)češkega lutkarstva, na domišljiji in izvirnosti, predstave pa namenja ljudem vseh starosti. Gledališče je od ustanovitve leta 1958 pionir novih metod in ustvarjalnih pristopov, so zapisali.

Kot je povedala programska sodelavka Mojca Redjko, je razstava zasnovana kot uro in pol dolg strukturirani program, preplet umetniškega doživetja, ustvarjalnega učenja in neposrednega ustvarjalnega odziva obiskovalcev.

Fikcija in realnost spet stopajo v dialog na sedmih postajah češke inštalacije
"Razstava je bila prvotno umeščena v Labirint Gledališča Drak, to sezono je gostovala v Galeriji Sladovna v Písku, zdaj pa v Mariboru naseljuje prostore prve tekstilne tovarne v mestu. Mariborsko mehanično tkalnico in apreturo Doctor in drug sta 6. junija 1922 ustanovila češka industrijalca Edvard Doctor in njegov zet Ernest Zucker, ko je Karel Čapek ustvarjal motive za razstavo. Prvo opremo je sestavljalo dvesto tkalskih strojev, uvoženih iz Češke. Zdaj, po dobrih sto letih, preteklost in prihodnost ter fikcija in realnost spet stopajo v dialog na sedmih postajah češke inštalacije,"
so opisali ob razstavi.

Razstava gostuje na Borštnikovem srečanju v programu Mlado gledališče 2.0, ki se bo začel že maja in je namenjen usposabljanju pedagoških delavcev in gledaliških profesionalcev za delo z mladimi ter približevanju gledališča novim občinstvom.

Osrednji del letošnjega festivala Borštnikovo srečanje bo potekal med 5. in 18. junijem.