Študijo je leta 1838 kupila vladajoča kraljeva rodbina na Nizozemskem, rodbina Orange-Nassau oziroma princ Viljem, ki je pozneje zavzel nizozemski prestol kot Viljem II. Nizozemski. Foto: EPA
Študijo je leta 1838 kupila vladajoča kraljeva rodbina na Nizozemskem, rodbina Orange-Nassau oziroma princ Viljem, ki je pozneje zavzel nizozemski prestol kot Viljem II. Nizozemski. Foto: EPA

Gre za rekordni znesek med doslej prodanimi Rubensovi risbami.

Študija mladega moškega z dvignjenima rokama ponuja zanimiv vpogled v proces, v katerem je umetnik razvil kompozicijo za eno ključnih figur na veliki oltarni sliki Dviganje križa, ki jo je leta 1610 naslikal za cerkev sv. Valburge v Antwerpnu. Tako pomembna Rubensova risba se na trgu ni pojavila že pol stoletja.

V svoji veličastnosti odkrito michelangelovski
Rubens je študijo izdelal kmalu po svoji vrnitvi iz Italije konec leta 1608. Čeprav je umetnik vse življenje delal študije figur s kredo, so bile njegove risbe tega tipa v prvih letih po vrnitvi v Antwerpen najbolj impozantne in kiparske. V tem ključnem trenutku je izdeloval figuralne študije, ki so v svoji veličastnosti odkrito michelangelovske. Poleg tega je imela risba tega tipa tedaj v njegovem ustvarjanju pomembnejšo vlogo kot kadar koli v njegovi karieri.

Študijo je leta 1838 kupila vladajoča kraljeva rodbina na Nizozemskem, rodbina Orange-Nassau oziroma princ Viljem, ki je pozneje zavzel nizozemski prestol kot Viljem II. Nizozemski. Rodbina Orange-Nassau, katere bogastvo je revija Forbes leta 2011 ocenila na 220 milijonov dolarjev, v nasprotju z drugimi monarhijami loči med zasebno lastnino ter med lastnino, ki pripada kraljevini.

Sveta družina (The Holy Family) Petra Pavla Rubensa iz leta 1630. Foto: Wikipedia
Sveta družina (The Holy Family) Petra Pavla Rubensa iz leta 1630. Foto: Wikipedia

Kritika nizozemskih muzejev
Že ob najavi dražbe so bili predstavniki nizozemskih muzejev kritični do tega, da bo Rubensova študija, skupaj z nekaterimi drugimi deli iz kraljeve zbirke, ponujena na tujem trgu.

Nekateri menijo, da bi morala princesa Christina, ki je bila lastnica Rubensovega dela, tega sprva ponuditi v odkup nizozemskim muzejem, saj je del nizozemske kulturne dediščine.

Do prodaje dela so bili zadržani tudi člani nizozemske koalicijske levo usmerjene liberalno demokratske stranke D66, a je nizozemska ministrica za kulturo Ingrid van Engelshoven hitro prekinila razpravo, ko je dejala, da odločitev o tem, komu prodati Rubensovo delo, zadeva izključno njegovo lastnico, premier Mark Rutte pa je dodal, da gre za "zasebno zadevo".

"Ni ne del kraljeve zbirke in prav tako ne javne zbirke."
Vodja oddelka za risbe starih mojstrov pri Sotheby's Gregory Rubinstein pa je dodal, da je pri Rubensovi študiji najpomembneje, da gre za zasebno lastnino posameznika. "Ni ne del kraljeve zbirke in prav tako ne javne zbirke. Tako ima lastnik vse pristojnosti, da z njim napravi, kar želi, lahko ga tudi proda," je pojasnil.

Delo je bilo na koncu neznanemu kupcu prodano za 7 milijonov dolarjev, kar je na koncu naneslo 8,2 milijona dolarjev, vključujoč vse pristojbine in provizije. Za Rubensovo študijo so na dražbi sicer pričakovali, da bodo iztržili med 2,5 in 3,5 milijona dolarjev.

Pred tem je bila izmed Rubensovih del najbolje prodana študija za njegovo delo Samson in Dalila, za katero so na dražbi avkcijske hiše Christie's v Londonu leta 2014 iztržili 5,5 milijona dolarjev.