Za Barbaro Cerar pomeni dobra priprava na vlogo temeljita razčlenitev teksta, popolno razumevanje besedila v povezavi s svobodno in razpuščeno fantazijo, ki na te natiskane, suhoparne vrstice nalepi življenje. Foto: Marko Madžarac
Za Barbaro Cerar pomeni dobra priprava na vlogo temeljita razčlenitev teksta, popolno razumevanje besedila v povezavi s svobodno in razpuščeno fantazijo, ki na te natiskane, suhoparne vrstice nalepi življenje. Foto: Marko Madžarac
Uroš Smolej
Uroš Smolej bo novo sezono začel v tragediji Cenci Percy Bysshe Shelley, videti pa ga bo mogoče v celi vrsti že utečenih predstav prejšnjih sezon. Foto: MMC RTV SLO
Ana Klašnja
Ana Klašnja pravi, da ji vsi fizioterapevti svetujejo, da ni zdravo, da se baletniki med dopustom po več tednov nič ne gibajo. To po kakšnih dveh tednih počitka tudi sama spozna, zato se mora tako ali drugače ukvarjati z rekreacijo, a baletu se običajno v tem času ne posveča. Foto: MMC RTV SLO
Ajshil: Oresteja / Na fotografiji Barbara Cerar in Polona Juh Foto: Peter Uhan
Rezultat je kombinacija skupnega dela in teh naših individualnih metod in raziskav in ko se na koncu vse domišljije nastopajočih srečajo na odru z željo, povedati neko zgodbo, nastane magija, pravi Cerarjeva o postavljanju predstave na oder. Foto: SNG Drama Ljubljana/Peter Uhan

Gledališke hiše svojo ponudbo novih sezon napovejo že ob sklepu prejšnjih in tako igralci kot drugi gledališčniki, ki sodelujejo pri postavljanju predstav na oder, si še pred poletnim oddihom postavijo temelje, na katerih bodo gradili v tednih pred odprtjem sezone.

Gledališka in filmska igralka Barbara Cerar, ki jo med drugim lahko spremljamo na odru ljubljanske Drame, pojasnjuje, da se začno priprave na novo sezono že junija s t. i. deljenim študijem, kar pomeni, da imajo igralci par tednov vaj za prvo jesensko premiero tik pred poletjem.

Sam igralec se, kot pojasnjuje Cerarjeva, začne na vlogo pripravljati takoj, ko prejme tekst in se začne prvo branje. "Ti prvi vtisi srečanja z besedilom so zame zelo pomembni, ker prinesejo s sabo veliko podob in idej, ki si jih poskušam priklicati kasneje, ko z mnogimi kasnejšimi prebiranji tekst izgubi tisto svežino, ki jo je ponujal na začetku." Kot pravi, je precej odvisno tudi od kakovosti drame, s katero se igralec 'spopade'.

Sledijo "aranžirke", vaje, ko je ansambel že na odru, postavljanje prizorov, zadnja faza pa je izdelovanje teh prizorov.

Magični rezultat skupnega dela gledališčnikov
A znotraj tega na grobo opisanega procesa ima, kot še pravi Cerarjeva, vsak igralec svojstven način, svoje mehanizme, ki mu pomagajo pri gradnji vloge. "Rezultat je kombinacija skupnega dela in teh naših individualnih metod in raziskav in ko se na koncu vse domišljije nastopajočih srečajo na odru z željo, povedati neko zgodbo, nastane magija."

Vizualna predstava lika
Da ima vsak igralec svoj pristop do ustvarjanja, nam je povedal tudi stalni član ansambla MGL-a Uroš Smolej. "Meni osebno veliko pomeni vizualizacija, predhodna predstava človeka, ki ga bom utelesil. Tako navzven kot tudi značajsko. V povezavi s konceptom predstave mi pomaga tudi vedenje o vsem mogočem: sceni, glasbi, kostumih in ne nazadnje o smislu ter ideji celotne uprizoritve."

V MGL-u so priprave za novo sezono začeli že maja, nadaljevali pa do konca junija. Smolej je tudi med počitnicami kar nekaj časa 'žrtvoval za učenje besedila', česar prej zaradi prezasedenosti ni zmogel uresničiti. "Sicer pa se priprave na vlogo ne začnejo kaj dosti prej, kot pa potem dejansko z začetkom novega študija. Ta traja po navadi okoli dva meseca in se končno razvije v tisto, kar potem vidi občinstvo. Včasih gre hitro, večinoma pa vloga zori postopoma in v vsakem določenem obdobju pridobi nekaj novega."

Diego de Brea s tragedijo Cenci
Uroša Smoleja
, ki so ga lani na Dnevih komedije v Celju za vlogo Daphne v predstavi Sugar - Nekateri so za vroče izbrali za žlahtnega komedijanta, bomo v novi sezoni poleg že utečenih predstav med drugim lahko videli še v tragediji Cenci v režiji Diega de Brea (premiera predstave bo 10. septembra).

Premenjave v režiji Lindy Davies
Barbara Cerar, ki so jo za žlahtno komedijantko izbrali leta 1997 za vlogo Helene v Labichevem Florentinskem slamniku, pa je bila v poletnih mesecih zaposlena s snemanjem tv-komedije Kandidatka in šofer avtorja Toneta Partljiča v režiji Vinka Möderndorferja.
V Drami pa jo čakajo priprave na predstavo Premenjave avtorjev Thomasa Middletona in Williama Rowleyja v režiji avstralske režiserke Lindy Davies. Premiera predstave je napovedana za 10. oktober.

Baletne priprave na Bajadero
Tudi baletniki imajo poletje bolj kot ne prosto obveznosti. Kot je za MMC povedala stalna članica ansambla ljubljanske SNG Opera in balet Ana Klašnja, si nekje od srede julija do začetka septembra nabirajo novih moči, nato pa začnejo vaje za novo sezono. Pri baletnikih trajajo priprave kakšen mesec ali dva, preden so pripravljeni na premiero.

8. septembra bo znova zaplesala v predstavi Picko in Packo, ker je to predstava stare sezone, je za to potreben zgolj kakšen teden vaj. Sicer pa se za baletni ansambel ljubljanske operne in baletne hiše počasi začenjajo priprave na novembrsko premiero Bajadere Ludwiga Minkusa, letos decembra pa jih čakata že tradicionalni praznični predstavi Hrestač in Romeo in Julija.