Med zaprtjem prizorišč je namestitev v udobnem kotičku doma in prižiganje zaslona računalnika ter se z nekaj kliki virtualno transportirati na drugi konec mesta, države ali pa celo sveta že dobro leto stalnica vseh, ki se želijo ’udeležiti koncerta’. "Organizacija spletnega koncerta je hibrid med organizacijo standardnega koncerta in televizijske oddaje," je povedal Matjaž Manček, vodja glasbenega programa Kina Šiška in projektni vodja festivala ter konference MENT Ljubljana in dodal, da so, čeprav veliko dela ostaja v že ustaljenih tirnicah, morali precejšen dejavnosti razviti in se priučiti na novo. To je namreč vključevalo usposabljanje ekipe za kakovostno izvedbo tovrstnega prenosa, kar vključuje tako delo režije ter kamere kot tudi zvoka in luči.
Lani so v Kinu Šiška organizirali projekt Štream, v sklopu katerega so med majem in junijem organizirali 16 koncertnih dogodkov. Po podatkih Kina Šiške je bilo do 21. junija na raznolikih spletnih platformah zapisanih 28.360 ogledov, dogodka se je povprečno udeležilo okoli 500 gledalcev. Poslušalci so lahko takrat nastopajoče in organizatorje podprli skozi sistem donacij, od lanskega oktobra pa so vzpostavili plačljiv sistem – na ta način so do zdaj organizirali več kot 10 koncertov.
Na začetku vzpostavitve plačljivega sistema so tri dogodke lahko še izvedli v hibridni obliki. Takrat je bilo v skladu s priporočili NIJZ-ja v dvorani lahko prisotnih 150 oseb, vstopnica za digitalni ogled pa je znašala polovico njene standardne cene. Obseg nakupa tovrstnih vstopnic je bil sprva skromen, povpraševanje se je po besedah Mančka povečalo po ponovnem zaprtju družbe. "Seveda je nihanje pogojeno s številčnostjo baze poslušalcev določenega ustvarjalca," je dejal Manček in dodal, da je Kino Šiška vzpostavil model, pri katerem izvajalec prejme pretežni del prihodka od prodaje. Izvajalci so tako bolje spodbujeni za oglaševanje na svojih spletnih kanalih, njihovi oboževalci pa se z nakupom vstopnice odločijo za neposredno podporo glasbenikov. "Mi kot organizator s precejšnimi stroški produkcije s tem delom izkupička le minimalno omilimo izpad dohodka," je povedal in dodal, da tovrstne dejavnosti in podporo ustvarjalcem lahko izvajajo le zaradi podpore javnega sofinancerja (Mestna občina Ljubljana).
Izvajalci ne morejo računati na izmenjavo energije z občinstvom
Kljub omogočanju, da izvajalci še vedno lahko nastopajo, pa spletni koncerti nimajo vpliva samo na morebiten izpad dohodkov, ampak tudi na samega glasbenika. Občinstvo namreč po besedah Mihe Prašnikarja, bobnarja in spremljevalnega vokala Koala Voice, daje "dodaten švic, vzklike, aplavz, metanje z odra, smisel koncerta, zabavo in druženje". Nastopajoči so tako po Mančkovem mnenju najbolj izpostavljeni, saj ne morejo računati na izmenjavo energije z občinstvom, kar pa je ravno eden izmed zelo pomembnih delov koncertnega doživetja. "Tukaj je izvajalec še bolj gol, bolj izpostavljen, zaveda se, da ga poslušalci spremljajo, a ne ve, kdo vse ga posluša in kakšne so reakcije," je pojasnil in pripomnil, da se o vsem tem z izvajalci pogovorijo in jim poskušajo pomagati pri razumevanju, da gre pri teh koncertih za drugačen format, kjer naj ne pričakujejo ploskanja in da naj za njim ne žalujejo. Približek pravemu koncertu tako poskušajo vzeti kot televizijsko snemanje, primerjave z atmosfero koncertov v živo pa odmisliti.
"V aktualnih razmerah se z domačimi kandidati za nastop in program začnemo pogovarjati približno dva meseca pred koncertom," je pojasnil Manček in dodal, da po sklenjenem dogovoru stečejo priprave za napoved in promocijo, ki jim sledijo tehnični in izvedbeni sestanki. "Ko se zberemo skupaj z ekipo Kina Šiške, dan res izredno hitro mine. Dobra volja, nespodobne šale, čiki, pivo, osebni pogovori, akcija in žur," je povedal Prašnikar in dodal, da je dejanska razlika tokrat bila le to, da so pred nastopom naredili generalko začetka prenosa, ki pa bi jo po njegovo lahko primerjali z generalko za predstavo. "Vsakega nastopajočega spodbujamo k razmisleku o scenografiji, dramaturgiji nastopa in skušamo te ideje tudi izvesti v čim večji možni meri," je povedal Manček in dodal, da gledalci vidijo bistvene razlike predvsem v scenskih elementih, delovni proces ustvarjanja pa se za organizatorje ne razlikuje.
Koala Voice je s svojo edinstveno energijo napolnil vsak kotiček doma
Nastop v današnjih, 'bolj praznih razmerah’ je seveda drugačen od nastopanja v dvorani Kino Šiška, ki je polna poslušalcev. "Vendar to ni težava, s katero bi se kot skupina morali ukvarjati, saj ni zares v naši moči, da to spremenimo, dokler so razmere takšne, kakršne so," je pojasnil Prašnikar in dodal, da je njihova naloga predvsem to, da se imajo sami tako dobro na odru, da lahko občinstvo pred zasloni to občuti. To jim je tudi uspelo pri nedavnem koncertu, ne glede na njegovo obliko, pa tremo še vedno imajo. "Če treme ni, je zelo velika verjetnost, da bo špil med slabšimi," je priznal in pripomnil, da je minilo že nekaj časa od zadnjega koncerta, na tem pa so predstavili tudi nekaj novih pesmi. Seznam pesmi, ki jih bodo odigrali, izbirajo do pol ure pred nastopom, odvisen pa je od počutja in želja. Repertoar najbolj svežega koncerta je bil sicer pripravljen že decembra. "Koncept je bilo umestiti glasbo z vseh albumov in narediti nov uvod, dobro naraščanje in lep konec," je povzel Prašnikar in pripomnil, da ima vsaka pesem svoje veselje, žalost, energijo in težo, ob ponovnem odprtju prizorišč pa se s skupino že veseli ovekovečenja že skoraj dokončanega novega studijskega albuma.
Koali Voice je svoj edinstveni vtis v dobri uri nastopa s 16 pesmimi uspelo posredovati preko več sto zaslonov. Že koncert se je začel posebno. Manca Trampuš je splezala iz zaboja in se povzpela na svoje mesto, kjer so v polkrogu že čakali Domen Don Holc s kitaro, Miha Prašnikar z bobni in Tilen Prašnikar z baskitaro. Z volčjim tuljenjem v en glas, k čemur bi se zagotovo pridružila tudi živa množica, so za uvod zapeli pesem Vukovi. Vsak izmed članov je s svojega konca odra prispeval k ustvarjanju glasbe, ki je odmevala v domače sobe, k temu pa je pripomogla tudi osvetljava, ki je odražala vsako pesem.
Besede: "Živjo, mi smo Koala Voice," so vodile v Postapokaliptični Svet. "Mene čisto nič ne skrbi, kako bova preživela," je odzvanjalo na odru, počasi pa se je vsak izmed članov na svojem mestu že razgrel. S svojo energijo so nadaljevali Sierro in Oxygen Thief, kjer je vložek: "V našem mestu v zrak spuščajo umazan dim, namesto da bi spuščali zmaje, res, hvala vam za to," naredil velik vtis.
Prevzetosti in vživetosti v lastno glasbo, ki se odražata v njihovih gibih, gledalca ni mogla pustiti ravnodušnega, ta se jim je lahko kaj hitro pridružil. Woke up from yesterday je bila naslednja pesem, kjer le domišljija lahko prevzame predstavljanje, kako nor bi bil odziv občinstva v dvorani. V upanju, da so vsi lepo nameščeni, pa je glavna pevka napovedala eno izmed novejših pesmi Misli, ki je bila s svojo mirnostjo in čustveno nabitostjo nasprotje prejšnje.
Skoraj brez ustavljanja do najvišje ravni energije
Sledila je Bullet in the Brain, kmalu pa je dvorano preplavil uvod v Vertigo. Z zimzeleno poslastico večera Go Disco, Go so se še bolj razživeli in dvignili energijo na novo raven. "Se imate lepo?" pa je bil uvod v pesem Ker tu je vse tako lepo, ki so jo izdali leta 2018. Medsebojne izmenjave pogledov in nasmehov so pričale, da se imajo tudi sami zares lepo. Na trenutke se je zdelo, da je vsak v svojem filmu, a so uživali v skupni izkušnji. Ob Kitten On A Journey se je Manca znebila kitare in s polno silo zapela pesem, ki je razvnela vzdušje tako v prazni dvorani kot tudi doma pod odejo.
Po besedah: "No stopping" (Brez ustavljanja), ki so se jih med koncertom skoraj dobesedno držali, so predstavili tudi čustveno novo pesem z naslovom Zlomila si mi srce za na plato. Remain Silent z albuma Wolkenfabrik je bila naslednja pesem, ponavljajočemu se delu: "No doubt and certainty" (Brez dvoma in gotovosti) pa se je verjetno pridružilo mnogo poslušalcev v svojih kotičkih. Uvodne note za pesem Vede Premikanja, je pevka v ritmu pospremila z udarci po prsnem košu, brez kitare pa se je povzpela na višje ležeči oder in tam z vso močjo odpela: "Kam bi šla, kam bi šla, če bi lahko zbežala?", tako pa je skupina Koala Voice zasijala v vsej svoji veličini.
Še eden izmed vrhuncev energije in glasbe se je nadaljeval z Wild dancer in Mančinimi plesnimi gibi. "Se vidimo čim prej kje zunaj, ko bo toplo in carsko," so bile besede, ki so naznanile slovo. Oboževalce so tako zapustili pod vtisom čarobnega in mirnega pridiha pesmi Brainstorm, ki se je končal s ponovitvijo besed tolažbe: "It’s gonna be alright" (Vse bo v redu).
Moderna tehnologija omogoča nova izkustva
Kljub številnim izzivom,pa pri spletnih koncertih ni vse tako mrakobno. "Odsotnost občinstva pomeni, da si več lahko privoščijo snemalci, dramaturgi, lučkarji," je na svetlo stran pogledal Manček in dodal, da so spletni koncerti pomembna dejavnost tudi za vse sodelujoče pri procesu, ki bi v nasprotnem primeru ostali brez dela. Prav tako je velik poudarek na tem, da spletni koncerti omogočajo izkustvo, ki s prerivanjem v prvi vrsti morda ne bi bilo mogoče. "Priljubljene skupine, glasbenike, pevke in pevce nam lahko približajo tako blizu in na tak način, kot tega na standardnem koncertu ne bi mogli doživeti," je pojasnil Manček in dodal, da si koncerte namreč lahko ogledajo tudi ljudje, ki se ga zaradi različnih razlogov sicer ne bi udeležili. "Ogledali so si ga lahko tudi tisti, ki ne hodijo radi na žive koncerte in so v miru uživali iz domačega udobja," je povedal Prašnikar in dodal, da so si njihov koncert ogledali tako ljudje iz Slovenije kot tudi iz sosednjih in drugih držav, kot so Nemčija, Španija, Švedska in Velika Britanija. Upa pa, da je to tudi način, da bodo še kakšen koncert lahko odigrali tudi v tujini.
Zaradi uigranosti sta tako koncert Koala Voice kot tudi Vazza, ki sta obiskala dom več sto ljudi, potekala kot po maslu. Posnetki iz zaodrja in priprav na odrski trenutek so omogočili vpogled v to, kar je oboževalce čakalo čez nekaj minut.
Vazz je bil glasnik sebe in Mladih gamsov
Eden izmed uspešnih podvigov je bil tudi koncert Vazza, ki je v svojem enournem koncertu, oboževalcem postregel s 17 pesmimi. "Ladies and gentlemen welcome," (Dame in gospodje, dobrodošli) je pozdravil gledalce, med katerimi je bilo tudi nekaj tujcev. Na odru sta ga spremljala Jan Štefančič na bobnih ter Peter Smrdel na baskitari in kontrabasu, vsak pa se je izkazal tudi s svojimi solističnimi deli. Jetnik Uma je bil uvodna pesem, ki je preplavila sicer prazno koncertno dvorano, a napolnil sobe tistih doma. Raper je le občasno prekinil stik s kamero, uspelo mu je zapolniti celoten oder, tako s svojo navzočnostjo kot tudi z različnimi gibi. To so dobro pokazali tudi različni zorni koti kamer.
V pesmi Človek je načel vprašanje, ki se v tem svetu pogosto pojavlja: "Kje živimo danes? Ali je še kaj človečanstva?", nadaljeval pa je s predpostavko, da imamo vsi ljudje preveč ega, kar je bila napoved za istoimensko pesem. Sledil je pozdrav na ’vse konce sveta’, ki je napovedalo pesem Hollywood. Nadaljeval je z ’življenje gre naprej’ v Tonyju Starku in sprva ljubezensko obarvanim Lakritsom.
"Politika mora sloneti na kulturi in ne obratno," je dejal Srečko Kosovel
"Umetnost bo zmagala, ljubezen tudi," so bile uvodne besede po okrepčilu z obljubljenim kozarcem šampanjca, poudaril pa je naj se tudi novejša pesem Kaktus posluša z ušesi, saj se mu zdi da ljudje premalo poslušamo. Vazzu sta se pridružila tudi ’skrita gosta’ Matic Košir na kitari in Žiga Vehovec na harmoniki. Potem ko je Vazz prižgal dišavo za dobro energijo, pa so s skupnimi močmi zaigrali akustično verzijo Playboyja in Individuma, vreden virtualnega aplavza.
S pomislekom na uganko časa in preteklo leto je prešel na pesem Sekunde, v nadaljevanju pa je pesmi Srečko, ki jo je pospremil z recitiranjem poezije Srečka Kosovela, sledila pesem Angel. Čustven vlakec smrti pa se je nadaljeval s pesmijo FNT. Naslednji set pesmi je vključeval Pabla in današnji mladini posvečeni Mladi gamsi, vrhunec pa je predstavljala pesem Pankrt, pri kateri je bilo nemogoče ostati ravnodušen in miren, četudi je energija tekla le po spletu. Zaključek koncerta je predstavljala pesem Kolega.
Koncerti so po Mančkovih besedah trenutno tudi edina možnost, da glasbeniki v živo svoje ustvarjanje predstavijo občinstvu in so za to ustvarjanje tudi plačani. Po njegovem mnenju pa je treba poudariti, da spletni koncerti dolgoročno niso in tudi nočejo biti zamenjava za ’prave’ koncerte. "Ti se bodo vrnili, ko bodo razmere dopuščale. Spletni koncerti pa bodo ostali vzporedno kot nov format, nova možnost posredovanja in tudi monetiziranja glasbene ustvarjalnosti v živo." Kljub virtualnosti so spletni koncerti v mnoga življenja prinesli popestritev monotonega življenja, prepojenega s službenim delom, študijskim gradivom, ponavljajočim se vsakdanjim ritmom, šolanjem od doma, kuhanjem vedno enakih jedi ali ne nazadnje dolgčasom.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje