Pogovor z ministrico o novem šolskem letu

V studiu Odmevov se je z ministrico za izobraževanje, znanost in šport Simono Kustec pogovarjal voditelj Igor E. Bergant.

Če se vrnem k napovedi državnega sekretarja ministrstva za zdravje gospoda Vindišarja – ali lahko potrdite njegove napovedi?
Potrdim lahko najprej to, da praktično že celo poletje zelo aktivno in intenzivno delamo. Na dnevni bazi v dialogu seveda z vsemi pristojnimi. To vprašanje, ki ga postavljate, je povezano z vprašanjem PCT-ja. To je nekaj, kar ni neposredno del šolske vsebine in stroke, ampak je del sobivanja in uspešnega delovanja v času epidemije covida-19.

Gospod Vindišar je govoril o pravilu PCT za izvajanje študijskih programov, če bomo v rdeči fazi, bo PCT-pogoj tudi za srednje šole. Je to v pravilih, ki jih ravnatelji tako željno pričakujejo?
Treba je ločiti dve zgodbi, v resnici je eno vprašanje, ki je vezano na samo vsebino in način izvajanja vzgojno-izobraževalnega procesa v novem šolskem letu. Drugo je pa vezano na vprašanje ukrepov, ki so povezani s preprečevanjem širjenja virusne okužbe. Glede same izvedbe pouka in vsebine se ta bistveno ne spreminja, vsi temelji so tu poznani že od druge polovice šolskega leta 2019/20. Tisto, kar pa se spreminja, ker sobivamo z virusom in ker se zaradi znanstvenih spoznanj spreminja marsikaj, pa je povezano s tem, kako lahko na varen način sobivamo v šolskem prostoru na način, da ne bo treba več zapirati šolskega prostora.

Sorodna novica Za študente PCT-pogoj takoj, za dijake šele v rdeči fazi

Saj to je to, kar ravnatelji pričakujejo od vas. 24. avgust naj bi bil ta datum, a to se zdi zelo pozno, to je en teden pred začetkom šolskega leta.
Še enkrat, torej, eno so ukrepi in vsebine, ki so tule (publikacija Vzgoja in izobraževanje v Republiki Sloveniji v razmerah, povezanih s covidom-19) in bodo tudi posodobljene. Nova publikacija gre že v tisk in bo predstavljena. To je en del zgodbe, drugi del zgodbe pa je PCT-pogoj, za katerega moram povedati, da čeprav je v primarni pristojnosti ministrstva za zdravje in tega dela stroke, ki ni neposredno povezan z izobraževalnim in pedagoškim delom. Gre za nekaj, kar je, če želite vstopnica za varno sobivanje z virusom v celotnem prostoru celotne družbe in seveda tudi šolskega prostora. Ta PCT oz. prebolelost, cepljenje in testiranje, meni osebno in drugim, s katerimi pridem v javni prostor, omogoča, da lahko varno bivam.

Razumem, gospa ministrica, ampak eno in drugo je seveda neposredno povezano. Ali vemo, na kakšen način bodo otroci v osnovne in srednje šole prihajali 1. septembra?
Vemo, da 1. septembra začnemo šolsko leto, vemo, da vsi delamo – verjamem, da res vsi, tudi starši, tudi otroci, tudi zaposleni v izobraževanju – za to, da bomo začeli varno v šolskem prostoru. Predpogoj za to pa je seveda, da imamo odgovoren odnos sami do sebe, torej, da se cepimo, to je najbolj idealen pogoj ta trenutek, ali pa da skrbimo za to, da prihajamo v prostor z negativnim testom.

Ko gre za cepljenje, kakšna je sploh precepljenost učiteljic in učiteljev na srednjih in osnovnih šolah?
Precepljenost, kolikor lahko imamo podatke, ker veste, da smo pravno zamejeni s temi informacijami, je okoli polovice, to je premalo. Zato tudi na tem mestu izkoriščam to priložnost za poziv vsem zaposlenim, prosim, cepite se.

Cepljenje ne bo obvezno, ali razmišljate o tem, da bi bilo?
Mislim, da ni potrebe po tem, da bi bilo cepljenje obvezno. Cepljenje je nekaj, neki odnos, ki ga ima vsak posameznik do sebe in predvsem tudi do drugih. Verjamem, da bo tako in predvsem, da se bo tudi skozi šolski prostor ta signal v družbo prenesel, kako je to pomembno.

Testiranje – za otroke obstaja samotestiranje. Kako je s testiranjem za učiteljice in učitelje ter druge ljudi, ki prihajajo v stik z mladino?
Želela bi spomniti, da to ni novo vprašanje. Mi smo imeli to izkušnjo že na koncu prejšnjega šolskega leta s samotestiranjem otrok in pa seveda s sprotnim testiranjem zaposlenih, tako da tule ne govorimo o nečem, kar bi bilo novo, tisto, kar pa je zdaj vprašanje, to pa je še v fazi končnega dogovarjanja z vsemi vpletenimi skupinami, na kakšen način bomo prek ministrstva za zdravje pripravili vsebino odloka, pod kakšnimi pogoji bo ta PCT veljal.

Tega še ne vemo, kdaj bo to jasno?
To mora biti jasno zelo kmalu, ravno zaradi tega, da vemo, na kakšen način se bomo pripravili, vstopili v šolski prostor. Morate pa razumeti, da tega ne smemo in bi bilo neodgovorno narediti čez noč, ker je treba pretehtati po eni strani strokovne vsebine, po drugi strani pa iti v dialog s skupinami, ki so vključene v ta proces, te dejavnosti. Po tretji strani seveda tudi na neki način zagotoviti, da bo to razumevanje PCT-ja tisto ključno, da ga bomo lahko tudi varno in uspešno izvajali.

Razumem, ko pravite zelo kmalu, a šola se bo zelo kmalu začela. Kako zelo kmalu je to pred zelo kmalu začetkom šole?
To je nekaj, kar je zdaj aktiven proces, pričakujem, da bo v naslednjem tednu to končano, pripravljen odlok. Ministrstvo za zdravje ga bo predlagalo, mi ga bomo na podlagi strokovnih smernic, ki jih bomo dobili, potem na vladi predebatirali in odločili o njem.

Če prav razumem, so vse možnosti odprte, ko gre za testiranje otrok, ko gre za testiranje učiteljic in učiteljev. Kdo bo to plačal? Ali je mogoče samotestiranje učiteljev? Je to vse še na mizi ali kako?
Preigravamo vse možnosti, tisto, kar vam lahko že zdaj zagotovim, pa je, da če želimo imeti šole in vrtce odprte, potem se zanesljivo pogovarjamo o tem t. i. PCT-ukrepu. Zanesljivo.

Še eno vprašanje. Kakšna so bila vlaganja, zlasti na osnovnih in srednjih šolah, v optimizacijo prezračevalnih sistemov? V Nemčiji so, mislim, da v prezračevalne sisteme, vložili 220 milijonov evrov, koliko smo vložili pri nas?
V prejšnjem šolskem letu smo samo za zaščitne ukrepe v vzgojno-izobraževalnih zavodih namenili 10 milijonov evrov dodatnega denarja. Tam notri so potem šole glede na lastno odločitev in potrebe sredstva porabile. Tisto, kar je neposredno za prezračevalno opremo, vaše vprašanje, je pa tako, naša posvetovalna skupina, je ta strokovni del, tudi v teh navodilih je tako zavedeno, stoji na stališču, da je tisto, kar je ključno in najpomembnejše za šolski in vrtčevski prostor, zdravo in naravno prezračevanje. Da temeljimo na tem, če pa so potrebe, ocene na ravni šole, vrtca drugačne, pa se potem v to smer tudi ravnatelji odločajo.