Program ob težko pričakovanem odprtju je sicer potekal že od jutra na obeh straneh mostu – na počivališčih Brijesta in Komarna ter na morju, ko so okoli Pelješkega mostu krstili več sto ladjic, jadrnic in neretovskih ladij. Ob južnem delu mosta so se vrstili nastopi različnih skupin, v tekmi po mostu se je pomerilo več sto tekačev. Najbolj radovedni so se lahko sprehodili po mostu do prvega stebra, ki je od južnega dela oddaljen približno 500 metrov.
Osrednja slovesnost, na kateri so med drugimi sodelovali hrvaški predsednik Zoran Milanović in premier Andrej Plenković ter podpredsednica Evropske komisije in evropska komisarka za demokracijo in demografijo Dubravka Šuica, je bila zvečer.
"Projekt generacije in projekt ponosa"
Plenković je ob odprtju dejal, da gre za "projekt generacije in projekt ponosa". "Ponosa, ker smo del generacije, ki ji je uspel ta veliko podvig povezave hrvaškega ozemlja". Izrazil je pričakovanje, da bo most pripomogel h gospodarskemu razvoju Hrvaške, boljši prometni povezanosti in večjim dohodkom od turizma, predvsem pa bo prinesel višjo kakovost življenja za vse ljudi na območju.
Zbrane je v video sporočilu nagovoril tudi kitajski premier Li Kečjang. Dejal je, da je most simbol prijateljstva med Kitajsko in Hrvaško ter "odraz sodelovanja med Kitajsko in EU-jem". Napovedal je, da bo Peking nadaljeval prizadevanja za krepitev sodelovanj z EU-jem, saj je to pomembno za "razvoj in napredek človeštva". Po Lijevem mnenju je projekt pokazal, da države različnih zgodovinskih in kulturnih korenin lahko združijo svoje moči in dosežejo, da je "ena plus ena lahko več kot dva", poroča hrvaška tiskovna agencija Hina.
Župan Dubrovnišo-neretvanske županije Nikola Dobroslavić je napovedal, da bodo skupaj z vlado še naprej povezovali Hrvaško z njenim skrajnim jugom, in sicer z gradnjo hitrih cest in avtoceste do Dubrovnika. Hrvaški minister za morje, promet in infrastrukturo Oleg Butković je dejal, da gre za enega od najlepših mostov v Evropi, ki bo skrajšal potovalne čase, olajša vsakodnevno življenje in prinesel številne druge koristi na gospodarskem in drugih področjih.
Ob slovesnem odprtju je nastopilo več sto izvajalcev, med njimi dubrovniški simfonični orkester, Ansambl Linđo, zbor opere HNK Split, klape, folklorna društva. Slovesnost se je končala z ognjemetom, ko so kot prvi prečkali most veterani na motornih kolesih in za njimi dva na Hrvaškem izdelana avtomobila, električni avtomobil znamke Rimac Nevera ter avto hrvaškega dirkača Nika Pulića. Za redni promet bodo most odprli opolnoči. Vožnja po njem bo za vsa vozila brezplačna.
Osrednjo slovesnost je režiral gledališki režiser Krešimir Dolenčić, prenašala pa jo je tudi hrvaška nacionalna televizija HTV. Dolenčić je režiral že vrsto javnih dogodkov, vključno s pogrebom hrvaškega predsednika Franja Tuđmana in inavguracijo hrvaške predsednice Kolinde Grabar Kitarović.
Hrvaška centralna banka je ob dogodku spustila v obtok tudi nov priložnostni kovanec za 25 kun. Izšel je v omejeni količini 30.000 primerkov.
Čestitke za uresničitev projekta so prišle od vsepovsod, tudi iz Slovenije. "Načrtovanje zgodovinskega projekta so zaupali Slovencu in to ima poseben pomen, utrjuje dobrososedske odnose in prijateljstvo med državama," je Hrvatom prek Twitterja čestitala državna sekretarka na ministrstvu za infrastrukturo Alenka Bratušek.
Tudi v Evropski komisiji so pozdravili odprtje mostu. Komisarka za kohezijo in reforme Elisa Ferreira je dejala, da bo most pospešil gospodarski razvoj in okrepil teritorialno kohezijo v regiji. V komisiji so prepričani, da bo znatno izboljšal vsakdanje življenje Hrvatov in potnikov na bližnjih območjih, saj bo skrajšal potovalni čas med Dubrovnikom in Splitom. "Nemoten pretok blaga in ljudi bo olajšal dostop do javnih storitev, kot je zdravstveno varstvo, in gospodarskih storitev v regiji. Neprekinjena povezava bo zelo koristila tudi turizmu in trgovini," so zapisali.
Življenjsko delo slovenskega inženirja
Most, katerega železobetonska konstrukcija pod in nad vodo je skupno težka za 30 Eifflovih stolpov, je največji hrvaški infrastrukturni projekt, financiran iz EU-skladov, da je bil most končno zgrajen, pa je bilo potrebnih deset let, v katerih se je zamenjalo več vlad. Gradili so ga 1277 dni.
Most Pelješac je delo slovenskega inženirja Marjana Pipenbaherja in kitajskega gradbenega podjetja China Road and Bridge Corporation (CRBC).
Kitajsko podjetje je projekt dobilo na natečaju leta 2018, potem ko je oddalo ponudbo, da most zgradijo v 36 mesecih za 2,081 milijarde kun (280 milijonov evrov) brez davka na dodano vrednost. Skupno je naložba vredna dobrih 500 milijonov evrov, od katerih je 85 odstotkov kril EU.
Pipenbaher je zasnoval več kot 200 mostov v Sloveniji in širši evropski regiji. Projekt Pelješac pa je bil do zdaj njegov največji izziv. "Pelješac predstavlja most, ki sodi v svetovni rang. Med pet največjih evropskih čezmorskih mostov, ki so zgrajeni v začetku 21. stoletja, vsi ti mostovi imajo navadno izredno zahtevna temeljenja, ker so na morju, kar pomeni, da so izpostavljeni močnim vetrovom in potresom," je za Radio Slovenija povedal Pipenbaher.
S Pelješkim mostom je Hrvaška prvič v zgodovini samostojne države povezana v enotno celoto, saj skrajni jug države ni več ločen od matice. Skupno so zaradi mostu zgradili še 32 kilometrov novih državnih cest.
"Za Hrvaško je to zagotovo zelo pomembna stvar, končno je bil to tudi eden od pogojev za vstop v schengen. Med gradnjo Pelješkega mostu tudi nihče ni umrl – so bile sicer manjše delovne nezgode, kar je tudi zelo pomembno," je še povedal Pipenbaher.
Ob tem so na Hrvaškem vsa glasnejša razmišljanja o še enem mostu, ki bi povezal Pelješac in Korčulo, drugi najbolj poseljeni hrvaški otok.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje