Področje uporabe e-skirojev je precej novo in ga zato spremljajo tveganja, ki so večja, kot bi si želeli, priznavajo na AVP-ju. Foto: BoBo/Borut Živulović
Področje uporabe e-skirojev je precej novo in ga zato spremljajo tveganja, ki so večja, kot bi si želeli, priznavajo na AVP-ju. Foto: BoBo/Borut Živulović

"E-skiroji so v evropskih mestih vse pogostejši, a na žalost se soočamo tudi z vse več resno poškodovanimi vozniki e-skirojev. Da bi ta trend obrnili, je treba sprejeti nekaj smiselnih ukrepov za varnost voznikov e-skirojev in drugih udeležencev v prometu," je v osrednjem nagovoru mednarodne konference poudaril izvršni direktor Evropskega sveta za varnost prometa Antonio Avenoso, ki je prepričan, da lahko e-skiroji igrajo pomembno vlogo v mestih trajnostne prihodnosti. "Čeprav menimo, da bi morali vozniki e-skirojev voziti s prilagojeno hitrostjo in bi morali vselej nositi čelade, je na drugi strani odgovornost mest, da vzpostavijo varno cestno infrastrukturo z mrežo ločenih kolesarskih stez in določijo ustrezne omejitve hitrosti, kar je ključno za večjo prometno varnost," je poudaril.

V. d. direktorja Agencije za varnost prometa (AVP) Simona Felser je dejala, da podatki že več let zapored kažejo, da e-skiroji ne sodijo med najvarnejša prevozna sredstva. Prometnih nesreč z njihovo udeležbo je namreč vse več, najpogosteje pa so povzročitelji prav vozniki e-skirojev sami. "Ta delež celo narašča, saj so bili vozniki e-skirojev v letu 2021 sami odgovorni za 61 odstotkov vseh prometnih nesreč, lani pa že za 66 odstotkov. Od septembra 2019, odkar policija beleži statistiko, do začetka letošnjega aprila, torej v treh letih in pol, je bilo na slovenskih cestah že več kot 430 nesreč z udeležbo voznikov e-skirojev. V letu 2022 jih je bilo že 231," je povzela statistične podatke.

Pri AVP-ju predlagajo, da se starostna meja dovoljene uporabe e-skirojev izenači s starostjo 15 let, ko je mogoče opravljati izpit za kolo z motorjem. Predlagajo tudi omejitve hitrosti s pomočjo beleženja geopoložaja skiroja in vzpostavitev evidenc števila in lastnikov skirojev. Foto: BoBo/Borut Živulović
Pri AVP-ju predlagajo, da se starostna meja dovoljene uporabe e-skirojev izenači s starostjo 15 let, ko je mogoče opravljati izpit za kolo z motorjem. Predlagajo tudi omejitve hitrosti s pomočjo beleženja geopoložaja skiroja in vzpostavitev evidenc števila in lastnikov skirojev. Foto: BoBo/Borut Živulović

Skoraj 90 odstotkov nesreč, v katerih so bili udeleženi vozniki e-skirojev, se je zgodilo v mestih, med vzroki prevladuje neprilagojena hitrost, pogosto pa je vzrok tudi nepravilna stran ali smer vožnje ter neupoštevanje pravila o prednosti. "Največ povzročiteljev je bilo v starosti od 18 do 44 let, skrb vzbujajoče pa je, da je bilo sedem povzročiteljev tudi v starosti do 14 let in 15 povzročiteljev v starosti do 17 let," je dejala Felser in pri tem pozvala k premisleku o dvigu starostne meje za vožnjo e-skiroja. "Nedavno je Evropski svet za varnost v prometu predlagal najnižjo starost voznika e-skiroja 16 let ali omejitev v skladu s starostjo za vožnjo mopeda," je dejala in poudarila, da je e-skiro "namreč lahko motorno vozilo in ne igrača".

Pri AVP sicer predlagajo, da se starostna meja dovoljene uporabe e-skirojev izenači s starostjo 15 let, ko je mogoče opravljati izpit za kolo z motorjem. Predlagajo tudi omejitve hitrosti s pomočjo beleženja geopoložaja skiroja in vzpostavitev evidenc števila in lastnikov skirojev.

Potreben je razmislek o varnem vključevanju v promet

"Dejstvo je, da so nove oblike mobilnosti – med katere spadajo tudi e-skiroji – tukaj. Če želimo doseči družbene spremembe, da bodo te oblike mobilnosti varne in trajnostne, je ključno, da jim damo prednost pred avtomobili, vendar ne pred pešci oz. drugimi uporabniki javnih površin. In ne na račun varnosti," pa je dejal direktor zavoda Vozim David Razboršek.

Vodja Sektorja za razvoj in koordinacijo varnosti cestnega prometa Anamaria Hren je to, da električne skiroje mnogi uporabljajo za premagovanje krajših razdalj, označila za spodbudno novico in dodala, da je to sodobno prevozno sredstvo hkrati postalo tudi eden od korakov k zeleni mobilnosti. "Vedno pa poudarjamo, da je nujna pravilna in odgovorna vožnja," je poudarila.

Sorodna novica Policisti in redarji v tem tednu poostreno nadzorujejo voznike električnih skirojev

"E-skiroji so med nami, zato si ne smemo zatiskati oči, da bi jih, tudi z morebitno prepovedjo, izkoreninili," je podobno kot Razboršek poudaril tudi Elvis A. Herbaj s PU-ja Celje. "Dejstvo, da so v prometu tovrstni udeleženci, moramo sprejeti. Bistveno pa je, da imamo na trgu različne vrste e-skirojev in da je treba dodobra razmisliti, ali je trenutna zakonodaja ustrezna. Razmisliti bo treba tudi, na kakšen način od uporabnikov zahtevati ustrezno usposobljenost, njihovo odgovornost za varno udeležbo v cestnem prometu ter tudi njihovo odškodninsko odgovornost v primerih, ko bodo povzročili škodo na drugih vozilih in/ali udeležencih," je še dejal Herbaj, ki je ob tem poudaril, da bo veliko treba narediti tudi na cestni infrastrukturi, ki je v slabem stanju, običajno prav na delih vozišč, kjer se vozijo uporabniki e-skirojev.

Cilj ministrstva ni kaznovalna politika, temveč preventiva in vzgoja

Plenarnemu delu je sledil moderiran panel, na katerem so sogovorniki poudarili nekaj pomembnih izhodišč in smernic za prihodnost ureditve področja e-skirojev v Sloveniji. Tudi v. d. generalne direktorice direktorata za ceste in cestni promet na ministrstvu za infrastrukturo Andreja Knez je poudarila predvsem varnost, ki jo moramo postaviti na prvo mesto, pri čemer mora za lastno varnost poskrbeti vsak uporabnik e-skiroja, seveda pa tudi drugi udeleženci v prometu.

Predstavitvam in okrogli mizi je sledil praktični prikaz na poligonu za trening varne vožnje e-skiroja. Foto: BoBo/Borut Živulović
Predstavitvam in okrogli mizi je sledil praktični prikaz na poligonu za trening varne vožnje e-skiroja. Foto: BoBo/Borut Živulović

"Pri sistemskem zagotavljanju varnosti imamo tri ključne izzive: prostorsko načrtovanje prizanesljive infrastrukture, ki ranljive udeležence ščiti in jih ne izpostavlja, vozila, ki morajo biti ustrezno konstruirana in varna, ter opolnomočenje uporabnikov e-skiroja, ki bi se moralo začeti že v šolskem kurikulu in nadaljevati pri delovno aktivnih uporabnikih," je poudarila.

Cilj ministrstva po njenih besedah sicer ni kaznovalna politika, pač pa dajejo pomen vzgoji, tudi v šolah, in preventivnemu ravnanju. Problematiko uporabe e-skirojev bo ministrstvo po njenih besedah sicer naslovilo v resoluciji o varnosti cestnega prometa, ki je v pripravi in v katero bodo dodali tudi steber o mikromobilnosti.

Vozniki e-skirojev ta teden pod drobnogledom policistov in redarjev

V tem tednu sicer poteka poostren nadzor nad pravilno uporabo e-skirojev, ki ga izvajajo tako policisti kot redarji. Policija in agencija voznike e-skirojev ob tem prosita, da tudi po dopolnjenem 18. letu starosti nosijo zaščitno čelado, saj ta precej zmanjša nevarnost za poškodbe obraza ali glave. Policisti in redarji bodo v tem tednu preverjali predvsem to, ali vozniki e-skirojev izpolnjujejo pogoje za udeležbo v prometu, uporabljajo dovoljene prometne površine in ali vozniki, mlajši od 18 let, pa nosijo zaščitno čelado.

Pozorni pa bodo tudi na prepovedano uporabo slušalk ali mobilnega telefona med vožnjo. Nevarnost pa lahko predstavljajo tudi sami vozniki e-skirojev, saj jih drugi udeleženci v prometu zaradi njihove tihe vožnje, ozke silhuete ter njihove hitrosti ne vidijo, še dodajajo v agenciji.