Najprej so radijski dokumentarec Potovanje na robu noči predvajali ob 19.00 v Švicariji, uro pozneje pa še na Prvem programu Radia Slovenija, v oktobru pa bo na sporedu tudi še na Arsu in Valu 202.
Slavec Evgenu Bavčarju sporoča, da v noči ni sam. Vendar to ni le zgodba o njunem sobivanju, ampak razpre zgodba pod plaščem noči krila razmisleke o slepoti in zaslepljenosti, eksistencialnih bližinah in oddaljenostih, o položaju slepih skozi čas in vprašanju: zakaj bi užitek noči ne bil enak užitku dneva?
"Ko sem že celo vrsto let snemal slavčka tukaj, pa tudi na drugih krajih, mi je prišla v roke oziroma me je prijatelj opozoril na knjigo San Michelle Axla Muntheja. In ta tekst me je prevzel. Začel sem na čisto drugačen način poslušat slavčke, čeprav sem že prej vedel, da v nekaterih krajih ptiče oslepijo, bodisi slavčke bodisi druge ptiče, zato, da si mislijo, da je noč," pove Bavčar v radijskem dokumentarcu.
Nočno potovanje na plano dneva razprostira globoka vprašanja o človekovem obstoju, razlikah, izkoriščanju, boju za pravičnost, okolju, svobodi in intimni želji po dvojini, Soncu in novi pomladi. "… Ko rečem midva, se pravi, da postanem odgovoren tudi za neko drugo drobno eksistenco, ki segreva svoj novi rod, skrit v grmovju, ki me spominja tudi po tej plati, da je prejšnji dan sijalo sonce, da je nekoč sijalo sonce tudi meni in da mi slavček v svojem petju posreduje svetlobo oziroma energijo tistega Sonca, ki sem ga spoznal kot otrok," še doda Evgen Bavčar.
Radijski dokumentarec je letos spomladi nastajal v Lokavcu pri Ajdovščini, na otoku Capri in v Neaplju. Gre za skupni projekt Prvega, Programa Ars in Vala 202, pod njega pa se podpisujeta Mojca Delač in Luka Hvalc, ki sta s Saško Rakef v sodelovanju z Bavčarjem spisala tudi scenarij. Projekt je režirala Rakef, dramaturgija je delo vseh treh: Hvalca, Rakef in Delač, zvočni mojster je Urban Gruden.
Zvok so barve, ljudje, podobe
Ključno vodilo ustvarjalcev in iztočnica za zgodbo je bil zvok, ki je po besedah Mojce Delač za Bavčarja mnogo več kot le slušni dražljaj. "Je svet, so barve, ljudje, podobe. Je orientacija v prostoru, času in odnosih," je naštela. Nosilna zgodba se je rodila spontano, med raziskovanjem in prvimi pogovori v Ajdovščini, pravi. "Prav potihoma je tako močno kljunila v ustvarjalno lupino, da se je osvobodila in poletela."
Radijski dokumentarec je nastal v sklopu triletnega projekta B-AIR, v katerem devet partnerskih organizacij iz sedmih evropskih držav pod vodstvom Radia Slovenija raziskuje vlogo zvoka v razvoju človeka. Projekt B-AIR nastaja v tesnem sodelovanju umetnikov in uglednih mednarodnih strokovnjakov s področja razvojne psihologije, nevrofiziologije, nevropsihologije, psihoakustike, muzikoterapije, glasbene pedagogike idr. Projekt je finančno podprt v okviru programa Evropske unije Ustvarjalna Evropa in ministrstva za kulturo.
Spremljevalec, ki riše podobe okolice
Ddr. Evgen Bavčar je filozof, umetnik, esejist, pisatelj, kulturnik in borec za pravice slepih. Sam je vid izgubil pri rosnih enajstih letih, zato v njegov svet svetlobe in vidnih zaznav ostaja v spominih ujeta domovina, zlasti rodni Lokavec. Svojo zgodbo piše tudi po svetu, zlasti v Parizu, kamor sta ga študij in raziskovanje odpeljala že v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja. Zvok je za Evgena Bavčarja tisti spremljevalec, ki mu riše podobe okolice, sveta, ljudi, dogajanja in občutij.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje