Kot je za MMC povedal Bojan Kuntarič z Uprave RS za zaščito in reševanje, pod katero spada številka za klic v sili 112, velja njihovo telefonsko številko zavrteti, če potrebujete nujno medicinsko pomoč, pomoč gasilcev, nujno veterinarsko pomoč, pomoč gorskih ali jamarskih reševalcev oz. drugih reševalnih enot ter policije.
Na 112 pokličite tudi, če ...
Prav tako lahko na 112 pokličete, če opazite, da nekje gori ali izteka nevarna snov, če ugotovite onesnaženje voda, grožnjo zemeljskega ali snežnega plazu, če opazite pretrgane električne ali telefonske žice oz. druge pojave, ki predstavljajo nevarnost za življenje ljudi in živali ali ogrožajo premoženje, kulturno dediščino in okolje. Nenazadnje je klic v sili na 112 pričakovan tudi, ko zaradi nesreče ali kakršne koli nevarnosti oz. na splošno potrebujete informacije o motnjah pri oskrbi s ptino vodo, električno energijo in plinom, motnjah v telefonskem omrežju ter informacije o stanju snežne odeje v visokogorju.
KO KLIČETE NA ŠTEVILKO 112, POVEJTE:
- KDO kliče,
- KAJ se je zgodilo,
- KJE se je zgodilo,
- KDAJ se je zgodilo,
- KOLIKO je ponesrečencev,
- kakšne so POŠKODBE,
- kakšne so OKOLIŠČINE na kraju nesreče (požar, nevarne snovi, poškodovane plinovodne ali druge napeljave ...),
- kakšno POMOČ potrebujete.
Vir: Uprava RS za zaščito in reševanje.
Vsako leto okoli 750.000 klicev na 112
Regijski centri za obveščanje vsako leto zabeležijo približno 752.000 klicev, od tega samo ljubljanski 170 tisoč. Pri njih vsak dan zabeležijo od 500 do 600 telefonskih klicev. Prve štiri dni v tednu je največ klicev zjutraj okoli 7.00 in popoldan, ko državljani pridejo iz služb, nato se frekvenca znižuje in ponoči so klici redki. V petek zvečer, soboto zvečer in tudi v nedeljo pa je slika ravno obratno in je v večernih in nočnih urah zelo veliko klicev, še pojasnjuje Kuntarič.
Opozoriti velja še, da je zloraba klica na 112 kazniva, ko pokličete, pa center za obveščanje samodejno pridobi podatke o vaši telefonski številki in lokaciji.
080 18 00, ki je namenjena sprejemanju klicev v stiski na morju, ko so ogrožena življenja ljudi in plovila.
Za pomoč policije zavrtite 113
Vsem dobro znana je verjetno tudi brezplačna interventa številka policije 113. Kot so za MMC pojasnili v Operativno-komunikativnem centru Generalne policijske uprave, je številka namenjena klicem v sili v primeru kaznivih dejanj, prometnih nesreč, kršitev javnega reda in miru ter v vseh primerih, ko je potrebna takojšnja pomoč oz. prisotnost policije.
MED NUJNE INTERVENTNE KLICE NA 113 SODIJO VSI KLICI, KI SE NANAŠAJO NA DOGODEK, KO:
- je neposredno ogroženo življenje;
- se uporablja nasilje oziroma gre za resno grožnjo;
- se pripravlja ali izvršuje kaznivo dejanje in bi storilec kaznivega dejanja lahko pobegnil;
- se je zgodila prometna nesreča s hudimi telesnimi poškodbami ali prometna nesreča, ki ogroža varnost drugih udeležencev v prometu;
- je napaden policist oziroma potrebuje pomoč in
- v preostalih primerih, ko dogodek zahteva takojšno policijsko intervencijo.
Vir: Generalna policijska uprava za MMC.
"Tudi v resnici največkrat ljudje pokličejo na številko 113, ko pričakujejo pomoč policije. Res je, da v posameznih primerih, ko ne gre za dogodek, ki bi zahteval prisotnost ali posredovanje policije na kraju dogodka (kličočemu nudimo informacije ali ga napotimo na ustrezno številko)," pravijo na policiji. "Naša skrb je, da sprejmemo vsak klic na številko 113, saj ob zvonjenju ne vemo, ali gre za nujni klic ali ne.,zato poskušamo svojo organizacijo dela in policiste na terenu kar najbolj optimalno razporediti tako časovno kot tudi krajevno," dodajajo.
PRI KLICU NA INTERVENTNO ŠTEVILKO POLICIJE 113, POVEJTE:
- KAJ se je zgodilo (prometna nesreča, kaznivo dejanje, pretep ...),
- KJE se je dogodek zgodil (kraj, vrsta ceste, npr. avtocesta, smer vožnje, bližina vidnejših objektov),
- KDAJ se je zgodilo (ali ste na dogodek naleteli ali ste udeleženec dogodka),
- ali je kdo poškodovan, število udeležencev (vozil, oseb) in
- druge podatke, ki bi pripomogli k varnosti prijavitelja in drugih občanov.
Vir: Generalna policijska uprava
2008 na 113 klicalo skoraj 700.000 ljudi
Na MMC-jevo vprašanje, kako pogosti so klici na 113, so na policiji odgovorili, da so samo v letu 2008 prejeli 690.858 klicev oz. 1,4 odstotka manj kot leta 2007. "V večini primerov oseba, ki kliče na interventno številko policije 113, želi povedati, kdo je. Vseeno pa je pomembno, da lahko oseba pri klicu na številko 113 ostane anonimna - ne pove, kdo je. Izjema je samo, če želi prijaviti kaznivo dejanje kot oškodovanec ali žrtev. Takrat policist pogovor vpiše v obliki uradnega zaznamka o sprejemu ustne kazenske ovadbe in kličočega tudi opozori na krivo ovadbo," pojasnjujejo na OKC GPU.
Obstajajo pa tudi drugačne telefonske številke za klic v sili. Med njimi je, denimo, TOM telefon (080 1234), ki ga je Zveza prijateljev mladine Slovenije vzpostavila za otroke in mladostnike. "TOM je namenjen vsem mladim, ki imajo kakršne koli težave in se želijo o njih pogovoriti, saj je odraščanje že samo po sebi burno obdobje, ki prinaša toliko sprememb, da vsak otrok in mladostnik potrebuje priložnost, da se o njih sproščeno pogovori. Je program svetovanja, informiranja in usmerjanja," je projekt za našo spletno stran predstavila Zdenka Švaljek iz ZPMS-ja.
TOM telefon namenjen stiskam mladostnikov
Pojasnila je, da na TOM telefon otroci in mladostniki kličejo predvsem zato, da bi se posvetovali glede ljubezni, spolnosti, klici pa se nanašajo tudi na resnejše teme, kot so socialna stiska (brezposlenost staršev, revščina), razmišljanje o samomoru, zasvojenost z drogami, psihološke težave, težave s starši ipd. "Svetovalci klicatelje največkrat napotijo na ponovni klic na TOM, sledijo napotitve zdravniku specialistu, npr. ginekologu, šolski svetovalni službi, na drug telefon, knjižnico, center za socialno delo, svetovalni center in policijo," navaja Švaljkova.
Večina klicev je po njenih besedah anonimnih. V letu 2008 so sicer na TOM telefonu našteli 46.726 klicev. Med njimi je bilo 12.078 takšnih, pri katerih je bil opravljen tudi svetovalni razgovor in so bili predmet širše analize. "Mladi namreč večkrat pokličejo, pa se, ali ne oglasijo ali pa spregovorijo par besed, lahko pa se tudi »zafrkavajo« in nato odložijo. Vendar pa ti klici nemalokrat pomenijo le preverjanje, kaj se bo zgodilo na drugi strani žice, kakšen bo odziv, ali je varno spregovoriti in zaupati svojo zgodbo," je sklenila strokovna sodelavka pri projektu TOM telefon.
Če ste žrtev nasilja, lahko pokličete na SOS telefon MMC pa je izbrskal še eno od mnogih številk, ki sprejema klice v sili. Gre za SOS telefon, ki deluje v okviru Društva SOS telefon in je namenjen otrokom ter ženskam, ki so žrtve nasilja. Kot je za MMC pojasnila predstavnica SOS telefona Dalida Horvat, na njihovo telefonsko številko 080 11 55 kličejo predvsem posamezniki, ki doživljajo psihično, fizično in spolno nasilje. Klici so večinoma anonimni, prejmejo pa jih okoli 5.000 na leto.
In kako lahko klicateljem v društvu pomagajo? Z nudenjem čustvene in moralne podpore, ozaveščanjem, informiranjem, usmerjanjem na nadaljnje oblike pomoči, vključitevijo v Zatočišče Društva SOS telefon, vključitevijo v skupino za samopomoč Društva SOS telefon, posredovanjem oziroma prijavo nasilja na centru za socialno delo, na policiji in z zagovorništvom.
Ko smo v stiski, pa naj bo takšna ali drugačna, misel, da nas na različnih številkah na drugi strani žice nekdo čaka z nasvetom ali pomočjo, gotovo pomirja.
Marjetka Nared
marjetka.nared@rtvslo.si
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje