Največ denarja med mestnimi občinami za prevoze učencev namenja Mestna občina Ljubljana (MOL), saj je bilo iz proračuna za lansko šolsko leto nakazanih 1,8 milijona evrov. Foto: BoBo
Največ denarja med mestnimi občinami za prevoze učencev namenja Mestna občina Ljubljana (MOL), saj je bilo iz proračuna za lansko šolsko leto nakazanih 1,8 milijona evrov. Foto: BoBo
Avtobus
Učenec osnovne šole ima po zakonu pravico do brezplačnega prevoza, če je njegovo prebivališče od šole oddaljeno več kot štiri kilometre. Foto: BoBo

Učenec osnovne šole ima po zakonu pravico do brezplačnega prevoza, če je njegovo prebivališče od šole oddaljeno več kot štiri kilometre, ne glede na oddaljenost prebivališča od osnovne šole pa imajo to pravico tudi učenci, katerih varnost je - po ugotovitvah pristojnega organa za preventivo v cestnem prometu - na poti v šolo ogrožena.

Največ denarja med mestnimi občinami za prevoze učencev namenja Mestna občina Ljubljana (MOL), saj je bilo iz proračuna za lansko šolsko leto nakazanih 1,8 milijona evrov. Občina ima sklenjeno pogodbo z Ljubljanskim potniškim prometom (LPP) za zagotavljanje prevozov otrok z rednimi linijami mestnega potniškega prometa in 22 tripartitnih pogodb (med šolo, LPP-jem in MOL-om) za posebej organizirane, jutranje in popoldanske šolske prevoze, poleg tega pa ima sklenjenih še 150 tripartitnih pogodb med starši, šolo/zavodom in MOL-om za opravljanje individualnih prevozov otrok s posebnimi potrebami.

Mestna občina Maribor osnovnošolcem krije stroške avtobusnih vozovnic, za učence, ki prebivajo na območjih, kjer ni rednih avtobusnih linij, pa organizira in financira posebne šolske avtobuse. O načinu prevoza za posameznega učenca se osnovna šola dogovori s starši in lokalno skupnostjo. V lanskem šolskem letu je bilo v mariborski občini do brezplačnega prevoza upravičenih okoli 1.200 učencev, v proračunu pa letos za prevoze namenjajo 360.000 evrov.

Cene so po občinah zelo različne
Mestne občine, ki imajo manj gosto naseljenih urbanih naselij in kjer je tudi del podeželja v okviru občine, so že večkrat opozorile na visoke stroške, ki jih namenjajo za šolske prevoze - posledično so cene prevoza na učenca zelo različne po občinah.

V Mestni občini Koper tako pravijo, da so šolski okoliši koprskih osnovnih šol razmeroma veliki in z razvejanim cestnim omrežjem, kar zahteva tudi veliko prevozov z vidika relacij in potrebnih vozil. Predstojnik občinskega urada za družbene dejavnosti in razvoj Timotej Pirjevec je pojasnil, da šolske prevoze izvajajo trije večji avtobusni prevozniki, izbrani z javnim razpisom, občina pa letos za prevoze v proračunu zagotavlja kar 1,05 milijona evrov.

V Mestni občini Nova Gorica opozarjajo, da je ena od težav, da zakonodajo na tem področju sprejema država, občine, ki so izvajalci, pa na to nimajo vpliva - letos v Novi Gorici za šolske prevoze namenjajo 588.000 evrov. Na novogoriški občini opažajo tudi, da so avtobusi, ki jih financira občina, včasih napol prazni, saj starši prijavijo otroka, da bo uporabljal prevoz in tudi podpišejo izjavo, nato pa se izkaže, da je avtobusni prevoz le rezervni načrt, starši pa otroka dnevno sami vozijo v šolo. Prevoze v Novi Gorici izvaja prevoznik Avrigo in hišniki s šolskimi kombiji, učenci pa uporabljajo tudi brezplačni mestni promet.

Tudi v Mestni občini Slovenj Gradec pravijo, da je z organizacijo šolskih prevozov precej dela, saj imajo nekateri starši posebne zahteve glede zagotavljanja prevozov - v občini tako načrtujejo pripravo posebnega pravilnika, ki bo podrobneje opredelil upravičence do brezplačnega prevoza na podlagi zakonodaje. Občina je lani za prevoze otrok v šolo namenila 585.000 evrov, prevoze pa pogodbeno zagotavljajo večinoma prevoznik Koratur in še štirje manjši prevozniki s kombiji. V slovenjegraški občini si prizadevajo čim prej rešiti problematične odseke cest, da bi tako zagotovili varno pot za šolarje, ob tem pa opozarjajo tudi, da meja štirikilometrske oddaljenosti od šole ni enaka na ravninskem in hribovitem delu.

V Novem mestu prevoze učencev v osnovne šole izvajajo s pogodbenimi prevozi, pa tudi z javnimi prevoznimi sredstvi mestnega in primestnega potniškega prometa. Za pogodbene prevoze ceno za prevoženi kilometer določa pogodba in trenutno znaša 4,16 evra brez DDV, občino so lani prevozi učencev stali 542.000 evrov, letos pa bo znesek nekoliko večji - predvidoma 556.000 evrov.

V Mestni občini Ptuj za prevoze v enem šolskem letu namenjajo 388.450 evrov - občina je ponudnike šolskih prevozov izbrala na javnem razpisu za to in še naslednje šolsko leto, s tem razpisom pa je zagotovila prevoze vseh ptujskih osnovnošolcev v ptujske osnovne šole, osnovno šolo Dornava, šolo s prilagojenim programom ter šolo za sluh in govor v Mariboru.

V Mestni občini Kranj imajo za osnovnošolske prevoze sklenjeno pogodbo z dvema prevoznikoma za obdobje treh šolskih let do vključno 2013/14, prevoze skoraj v celoti pokriva prevoznik Alpetour potovalna agencija, s katerim so šole uskladile tudi nove urnike zaradi spremembe začetka pouka, manjši del pa samostojni podjetnik prevoznik Andrej Perčič. V Kranju so lani za šolske prevoze namenili 590.488 evrov, letos bo znesek nižji - na občini ocenjujejo, da bo to 510.000 evrov, saj se skladno z novo pogodbo šolski mestni prevozi obračunavajo po subvencionirani ceni, kakršna velja za ves mestni promet. To za šolsko leto 2010/11 še ni veljalo, ker je bilo vezano še na preteklo triletno pogodbo.

Tudi v Mestni občini Celje vsem učencem, ki izpolnjujejo zakonske pogoje, zagotavljajo brezplačen osnovnošolski prevoz - v proračunskem letu 2011 je bilo iz občinskega proračuna za regresirane osnovnošolske prevoze porabljenih 456.272 evrov, letos bo ta številka predvidoma 438.368 evrov.

V Mestni občini Velenje v zadnjih letih prevažajo okoli 600 učencev matičnih in podružničnih šol, vključno z učenci Centra za vzgojo, izobraževanje in usposabljanje. Prevozniki dnevno opravijo okoli 1.200 kilometrov, občina pa letno za to nameni okoli 570.000 evrov.

V Mestni občini Murska Sobota za prevoze osnovnošolcev namenjajo dnevno dobrih 676 evrov oz. okoli 130.000 evrov na leto.